طاهرپور خبرداد:
تابناک:‌ جلسه شوراي اسلامي استان اصفهان، پيش ازظهر روز دوشنبه، با حضور مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اين استان و جمعي از نمايندگان شهرستان‌هاي مختلف، پيرامون مسائل اين حوزه برگزار شد.
کد خبر: ۷۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴ 23 February 2015
به گزارش ايمنا، پيش ازظهر روز دوشنبه، جلسه شوراي اسلامي استان اصفهان با حضور مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان برگزار شد؛ در اين جلسه، جمعي از نمايندگان شهرستان‌هاي مختلف اصفهان به ارائه گزارش و مشكلات شهرستان خود در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري پرداختند.

26 اثر تاريخي در فلاورجان به ثبت ملي رسيده است

بكراني، نماينده شهرستان فلاورجان در شوراي اسلامي استان اصفهان در اين جلسه گفت: هويت ملي و تاريخي هر جامعه‌اي به آثار و ابنيه‌اي بستگي دارد كه متعلق به گذشتگاني است كه تاريخ ملي ما را رقم زدند.

وي با بيان اينكه استان اصفهان به لحاظ تاريخ ملي، جايگاه ويژه‌اي در سطح كشور و حتي جهان دارد، افزود: ما در استان اصفهان بناهاي تاريخي‌اي داريم كه چشم هر بيننده‌اي را به خود خيره مي‌كند اما متاسفانه بسياري از آنها مورد بي مهري قرار گرفته‌اند.

بكراني با اشاره به وجود يك‌صد برج كبوترخانه در اين شهرستان، تصريح كرد:‌ در شهرستان فلاورجان، ۴۶۴ اثر تاريخي شناخته شده وجود دارد كه از اين تعداد، ۲۶ اثر به ثبت ملي رسيده است؛ همچنين بسياري از آثار تاريخي اين شهرستان ظرفيت بالايي براي تبديل شدن به مراكز تفريحي و اقامتگاه‌هاي سنتي را دارند.

بافت تاريخي زواره، پرچالش‌ترين مسئله ميراث فرهنگي در اين شهر است

آموزگار، نماينده شهرستان اردستان نيز گفت: اردستان در شمال شرق و در كوير مركزي استان اصفهان قرار دارد و داراي دو بخش مركزي و زواره است؛ يكي از آثار تاريخي اين شهرستان،‌ مسجد جامع اردستان است كه ۴ دوره تاريخي را به چشم ديده و اولين مسجد دو طبقه در تاريخ اسلام است و به ثبت تاريخي رسيده است.

وي تاكيد كرد: پرچالش‌ترين بحث ميراث فرهنگي در زواره، مسئله بافت تاريخي اين شهر است كه نيازمند توجه مسوولان مي‌باشد.

بخش خصوصي، از مكان هاي تارخي به شيوه اي نامربوط بهره‌برداري مي‌كند

گلپايگاني، نماينده شهرستان گلپايگان نيز اظهار كرد: در شهرستان‌هاي اطراف استان اصفهان، آثار تاريخي زيادي داريم اما متاسفانه مرجع رسيدگي به اين آثار در بسياري از شهرستان‌ها به صورت دفتر نمايندگي است.

وي نبود اعتبار را يكي از مشكلات پيش‌روي اين حوزه دانست و افزود:‌ يكي از مشكلات ديگر، واگذاري آثار مشهور كشوري و جهاني به بخش خصوصي است كه متاسفانه گاهي افراد از اين مكان‌ها به شيوه‌اي نامربوط بهره‌گيري مي‌كنند.

عبور جاده از كمربندي ميمه، بدون مجوز صورت گرفته است

طاهرپور، نماينده شاهين شهر و ميمه هم در اين جلسه بيان كرد:‌ كاروان‌سراي جهان آباد و گز در اين شهرستان به كمك شورا نيازمند است؛ همچنين در بخش ميمه، قنات‌هاي تاريخي وجود دارد كه يكي از آنها قنات وزوان است؛ اخيرا شوراي شهر ميمه، جاده‌اي را بدون مجوز ميراث فرهنگي و اداره راه، از كمربندي ميمه رد كرده است كه اين جاده از روي قنات وزوان عبور مي‌كند لذا با توجه به اينكه اين قنات در حال ثبت يونسكو است، تقاضا داريم كه اقدامات مستحم‌سازي براي آن انجام شود.

موزه شهرستان فريدن بازگشايي شود

محمدصالحي،‌ نماينده شهرستان فريدن هم گفت: قدمت ۵ هزار ساله شهرستان فريدن، نياز به كاوشگري دارد لذا اميدواريم اين اقدام هرچه سريع‌تر انجام شود.

وي همچنين خواهان بازگشايي موزه شهرستان فريدن در آستانه تعطيلات نوروز پيش‌رو شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار