برخی عبارات را ممکن است بشنویم؛ اما معنای آن را ندانیم یا به دنبال چرایی آن نباشیم. اصطلاح« قمر در عقرب» را حتما تا به حال شنیده‌اید یا روی برخی تقویم‌ها دیده‌اید. قدیمی‌ترها بیشتر از جوانان امروزی به چنین مناسبت های تقویمی اعتقاد دارند و معمولا قبل از انجام کارهای مهم، ساعت سعد و نحس آن را بررسی می‌کنند.
کد خبر: ۶۶۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱ 26 July 2015
از فرمایشات اهل‌بیت(ع) برمی‌آید که علم نجوم، علمی الهی است که توسط فرشتگان و انبیاء(ع) به بشر تعلیم داده شده است؛ ولی تعداد کسانی که به آن احاطه داشته باشند اندک هستند.

براساس روایات مشخص است که علم نجوم واقعیت دارد؛ ولی پیچیدگی آن فراتر از آن است که افراد عادی بتوانند به‌طور کامل از آن مطلع شوند.

براساس محاسبات منجمان امروز یکشنبه 4 مردادماه از ساعت6 بعدازظهر تا دو روز آینده شروع یکی از ایام قمر در عقرب این ماه است؛ اما آنچه ما باید بدانیم این است که در این ساعات انجام چه کارهایی ممنوع و چه کارهایی توصیه شده است.

* قمر در عقرب چه وقت است؟

گفته می‌شود که زمانی که کره ماه (قمر) برابر صورت فلکی عقرب قرار گیرد می‌گوییم که قمر در عقرب است. برج‌های صورت‌های فلکی دوازده عدد است که عبارت‌اند از: حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو، حوت. عقرب برج هشتم از دایره‌البروج است که خورشید سالی یک‌بار (آبان ماه) وارد آن می‌شود. ولی ماه هر 27 روز یک‌بار از آن می‌گذرد و به مدت حدود 2 روز در آن قرار دارد.

قمر در عقرب می‌تواند به دو عنوان تعبیر شود: قمر در صورت فلکی عقرب و قمر در برج عقرب. روزهای قمر در عقرب هر سال با سال قبل و بعد متفاوت است و باید با شیوه‌های خاص خود محاسبه شود. البته منجمان و ستاره‌شناسان معترف‌اند که محاسبات، نظرات و برداشت‌هایی که از حالات نجومی دارند، تقریبی و احتمالی است.

طول مدت قمر در عقرب در حدود شصت ساعت و به عبارتی دو روز و نیم است. ولی به‌دلیل عمل به احتیاط بهتر است که دو روز دیگر به آن اضافه شود. علت اصلی این اضافه کردن ایام این است که ما دقیقا نمی‌دانیم آنچه در روایات و احادیث به‌عنوان قمر در عقرب ذکر شده است، مقصودش قمر در صورت فلکی عقرب است یا منظور قمر در برج عقرب است.

* زندگی را بر پایه قمر در عقرب نگذارید

توصیه این است که در چنین ایامی از انجام کارهای مهم خودداری کنیم؛ اما این رعایت‌کردن نباید به‌گونه‌ای باشد که کل زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد و قدرت تصمیم‌گیری و انجام کارهای مهم را برای ما صعب و دشوار و غیرممکن کند.

شخصی به امام صادق(ع) عرض کرد: « من به‌گونه‌ای در نجوم غرق شده‌ام که هرگاه بخواهم کاری انجام دهم، آن را با اطلاعات نجومی خود می‌سنجم، اگر برای آن طالع شر و نحسی دیدم آن را انجام نمی‌دهم و هرگاه طالع خیر و خوبی برای آن دیدم، شروع به اقدام می‌کنم. امام فرمود: آیا به آنچه به دست آورده‌ای اعتقاد داشته و بر طبق آن عمل می‌کنی؟ عرض کرد: بله، امام فرمود: همه کتاب‌هایت (کتاب‌های نجومی) را نابود کن و به این علم عمل نکن.»

* مسافرت و شروع کار جدید ممنوع!

در کتاب‌های فقهی، وقتی قمر در عقرب است، دست‌کم چند مورد مکروه (نه حرام) دانسته شده است. آنچه از روایات برمی‌آید این است که وجود تأثیرات مربوط قمر در عقرب بر زندگی ما قطعی، واقعی و مسلم است و بهتر است از کارهای مهمی مثل عقد ازدواج، مسافرت، اقدام به بچه‌دارشدن، شروع به کار تجاری خاص، تعیین و تغییر نام و شروع کارهای اساسی و از این قبیل کارها خودداری شود.

در کتاب الکافی مرحوم کلینی(ره) از قول حضرت امام صادق(ع) روایت آمده است که می‌فرمایند: «هر کس در هنگامی‌که قمر در عقرب باشد مسافرت یا ازدواج کند، خیری نمی‌بیند.

علت کراهت این اوقات در روایت یا روایاتی دراین‌باره وارد شده است. این روایات در کتب معتبر حدیثی مانند کافی، من لایحضره الفقیه، بحارالانوار، وافی و وسائل الشیعه وجود دارد.

* بهترین کارها در ایام قمر در عقرب

بهترین راه‌حل برای دفع و رفع نحسی ایام قمر در عقرب این است که در این ایام، صدقه داده‌شده و هر روزه آیه‌الکرسی خوانده شود.

دستوراتی از حضرت امام عسکری(ع) در باب دفع نحوست آورده شده است: «اگر در اوقات محذوره (نحس و قمر در عقرب) خواستی کاری را پیگیری کنی پس قبل از دنبال آن کار رفتن، سوره‌های حمد، فلق، ناس، توحید، آیه‌الکرسی، قدر و آیه (إن فی خلق السماوات و الأرض .. المیعاد) 190 تا 194 سوره آل‌عمران و بقیه آن تا آخر سوره را تلاوت کن.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار