کد خبر: ۶۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 30 July 2015
امام جمعه اسالم با بیان اینکه اختلاف بین اعضاء هیئت‌امنا از معضلات مساجد است، گفت: کسانی که تقید به احکام شرعی و تقوای اقتصادی ندارند مصلحت نیست جزو هیئت‌امنای مساجد شوند.

خبرگزاری فارس: اختلاف هیئت‌امنا از معضلات مساجد است

به گزارش خبرگزاری فارس از اسالم، حجت‌الاسلام اصغر جدایی عصر امروز در جمع امامان جمعه و جماعات و هیئت‌امنای مساجد، خادمان، شوراها و دهیاران بخش اسالم با اشاره به اهمیت مسجد اظهار کرد: ارزش و هویتی که در جهان اسلام برای مسجد وجود دارد ممکن است چیز دیگری این رتبه را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه کلمه دین در قرآن 21 مرتبه و کلمه مسجد 21 مرتبه آمده است، افزود: در اهمیت مسجد همین بس که بنا بر صریح آیه قرآن «مسجد خانه خداست» یعنی اغیار «بیگانگان» نباید وارد شوند زیرا اینجا حریم الهی است.

امام جمعه اسالم منظور از اغیار، را رذایل اخلاقی، نفسانیات و روحیات شیطانی دانست و ادامه داد: سخن گفتن از مسایل دنیوی در مسجد مکروه است.

وی جلوگیری از یاد خداوند در مسجد را بزرگ‌ترین ظلم خواند و خاطرنشان کرد: بسته نگه‌داشتن مساجد و مانع عبادت مردم شدن، بزرگ‌ترین ظلم است.

جدایی اضافه کرد: در قرآن آمده است کسانی که مسجد را آباد می‌کنند منظور تنها ساختن مسجد نیست بلکه آبادانی مسجد به حضور در مسجد و انس با آن است.

وی یکی از معضلات در مساجد را اختلاف هیئت‌امنا عنوان کرد و گفت: اختلاف‌ها بیشترین ضربه را به مسجد می‌زند.

امام جمعه اسالم تصریح کرد: کسانی که گذشت ندارند، روحیه جنجالی دارند، تقیّد به احکام شرعی و تقوای اقتصادی و مصرف درست و صحیح نذورات مردم ندارند، مصلحت نیست جزو هیئت امنای مسجد باشند.

وی گفت: آیات و روایات زیادی است که ما را دعوت به وحدت، دوستی، محبت، صمیمیت، یکدلی، همزبانی، همدلی، رفاقت و گذشت، عفو، اغماض و چشم‌پوشی می‌کند.

جدایی با اشاره به اینکه مساجد باید از خودرأی بودن خارج شوند، یادآور شد: مساجد باید از تک‌روی دور شوند تصمیمات مهم مسجد با مشورت باشد و طی جلسات هیئت امنا به تصویب برسد و صورت‌جلسه شود.

وی هزینه کردن خودسرانه و بدون مشورت یک نفر هیئت‌امنا در مسجد را صحیح ندانست و خاطرنشان کرد: این اقدامی درست نیست که در مسجد تصمیم‌گیرنده تنها یک نفر باشد.

امام جمعه اسالم گفت: مساجد باید در مدیریت اقتصادی از دقت و حساسیت و تقید بسیار بالایی برخوردار باشند.

وی یکی از عوامل اصلی و مهم کاهش کمک به مساجد را کم شدن اعتماد مردم به مدیریت صحیح اقتصادی مساجد دانست و اظهار کرد: مسجد بدون روحانی خطرناک‌ترین تفکر برای یک مسلمان است.

جدایی روحانی را قبله یک مسجد خواند و یادآور شد: در هنگام ساخت مسجد، خانه عالم را پیش‌بینی نکردند.

وی به یکی از آسیب‌های مساجد اشاره کرد و متذکر شد: بعضی از هیئت امنا دغدغه روحانی و حضور دائمی یک امام جماعت را ندارند.

امام جمعه اسالم افزود: اینکه مساجد را تنها اختصاص به دهه محرم و گاهی شب تاسوعا و عاشورا کنند 100درصد اشتباه و ظلم بزرگ در حق مسجد است.

وی با تاکید بر اینکه چراغ‌های مساجد باید همواره روشن باشد، متذکر شد: مساجد باید هر روز باز باشد و اذان پخش شود.

جدایی در ادامه درباره اهمیت نقش دهیاران و شوراهای اسلامی در روستاها گفت: دهیاران و شوراها بازوهای تقویتی بخشداران و فرمانداران بوده و واسطه بین مردم و مشکلات منطقه و دولت هستند.

وی اصلی‌ترین عوامل انتقال و برطرف شدن مشکلات منطقه را دهیاران و شوراها عنوان کرد و متذکر شد: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اصل موفقیت دهیاران و شوراها در گرفتن اعتبارات عمرانی، اقتصادی و فرهنگی همت و دلسوزی و پیگیری خواسته‌های به‌حق مردم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار