بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۷۳۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱ 09 August 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات هاشمی‌رفسنجانی


به گزارش ایسنا، نجات الله ابراهیمیان در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره اظهارنظر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و اینکه آیا شورای نگهبان تحت تاثیر اظهارات اینچنینی قرار می‌گیرد یا خیر گفت: من در مورد رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام که منصوب رهبری هستند یا فرد خاصی صحبت نمی کنم. من به تازگی در جریان برخی مسائل رد و بدل شده در مطبوعات در این زمینه قرار گرفته‌ام.

وی ادامه داد: صرف نظر از این موضوع ما شاهد برخوردها و رفتارهایی در انتخابات هستیم و به نظر می‌رسد همه مخصوصا کسانی که در جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دارند و جزو پیکره نظام هستند باید به چند نکته توجه کنند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: نمایندگان، وزرا، مسئولین اجرایی و اعضای شورای نگهبان همه جزئی از حکومت هستیم. اعضای حکومت، گروه‌های زیرزمینی و احزاب رقیب با ایدئولوژی های متضاد نیستند که از هر کدام از ما صدای خاص و اقدام فردی برای متزلزل کردن نظم موجود سر بزند. هر کدام از ما رهبر یک حزب سیاسی ضد نیستیم.

ابراهیمیان با بیان اینکه اصلاح و نقد در اجزای داخل حکومت شیوه‌های تعریف شده دارند، گفت:‌ آنارشی و هرج و مرج ابزار این شیوه نقد و اصلاح نیست. در مورد ادعای انحراف یا شروع به انحراف در فرایند انتخاباتی که ممکن است از این به بعد به عنوان یک ژست انتخاباتی از ناحیه برخی افراد داشته باشیم باید بگوییم که البینه علی المدعی، هر کس ادعا می‌کند باید برای آن دلیل بیاورد. نمی شود بگوییم قوه قضاییه را هم قبول نداریم. اگر رسیدگی قوه قضاییه هم را قبول نداریم چطور در داخل نظام هستیم و در آن مسئولیت و نقش داریم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت:‌ به نظر می‌رسد این ادعاها گاهی اوقات مصداق اعمال مجرمانه یا شروع به جرم است. اگر کسی در حکومت نقش دارد و با مسأله ای به عنوان جرم برخورد می‌کند باید آن را به دستگاه قضایی اعلام کند. دستگاه قضایی موضوع را پیگیری می‌کند و وقتی به صحت و سقم قضیه پی برد برخورد قانونی با جرم کرده و در غیر این صورت با مفتری می‌کند.

وی ادامه داد: من اصلا با مورد سئوال کار ندارم. همه ما دوست داریم که ژست حریت و آزادی خواهی داشته باشیم. آزادی یک خصیصه با ارزش و دینی است و حتی حاکمان و کارگزاران هم باید واجد این خصیصه باشند، لکن این لحظات امتحان ابتدا و گذشته ما است که عیار حریت و مردم سالار بودن هر کدام از ما را روشن خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: کارنامه عمل ما در برخورد با منتقدان و مخالفان در آن موقع که در قدرت هستیم شکل می گیرد. اگر کارنامه ما به عنوان کسی که وزیر، وکیل، عضو شورای نگهبان و ... بوده از لحاظ احترام به منتقد خیلی درخشان نباشد یا شائبه دلخوری‌های شخصی وجود داشته باشد اقدامات ما اثر ندارد و فقط به تند شدن فضا کمک می‌کند که به نفع کشور نیست.

وی در توضیح بیشتر این مطلب و در پاسخ به این سوال که آیا این اظهار نظر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جرم است یا خیر ؟ گفت: اگر کسی اعلام کند در انتخابات کسی عملی خلاف قانون انجام داده،‌ این ادعای وقوع جرم است. هر کسی دلایلی واقعی و عینی دارد به جای اعلام از تریبون‌های عمومی به مسئولین بگوید تا بررسی شود والا مصداق افترا است و افترا هم جرم است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخورد شورای نگهبان با اظهارنظر برخی از نمایندگان مجلس، گفت: من به عنوان یک قاعده کلی می‌گویم و خواهشم این است که هیچ کس از جانب شورای نگهبان حرف نزند. خطوط قرمز شورای نگهبان مشخص است و به موقع درباره‌ صلاحیت‌ها اظهارنظر می‌کنیم؛ لذا هیچ کدام از عزیزان با هیچ انگیزه‌ای اقدام به ذهن خوانی نکنند.

ابراهیمیان افزود: معیارهای ما قانونی است و ربطی به جناح بندی‌های سیاسی ندارد. افراد هم به جای این کار بروند مسابقه ارائه برنامه‌هایشان را راه بیاندازند. شورای نگهبان هم تلاش می‌کند که ان‌شاء الله تحت تاثیر هیچ کدام از این اظهار نظرها قرار نگیرد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره‌ ضرورت مشخص بودن منابع مالی داوطلبین نمایندگی مجلس گفت: من قبلا هم در این باره صحبت کرده و گفته‌ام که اگر مشخص شود فردی از منابع نامشروع در این زمینه استفاده کرده، امکان برخورد قانونی با چنین رفتارهایی وجود دارد. ممکن است گفته شود که درباره‌ برخی افراد امکان اثبات این امر وجود ندارد. من به عنوان یک حقوقدان و نه سخنگوی شورای نگهبان انتقادهایی متوجه قانون انتخابات کرده‌ام. اصلاحات در این قانون صورت نگرفته و سیاست‌های کلی هم هنوز به تصویب نهایی نرسیده است؛ لذا به نظر می‌رسد برای این که به نتیجه برسیم باید قانون انتخابات مترقی‌تری داشته باشیم.

خبرنگاری نظر شورای نگهبان را درباره‌ استفاده از صندوق‌های شیشه‌ای برای انتخابات پرسید که ابراهیمیان گفت: ما از شفافیت فرآیند انتخاباتی حمایت کرده و می‌کنیم. در جلسه‌ای که وزیر کشور هم که به اینجا آمدند یک مشکل قانونی مطرح شد و آن این که رای باید محرمانه باشد. اگر رای معلوم باشد باید تدابیر دیگری نظیر در پاکت قرار دادن رای اندیشیده شود. وزیر کشور میسر دیدند که صندوقی طراحی شود که داخلش مشخص نباشد و در عین حال نوشته‌های روی آراء دیده نشود. ما از این حمایت می‌کنیم و این شدنی است.

ابراهیمیان در پاسخ به سئوالی درباره بررسی ادعاهای محمدرضا رحیمی مبنی بر پرداخت پول به برخی از نمایندگان گفت: ما یکسری ابزارهای تحقیقاتی داریم که از همه آنها استفاده خواهیم کرد. من در جریان جزییات این کار قرار نگرفته‌ام. وقتی در جریان جزییات قرار گرفتم می‌توانم پاسخ مشخص‌تری بدهم، اما احتمال می‌دهم این تحقیق را انجام داده باشند.

خبرنگرای با اشاره به اختلاف نظرهای موجود درباره‌ ضرورت تصویب برجام در مجلس، نظر شورای نگهبان را در این باره جویا شد که ابراهیمیان گفت: ما به عنوان شورای نگهبان کارمان بعد از تصویب و مداخله مجلس آغاز می‌شود. در این زمینه شورا هیچ موضع رسمی و غیر رسمی ندارد؛ زیرا اساسا مصوبه‌ای به شورا نیامده است.

وی ادامه داد: اگر به عنوان یک قاعده کلی تفسیری - نه در مورد برجام- سوال شود ما باید جواب دهیم که مجال آن هم فراهم نشده است.

ابراهیمیان گفت:‌ از لحاظ حقوقی امر دایر است بین این که برجام را یک قرارداد بین‌المللی موضوع اصول 75 و 125 قانون اساسی بدانیم یا نه. اگر آن را یک قرارداد بین‌المللی بدانیم که دولت باید لایحه‌ای بدهد، مجلس آن را تصویب کند و شورای نگهبان درباره‌ آن نظر بدهد ولی اگر آن را یک معاهده ندانیم این گونه نیست که نقش مجلس کم رنگ باشد زیرا مجلس طبق اختیار عمومی‌اش برای اظهار نظر در مورد تمام مسائل مملکتی می‌تواند موضوع را بررسی و از وزرا سئوال کند یا قانونی وضع کند.

ابراهیمیان گفت: از من به عنوان یک معلم در این باره پرسیده شده و نظرم را گفته‌ام و در فرصتی هم که مربوط به شورای نگهبان نباشد می‌توانم آن را اعلام کنم.

خبرنگاری با اشاره به خبری مبنی بر این که برخی از نمایندگان ادوار مجلس برای ورود دوباره به مجلس شناسنامه‌های خود را دستکاری کرده‌اند، از برخورد شورای نگهبان با این موضوع پرسید که ابراهیمیان گفت:‌ دست بردن در اسناد سجلی عنوان جعل دارد و جرم است و اگر کسی در این باره اطلاعی دارد حتما ما را مطلع کند؛ زیرا شورای نگهبان قطعا با مجرم برخورد معمولی نخواهد کرد.

ابراهیمیان افزود: در عین حال ممکن است، با راهکارهای قانونی که وجود دارد و با حکم دادگاه اسناد سجلی اصلاح شوند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درباره‌ اظهارنظر آیت‌الله یزدی مبنی بر این که همزمانی انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی کار بررسی صلاحیت‌ها را سخت خواهد کرد نیز گفت: منظور از سخت شدن، ناممکن شدن نبوده است. باید توجه داشت فرضی که تنها یک انتخابات برگزار شود با فرض دیگری که دو انتخابات به صورت همزمان برگزار شود یکسان نخواهد بود بلکه کار مشکل‌تر است. از طرفی خود این بزرگوار و دیگران قبول کردند که اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان یکی باشند و این کار فوایدی هم دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: در آخرین خبری که از این موضوع ارائه کردیم تغییر قابل توجهی رخ نداده است. مقرر بود در جلسه‌ مشترکی که ما با وزیر محترم کشور و همکاران‌شان داشتیم برنامه برگزاری الکترونیکی ارائه شود. بخش‌هایی از کار از سوی وزارت کشور در حال پیگیری است ولی هیچ کدام از آنها مانع از این نیست که شورای نگهبان در مواقع قانونی نظر خود را در مورد صحت و امنیت فرآیندهای برگزیده شده اعلام کند.

وی ادامه داد: با تکلیفی که قانون ایجاد کرده و با توجه به ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین این کار به هر حال باید صورت گیرد. اگر به این نتیجه رسیدیم که زمینه هنوز فراهم نیست یا مشکلات قانونی وجود دارد در دوره‌های بعد از آن استفاده خواهد شد وگرنه در حدودی که امکان باشد اجرا می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره‌ انتخاب اعضای هیات‌های نظارت استانی نیز گفت:‌ طبق آخرین خبری که از همکارانم در این هیات کسب کردم اعضای هیات‌ها در تمام استان‌ها انتخاب شده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اصلاح ماده 29 قانون انتخابات گفت: این ماده مربوط به استعفای اعضای شورای شهر و روستا است منتها به علت طولانی شدنی فرایند تصویب و انتشار قانون فرصتی برای اعلام استعفا وجود نداشت و عملا اجرای آن به انتخابات بعدی موکول شد. یعنی قانون حاکم در مورد انتخابات شورا همان قانون قبلی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به خرید تجهیزات برگزاری الکترونیکی انتخابات شورای نگهبان با این امر موافقت می‌کند یا خیر؟ گفت: ما باید ببینیم آنچه از این اقدامات جزیی حاصل می‌شود آیا تضمین کننده‌ یک انتخابات امن خواهد بود یا خیر.

ابراهیمیان تصریح کرد: خواهشم از رسانه‌ها این است که از ساده سازی مساله خودداری کنند؛ زیرا الان ممکن است برخی رسانه‌ها که گرایش‌های سیاسی دارند بخواهند بحث را به این سمت بکشانند که یکی با برگزاری الکترونیکی انتخابات موافق و دیگری مخالف است. اما باید پرسید آیا کسی به سابقه‌ برگزاری الکترونیکی انتخابات در کشورهای دیگر و قوانین آنها توجهی کرده و آنها را منعکس کرده است؟ یا مثلا در رابطه با بازشماری آراء توجهی شده است؟ ممکن است این سوالات بعدا برای شما و مسئولان اجرایی پیش بیاید.

وی افزود: بد نیست افراد ماهری در این زمینه مطلب بنویسند. این‌ها هم به ما و هم به مجریان کمک می‌کنند. از باز کردن مساله و تغییر دادن آن به یک اختلاف نظر اجرایی و سیاسی خودداری کنیم؛ چرا که همه ما در این که این قضیه سریع به نتیجه برسد اما صحیح و مطئن، اتفاق نظر داریم.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات نیز گفت: ایرادات شورای نگهبان به این طرح ایرادات مهمی بوده که به نظر می‌رسد با تغییرات جزیی مرتفع نمی‌شود.

خبرنگاری با اشاره به اظهارنظر سیامک ره پیک درباره بررسی قوانین قبل از انقلاب و چگونگی این کار از ابراهیمیان درباره‌ چگونگی این کار پرسید که وی در پاسخ گفت: طبق رویه‌ موجود تا زمانی که قانونی نسخ نشده یا مغایر شرع و قانون اساسی اعلام نشده قدرت اجرایی دارد. درباره‌ چگونگی این بررسی هم باید گفت گروه‌های کارشناسی و مرکز پژوهشی وابسته به شورای نگهبان بررسی این قوانین را بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری آغاز کرده‌اند تا موارد خلاف شرع و قانون اساسی را به مراجع قانونی اعلام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره‌ طرح استانی شدن انتخابات افزود: درباره‌ این طرح اطلاع رسانی شد و ایرادات شورا در 5 بند اعلام شد. این طرح هنوز درمجلس است و ما از سرانجامش اطلاعی نداریم.

وی گفت: طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس نیز بعد از یک بار برگشت خوردن مجددا اصلاح شد اما کماکان ایراداتی باقی بود و به مجلس برگشت.

ابراهیمیان اظهار کرد:‌ طرح استفساریه ماده 59 قانون برنامه 5 ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران پیرامون کسر حق بیمه بازنشستگی از فوق‌العاده اضافه کار کارمندان مشمول قانون تامین اجتماعی نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و شورا با اکثریت آراء آن را مصداق تفسیر ندانسته، بلکه نوعی تقنین دانست که باید فرآیند خود را طی کند، یعنی در قالب یک طرح یا لایحه جدید مطرح شود.

روایتی از پشت پرده برکناری مدیران بانک پارسیان / وقتی احمدی‌نژاد رکب خورد

از وقایع پیش‌آمده بهت‌زده و به‌شدت متأثر شدیم و از وسعت توطئه در حیرت بودیم. هرگز گمان نمی‌کردیم که بازندگان نامرئی مزایده سهام بانک تا این میزان در سیستم نفوذ داشته باشند».
 ٩ سال پس از غم‌انگیزترین رویدادی که در نظام بانکی کشور رخ داد، یکی از قربانیان آن حادثه پرده از عوامل اصلی آن برمی‌دارد.

به گزارش شرق، مهرماه سال ١٣٨٥، محمود احمدی‌نژاد در نظرآباد کرج به نظر خود پرده از فسادی بزرگ برداشت. احمدی‌نژاد در آن سخنرانی با انتقاد شدید از فعالیت مفسدان اقتصادی در شبکه بانکی، از موفقیت دولت در جلوگیری از یک فساد بزرگ خبر داد و تهدید کرد کسانی که وام‌های کلان گرفته‌اند و با قلدری نمی‌خواهند آن را بازگردانند، اگر تا ١٥ روز دیگر تکلیف خود را مشخص نکنند، اسامی آنها را اعلام می‌کند.

 پس از این سخنرانی و برکناری مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره بانک پارسیان، همه متوجه شدند این فساد قرار بود در آن مجموعه رخ دهد.  اکثر مردم و کارشناسان فکر می‌کنند ماجرای بانک پارسیان و برکناری مدیران، پس از این سخنرانی مشهور محمود احمدی‌نژاد رخ داد.

ولی حقیقت چیز دیگری است. برکناری مدیران بانک پارسیان و زدن این بانک، از یک ماه قبل از این سخنرانی کلید خورده بود. ماجرا چه بود؟ عبدالله طالبی، مدیرعامل وقت بانک پارسیان، در کتابی که اخیرا منتشر کرده، به بازگویی آن اتفاقات پرداخته است.

 در این کتاب ما چهره‌هایی را می‌بینیم که در وهله اول فکر می‌کنیم تحت‌فشار دولت مجبور به اتخاذ سیاست‌ها و انجام کارهایی شده‌اند که اگر این فشارها نبود و آنها را به حال خود رها می‌کردند، هرگز آن کارها را انجام نمی‌دادند، چهره‌هایی مانند رئیس‌کل وقت بانک مرکزی.

اما آن‌طور که در بازگویی عبدالله طالبی آمده است؛ یکی از چهره‌های پشت‌پرده زدن بانک پارسیان، ابراهیم شیبانی، رئیس کل وقت بانک مرکزی بود؛ و البته عکس آن هم نیز صادق است، تا پیش از انتشار کتاب طالبی فکر می‌کردیم احمدی‌نژاد بازیگر اصلی زدن بانک پارسیان بود اما در این کتاب می‌بینیم که او به قول داوود احمدی‌نژاد «رکب‌ خورده است» و پس از پی‌بردن به ماجرا‌ درصدد جبران مافات بود؛ به‌طوری‌که به طالبی پیشنهاد دوباره بازگشت دائمی به بانک پارسیان را می‌کند و حتی به وزیر امور اقتصادی خود، دانش‌جعفری، توصیه می‌کند او را در مقام معاون وزارت به‌کار گیرد.

 ولی بازیگر اصلی زدن بانک پارسیان که بود؟ عبدالله طالبی در کتاب خود نامی از آن نهاد عمومی، که خواهان خریدن سهام ایران‌خودرو در بانک پارسیان است، نمی‌برد اما نشانه‌هایی از آن را بروز می‌دهد؛ «یکی از مقامات سابق دولتی که بیشتر وقت خود را در یک مجموعه اقتصادی عمومی می‌گذراند» که پیش از این خواهان ٣٠‌ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بود اما طالبی فقط با حداکثر ١٠‌ میلیارد تومان موافقت کرده بود آن هم به شرط‌ها‌وشروط‌ها؛ و او هم از این برخورد ناراحت شده بود. به‌گفته طالبی، این فرد و نهاد بسیار نفوذ داشتند- که اگر هم نفوذ نمی‌داشتند، نمی‌توانستند بزرگ‌ترین معامله بانکی کشور تا آن تاریخ را به هم بزنند- به‌طوری‌که بر ایران خودرو فشار وارد می‌کردند تا تاریخ معامله را عقب بیندازند.

 کاری که نه ایران‌خودرو کرد و نه بورس اما عواقبش را هم چشیدند. آنها حتی پس از معامله رستمی‌صفا با ایران خودرو در خرید سهام ٢٨,٨‌ درصدی ایران‌خودرو در بانک پارسیان بی‌کار ننشستند و نزد یکی از مقام‌های ارشد از مفسده‌بودن این معامله می‌گویند. «یکی از سران همان مجموعه اقتصادی که در پی تصاحب سهام بانک بود، در مراسم افطار یکی از شب‌های ماه مبارک برای یک مقام ارشد، از وجود فساد مالی در بانک پارسیان می‌گوید و از وی می‌خواهد رئیس‌جمهور را در جریان امر قرار دهد...».

 آنها با این کار رئیس‌جمهوری وقت را، که تا آن ‌موقع از فساد اقتصادی سخن می‌گفت اما برگه‌ای را هم ‌رو نکرده بود، قانع کردند که معامله تصاحب سهام بانک پارسیان می‌تواند برگ برنده وی در اعلام یک فساد بزرگ باشد! پس از ورود احمدی‌نژاد به این ماجرا بود که «دیگر طرف حساب و دعوا با بانک پارسیان یک مجموعه نامرئی اقتصادی- سیاسی نبود بلکه مقام دوم مملکت یعنی رئیس قوه‌مجریه‌ رودرروی آن قرار گرفت که ما به هیچ عنوان نه می‌خواستیم و نه می‌توانستیم با آن مقابله کنیم.

از وقایع پیش‌آمده بهت‌زده و به‌شدت متأثر شدیم و از وسعت توطئه در حیرت بودیم. هرگز گمان نمی‌کردیم که بازندگان نامرئی مزایده سهام بانک تا این میزان در سیستم نفوذ داشته باشند». پس از این سخنرانی بود که تصمیم گرفته شد معامله گروه رستمی‌صفا و شرکت ایران‌خودرو باطل شود.

 اما فرد دیگری هم بود که به‌دنبال استفاده از این ماجرا بود و می‌خواست رقیب را از صحنه حذف کند. آن‌طورکه طالبی می‌نویسد، ابراهیم شیبانی، رئیس‌ کل وقت بانک مرکزی، از مدیرعامل وقت بانک پارسیان دل‌خوشی نداشت.

 در بحبوبه کاهش دستوری نرخ سود بانکی، طالبی همواره از انفعال بانک مرکزی و رئیس کل آن انتقاد و گله‌مند بود و «این انتقادات و گله‌مندی از راه‌های مختلف به گوش شیبانی می‌رسید و بر او بسیار ‌گران می‌آمد. رئیس کل بانک مرکزی نمی‌پسندید که مدیرعامل بانک خصوصی در خفا و آشکار منتقد جدی انفعال آنها تحت‌مدیریت او باشد».

این موضوع بهانه‌ای شد تا شیبانی با دو هدف استراتژیک تثبیت موقعیت و حذف منتقدی مؤثر، با توطئه علیه بانک پارسیان همراه شد.  ابراهیم شیبانی، که از انگشت‌شمار مدیران عالی‌رتبه و باقی‌مانده از دولت اصلاحات به شمار می‌آمد که هنوز بر مصدر کار بود، از این فرصت استفاده کرد تا خود را در حلقه مسئولان ارشد دولت احمدی‌نژاد جای دهد.

 نهاد بانک مرکزی در ماجرای برکناری مدیران بانک پارسیان از دو ترفند عدم‌صلاحیت مدیران و ارجاع به هیأت انتظامی بانک‌ها، استفاده کرد. ترفند اول به‌گفته طالبی غیرقانونی بود و رأی هیأت انتظامی بانک‌ها هم که پس از برکناری شیبانی صادر شد، برائت آنها بود.

 اما شیبانی از این ماجرا پا را هم فراتر گذاشته بود و به قوه قضائیه از عبدالله طالبی و بهرام فتحعلی (رئیس هیأت‌مدیره وقت بانک پارسیان) شکایت کرد. در این ماجرا هم قوه قضائیه رأی به نفع این دو داد.

ماجرای برکناری مدیران بانک پارسیان و به‌هم‌خوردن معامله تصاحب سهام ایران‌خودرو در بانک پارسیان، در نهایت چیزی جز وسیع‌تر و عمیق‌ترشدن بی‌اعتمادی، نصیب اقتصاد کشور نکرد. احمدی‌نژاد هم در انتها متوجه شد که «رکب ‌خورده است»- نقل‌قول از داوود احمدی‌نژاد در دیدار با عبدالله طالبی- قوه قضائیه و قوه ‌مقننه هم متوجه شدند که اطلاعات غلط دریافت کرده‌اند و ‌رودست خورده‌اند.

اما شاید بازندگان نامرئی آن مجموعه اقتصادی در نهایت تنها افرادی بودند که نفع خود را بردند.  شکل‌گیری بانک پارسیان و عملکرد آن تا سال ١٣٨٥ به‌طور مکرر بیان شده است، حتی زدن بانک پارسیان و پشت‌پرده آن هم گفته و نوشته شده است.

 ولی کتاب «بر پارسیان چه گذشت» عبدالله طالبی روایتی از نفوذ عمیق افراد و نهادهایی است که جز به منفعت خود به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. اما برداشت جالبی که می‌توان از کتاب خاطرات طالبی کرد این است:

١-‌آلوده‌شدن نهاد اقتصادی به ماجرای سیاسی- مانند بانک مرکزی- تبعات ناگواری برای اقتصاد دارد.

 ٢-جریان اطلاعات باید شفاف باشد. اظهارنظر مقامات سیاسی، قضائی و اقتصادی کشور براساس شنیده‌ها پیامدی جز خسارت اجتماعی و اقتصادی برای کشور ندارد.

٣-‌در ماجرای بانک پارسیان، مدیران وقت بانک، بی‌گناه تشخیص داده شدند و حتی از آنها به‌طور غیرمستقیم اعاده حیثیت شد. عبدالله طالبی بنا به حکم رئیس‌جمهور وقت عضو کمیته بازنگری در قوانین بانکی شد. اما گناهکاران اصلی اعلام نشدند؛ آنهایی که باعث شدند خسارت مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد کشور وارد‌شود.


هیچ کس را به برانکو تحمیل نکردیم؛ کسب یک امتیاز از دو بازی راضی‌ کننده نیست

علی اکبر طاهری  درباره شکست پر‌سپولیس مقابل استقلال خوزستان، اظها‌ر کرد:

    من بازی برابر استقلال خوزستان را تماشا کردم. تیم‌مان بازی خوبی را ارائه کرد. البته درباره مباحث فنی باید کارشناسان نظر بدهند. به اعتقاد من کادرفنی باید بیش‌تر تلاش کند تا نقاط ضعف تیم برطرف شود و نقاط قوت‌مان هم تقویت شود. مسلما کسب یک امتیاز از دو بازی برای پر‌سپولیس راضی کننده نیست و ما دوست داشتیم در این دو بازی نتایج بهتری می‌گرفتیم و به پیروزی می رسیدیم اما به‌ هر‌ حال این اتفاق رخ نداده و باید بیشتر تلاش کنیم تا در آینده نتایج بهتری بگیریم.

سرپرست تیم فو‌تبا‌ل پر‌سپولیس درباره اشتباهی که ایمان صادقی در بازی مقابل استقلال خوزستان انجام داد نیز تصریح کرد:

     او د‌ر‌وازه‌بان تیم ما است. باید بگویم تمام بازیکنانی که در فصل نقل و انتقالات جذب شده‌اند با تعامل مدیریت و برانکو انجام شده است. این که می‌گویند ما بازیکنان را به برانکو تحمیل کرده‌ایم اصلا درست نیست. ما هیچ بازیکنی را به برانکو تحمیل نکرده‌ایم و تمام بازیکنان بر اساس تعامل با او به پر‌سپولیس آمده‌اند.

طاهری همچنین درباره مدیر عاملی خودش در پر‌سپولیس نیز گفت:

    من از ابتدا با اختیار مدیر عاملی مسئولیت باشگاه را بر عهده گرفته‌ام و در حال‌ حاضر هم مدیر‌عامل نیستم و سرپرست هستم. ان‌شا‌ء‌الله به زودی با تغییر و تحولاتی که صورت می‌گیرد مدیر‌عامل باشگاه انتخاب خواهد شد.

او همچنین درباره آخرین وضعیت اسپانسر هم گفت:

    امروز پیش قرارداد اسپانسر آماده می‌شود تا ان‌شا‌ء‌الله با امضا شدن این قرارداد تکلیف اسپانسر هم مشخص شود. پس از این که اسپانسر انتخاب شد مطابق سال گذشته چند تن از اعضای هیات مدیره با نظر اسپانسر و تعامل دو جانبه انتخاب خواهند شد.

طاهری در پایان خاطر‌ نشان کرد:

    یک تیم فو‌تبا‌ل در یک فصل نمی‌تواند در همه بازی‌ها به پیروزی برسد بنا‌بر‌این ما هم انتظار چنین کاری را از برانکو نداریم. برانکو سرمربی تیم ماست و ما با قدرت از او حمایت می‌کنیم.

ورود مجلس به ماجرای کلیپ جنجالی "تتلو"

تایم با بیان اینکه این کلیپ با زیرنویس انگلیسی همراه است، به پیام آغازین ویدئو اشاره کرد: «کلیپ با یک پیام رک شروع می‌شود: هیچ قدرتی نمی‌تواند ایران را از داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای محروم کند. بعد از آن‌هم تتلو می‌خواند و گروهی از تفنگداران نیروی دریایی پشت سر او راهپیمایی می‌کنند».

مجلس به ماجرای انتشار کلیپ یکی از خوانندگان زیرزمینی واکنش نشان داد. انتشار کلیپی با عنوان «انرژی هسته‌ای» که همزمان با توافق هسته‌ای وین از سوی یکی از خوانندگان زیرزمینی در فضای مجازی منتشر شد، نه‌تنها بازتاب‌هایی در رسانه‌های خارجی داشت بلکه واکنش مجلس را هم به‌دنبال داشته است.
 
روزنامه شرق با اعلام این خبر آورده است: همزمان با توافق هسته‌ای ایران و شش کشور جهان بر سر انرژی هسته‌ای که در وین صورت گرفت، هنرمندان زیادی نیز نظر خود را درباره این اقدام اعلام کردند. بااین‌حال انتشار کلیپی از سوی یکی از خوانندگان زیرزمینی که هنوز مجوزی برای انتشار رسمی آثارش در ایران ندارد، بحث‌هایی را به‌دنبال داشته است.
 
این موزیک‌ویدئو مربوط به «تتلو»، یکی از خوانندگان رپ زیرزمینی، است که در بخش‌هایی از قطعه خود روی یکی از کشتی‌های ناوگان دریایی ایران در حال خواندن نشان داده شده و در بخش‌های دیگری، سربازان نیروی نظامی در حال حرکت هستند. در پایان ویدئو هم اسامی ارگان‌هایی چون نیروی دریایی، حفاظت اطلاعات ارتش، نیروی انتظامی و ... ذکر شده است.
 
پس از آن برخی از سایت‌های خبری با انتشار این کلیپ، واکنش‌هایی را در مورد آن منتشر کردند که در برخی از آنها نسبت به همکاری نیروهای نظامی با این خواننده اشاره شده بود، اما در تازه‌ترین واکنش به این ویدئو، سیدرمضان شجاعی‌ کیاسری، نماینده مردم‌ ساری و میانرود، به سایت «خانه ملت» گفت: «تلاش برای حضور خواننده‌هایی که بدون رعایت هنجارهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور فعالیت می‌کردند یا به‌صورت زیرزمینی در داخل کشور اقدام به ساخت موسیقی، کلیپ و ترانه می‌کنند، مادامی که مهر تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تولیدات آنها نخورد، خلاف قانون است و بر‌همین‌اساس هنرنمایی و هنرمندی این افراد تخلف محسوب می‌شود».
 
او ادامه داد: «افراد و ارگان‌هایی که زمینه اجرا و فعالیت را برای اشخاصی که مجوزی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت هنری خود دریافت نکرده‌اند، فراهم می‌کنند، مرتکب عمل خلاف قانون شده‌اند. حضور خواننده زیرزمینی در اماکن نظامی و انتظامی و بهره‌گیری از اموال این ارگان‌ها برای ساخت کلیپ، هرچند که محتوا و مضمون ملی داشته باشد، قابل پیگرد و برخورد قانونی است».
 
پیش از آن هم پیروز ارجمند، مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد، روز 13 مرداد درباره فعالیت امیر تتلو و انتشار کلیپ انرژی هسته‌ای به ایلنا گفت: «آقای تتلو هیچ‌گونه مجوزی از ما برای اجرا دریافت نکرده بود و اثر ایشان کاملا غیرقانونی منتشر شده و سایتی که این اثر را منتشر کرده، متخلف است و به‌نظرم دفتر موسیقی باید تخلف سایتی که این اثر را منتشر کرده، پیگیری کند».
 
انتشار ویدئویی از سوی تتلو در حالی در داخل ایران بحث‌هایی را به‌همراه داشته که در رسانه‌های خارجی نیز مورد توجه قرار گرفته است. مجله تایم نوشت: «ژنرال‌های ایرانی به این نتیجه رسیده‌اند که آنها برای توافق هسته‌ای با آمریکا و قدرت‌های جهانی به یک واکنش داستان‌گونه نیاز دارند. آنها به یک خواننده ایرانی جنجالی کمک کرده‌اند. امیر تتلو با ارتش و نیروی دریایی یک ویدئو تولید کرده است که بر توافق صحه می‌گذارد اما از گشت‌زنی در خلیج‌فارس حمایت کرده است».
 
این متن در ادامه به تتلو اشاره کرد: «تتلو که نام او امیرحسین مقصودلو است، یکی از خوانندگان رپ معروف ایرانی با 1.4 میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام و 1.2‌ میلیون طرفدار در فیس‌بوک است که هیچ‌یک از آهنگ‌هایش از رادیو و تلویزیون ایران پخش نشده چون او از سوی وزارت فرهنگ تأیید نشده و از دولت برای ممنوع‌شدن آلبومش انتقاد کرده است. آنها موسیقی او را غربی، غیرایرانی و غیراخلاقی دانسته و در سال 2013 تتلو از سوی پلیس امنیت اخلاقی دستگیر و بعدا آزاد شد».
 
تایم با بیان اینکه این کلیپ با زیرنویس انگلیسی همراه است، به پیام آغازین ویدئو اشاره کرد: «کلیپ با یک پیام رک شروع می‌شود: هیچ قدرتی نمی‌تواند ایران را از داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای محروم کند. بعد از آن‌هم تتلو می‌خواند و گروهی از تفنگداران نیروی دریایی پشت سر او راهپیمایی می‌کنند».
 
این هفته‌نامه آمریکایی سپس به سراغ امیرحسین رسائل از ماهنامه ایرانی «شبکه آفتاب» رفته است: «با دیدن تتلو روی کشتی نیروی دریایی بسیار شگفت‌زده شدم برای اینکه موسیقی او قبلا از سوی دولت به‌عنوان فرقه‌ای شیطان‌پرستی در نظر گرفته می‌شد. نهادهای دولتی مثل ارتش متوجه شده‌اند که بخشی از جامعه ایران به‌خصوص جوانان، صدای آنها را نمی‌شنوند. سریع‌ترین راه برای انتقال پیام انرژی هسته‌ای این بود که به یک خواننده رپ با طرفداران زیادی اجازه دهند که آهنگی درباره این موضوع بخواند. آنها با این کار موفق شدند. من جوانانی را دیده‌ام که در مورد توافق وین چیزی نمی‌دانستند اما کلیپ تتلو را روی گوشی‌های هوشمندشان تماشا کردند».
 
روزنامه واشنگتن‌پست هم با استناد به مطلب «المانیتور» اظهار کرد: «این موزیک‌ویدئو یک قطعه جالب برای تبلیغات ملی است. تتلو در این قطعه برنامه هسته‌ای ایران و صلح‌آمیزبودن آن را در خاورمیانه تحسین کرده است. ویدئو در فواصل معین ایرانی‌هایی را نشان می‌دهد که پوسترهایی به زبان انگلیسی در دست دارند که به صلح اشاره می‌کنند و این انعکاس مباحثه دیرین تهران در مورد این موضوع است که برنامه هسته‌ای به قصد جنگ‌آوری نیست».
 
این روزنامه همچنین از نرگس باج‌اوغلی، انسان‌شناس دانشگاه نیویورک، چنین نقل کرد: «حتی اگر یک موسیقی رپ از سوی دولت، ناپسند شمرده شود، مسئولان می‌دانند ممکن است با این ویدئو به دو هدف برسند: صحبت با جوانان به زبان خودشان و پیش‌بردن پیام صلح در منطقه».
 
واشنگتن‌پست در پایان به نقل از المانیتور اظهار کرد: «طرفداران موسیقی تتلو در فیس‌بوک گله دارند که او خود را فروخته است اما حامیان سرسخت ارتش ایران از هتک آبروی نیروهای مسلح گله دارند که در کنار یک خواننده پاپ ظاهر شده‌اند».

بهنوش بختیاری: حالا ما شده ایم «دلقک»!

بازیگر زن کشورمان در پاسخ به گزارش یک روزنامه درباره سخنان اخیرش نوشت: گفتن این که آرزویم جامعه‌شناسی خواندن است که با آگاهی تصمیم بگیرم،‌ آیا توهین است یا گفتن جملاتی وقیحانه با ادبیاتی دلقک‌وار و سخیف؟

فرارو: بازیگر زن کشورمان در پاسخ به گزارش یک روزنامه درباره سخنان اخیرش نوشت: گفتن این که آرزویم جامعه‌شناسی خواندن است که با آگاهی تصمیم بگیرم،‌ آیا توهین است یا گفتن جملاتی وقیحانه با ادبیاتی دلقک‌وار و سخیف؟

بهنوش بختیاری، بازیگر کمدی سینما و تلویزیون در برنامه رادیویی جمعه (9 مردادماه) در پاسخ به سئوالی درباره آرزوهایش، گفت: «دوست دارم جامعه شناسی بخوانم تا مثلا بعد از توافق هسته ای سریع ذوق زده نشوم و به عواقب و آینده آن فکرکنم، مثلا درباره اینکه بعد از ترکمنچای چه اتفاقی افتاد!»

اما همین اظهارنظر بختیاری کافی بود تا یک روزنامه به شدت از او انتقاد کند. این روزنامه بختیاری را هنرمندی «نان به نرخ روز خور» معرفی کند.

بختیاری پس از گذشت یک هفته از این اتفاق به گزارش آن روزنامه پاسخ داد. وی در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت:

«من اولین ادمی نیستم که در معرض قضاوتهای نادرست و بی اخلاقی های رسانه ای-سیاسی انگ زدن های ناجوانمردانه قرار میگیرم اخریشم نیستم، توضیحی دارم برای کسانی که صحبتهای منو در مورد توافق هسته ای نه با گوش خود شنیدن ونه جایی مکتوب دیدن.

خبرنگاری که نمیدونم با چه رویی میخواد زندگی کنه (هرچند که وجدان کیلویی چند وقتی پای فروش روزنامس، ابروی مثقال مثقال جمع شده ادمها چه ارزشی داره، انگ بزن وبفروش.) درموردم نوشت که من توافق را با عهدنامه ترکمانچای مقایسه کردم که این از بیخ و بن بوی پستی و رذالت می‌دهد.

برداشت غلط از حرفم، مثل همه مردم از این که ممکنه با برداشتن تحریم دردها کمتر شود خوشحال شدم اما واقعا نمیدونم این خوشحالی در مرور زمان چه میشود؟

نه گفتم دلواپسم و نه گفتم همه چیز درست پیش رفته، حالا این وسط عده ای هر انتقادی و در دسته بندی های سیاسی قرار میدن و من واقعا نفهمیدم پس تکلیف آزادی بیان که انقدر ازش دم میزنن چیست؟؟

مگه همه کسانی که رای دادن ویا نظرشون رو گفتن دکترای علوم سیاسی دارن، که به من گفتن شما که دلقکی نظرت اندازه بقال وسلمونی (که این عزیزان هم جزو شریف ترین اقشار این کشورن) ارزش داره نظر نده...

چطور ممکنه شادی مردم برای منی که راهم رو تو شادیشون انتخاب کردم برام مهم نباشه، نون به نرخ روز خور واژه سنگینیه دوستان، من با مفهومش به خدا قسم اشنا نیستم، که اگر بلد بودم وارد این بحث نمیشدم و با محافظه کاری سکوت میکردم اما من عادت دارم حرف حق بزنم...

گفتن این که آرزویم جامعه شناسی خوندنه که با آگاهی تصمیم بگیرم،‌ آیا توهین است؟؟ یا گفتن جملاتی وقیحانه با ادبیاتی دلقک واروسخیف...

دلم شکست که سخن پاک منو با بی رحمی وبی ادبی به سمت خودشون برگردوندن، و شناس و ناشناس شدن منتقد و هتاک و فحاش..با اخلاق وارد شوید تورو به مقدساتتون..

امثال من که سالها برای خندیدن مردم کار کردیم نیازی به محکم کردن جای پامون تو صداوسیما نداریم، جای پای ما محکمه، چون با صبر و آبرو و و شرافت و تلاش وسختی های زیاد کار کردیم و زندگی و جای پامونو خدا محکم میکنه...

وجالبه که موقع خیریه ها،‌ انجمنها، سفیر تعیین کردنها، رضایت از خانواده مقتول گرفتنها،‌به بیمارستانها رفتنها، ما فرهیخته ایم و اینجور وقتا که من میگویم مطالعه و اگاهی برای تصمیم درست میشم دلقک؟

من به نوبه خودم از بقالها. سلمونی ها و سایر اقشار زحمتکش این مملکت عذرخواهی میکنم که لفظ دلقک بهشون نسبت داده شد...

روز خبرنگار بر کسانی مبارک که جانشون رو برای مردمشون دادن، نه اون هایی که از فرط دریوزگی به تهمت زدن میپردازن که نون بهشون برسه و تیراژ روزنامشون بره بالا..یاعلی»

پسر 11 ساله ایرانی که دنیا را مبهوت کرد

بازیکن خردسال فوتبال ایران گفت: «آرزویم این است که در تیم‌ملی ایران بازی کنم و مثل علی دایی آن‌قدر گل بزنم تا به رئال‌مادرید بروم.»

روزنامه شهروند: شاید وقتی پدر کشاورز یادگار رستمی در روستای ساوجی از توابع مریوان در استان کردستان پسرش را در حال بازی فوتبال با دیگر کودکان این روستا می‌دید، هرگز فکر نمی‌کرد فرزند با استعدادش بتواند در سن ١١ سالگی شهرت جهانی به‌دست آورد.

تیم آکادمی کیا که با مدیریت مهدوی مهدوی‌کیا به چند تورنمنت اروپایی اعزام شده،‌ یک تک ستاره در دل خود جای داده که به نظر خیلی از کارشناسان یکی از آینده‌سازان فوتبال ایران خواهد بود. در ادامه بیشتر در زندگی این ستاره کوچک ریز شدیم.

* استعداد یادگار از کجا کشف شد؟

وقتی معلم یادگار رستمی در روستای ساوجی متوجه استعداد بی‌نظیر این بازیکن خردسال می‌شود،‌ او را به مریوان برده و در مسابقات استانی بازی می‌دهد. ستاره کوچک این شهر نیز استعدادش را در همان مسابقات با آقای گلی نشان می‌دهد.

چند ماه بعد استعدادیاب‌های آکادمی کیا به شهر مریوان سفر می‌کنند و "یادگار" نیز همراه با عموی خود به این شهر می‌رود. در نهایت و بعد از تستی که از او گرفته می‌شود، یادگار رستمی به عضویت تیم آکادمی کیا درمی‌آید.

* ستاره تورنمنت‌های اروپایی

آوازه این نوجوان از مسابقات کوردیال کاپ آلمان در فوتبال ایران و جهان پیچید که مهدوی‌کیا نخستین رونمایی را از تیم فوتبال آکادمی‌اش داشت.

یادگار رستمی در این رقابت‌ها که یک رده سنی بالاتر از میانگین سنی تیم آکادمی کیا بود، با نمایش خیره‌کننده حتی توجه مربیان و کارشناسان خارجی را هم به خود جلب کرد و در نهایت عنوان ستاره و آقای گل این مسابقات را کسب کرد.

در بازگشت او به کشور و شهرش بعد از پایان این مسابقات دنیا برای یادگار زیر و رو شد و تمام مسئولان ورزشی استان و حتی مردم از او استقبال کردند.

درخشش این بازیکن نوجوان در تورنمنت نروژ نیز ادامه داشت و بار دیگر در مسابقاتی که چند روز قبل برگزار شد (و تیم آکادمی کیا به مقام نایب‌قهرمانی‌اش رسید) به‌عنوان آقای گل شناخته شد.

* دست رد به پیشنهادات لیگ برتری

حامد رستمی، پدر یادگار رستمی که کشاورز و کارگری زحمتکش در روستای "ساوجی" کردستان است،‌ کمی درباره شرایط قبل و بعد از به عضویت درآمدن یادگار در تیم فوتبال آکادمی کیا توضیح داد: «از کودکی علاقه شدیدی به فوتبال داشت. علاوه بر این‌که در روستا و در مدرسه هر روز فوتبال بازی می‌کرد، تا آخرین ساعات شب هم به دیدن بازی‌های اروپایی می‌پرداخت.»

وی افزود: «من هرگز فکر نمی‌کردم این‌قدر استعداد او زیاد باشد و بتواند به این سطح برسد اما با تلاش خودش و خواست خدا این اتفاق رخ داد. از آن موقع که یادگار در مسابقات آلمان خوش درخشیده، برخی مسئولان با ما تماس می‌گیرند و حتی مدیرکل ورزش استان کردستان به او پاداش هم داده است.»

او درباره آینده فرزندش نیز صحبت کرد: «در ماه‌های اخیر ٢،‌ ٣ باشگاه لیگ‌برتری خواهان جذب یادگار رستمی با مبالغ زیاد شده‌اند تا در تیم‌های پایه از او استفاده کنند اما من ترجیح دادم پسرم را به‌دست مهدوی‌کیا که انسان سالم و بااخلاقی است،‌ بسپارم. یادگار با آکادمی کیا قراردادی ٦ ساله دارد و امیدوارم هر اتفاقی قرار است برایش بیفتد، خیر باشد.»

* در راه رونالدو!

شاید مصاحبه با یک پسر بچه ١١ ساله خنده‌دار باشد اما صحبت‌های او می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. یادگار که برای نخستین بار صدای یک خبرنگار را شنیده، بسیار متعجب و با جملات بریده بریده، واژه‌ها را ادا و اهدافش را بیان می‌کند.

او گفت: «از کودکی فوتبال را دوست داشتم، همیشه دوست داشتم فوتبالیست بزرگی شوم. من شناخت زیادی از مهدی مهدوی‌کیا نداشتم اما اوایل که مرا انتخاب کرده بود، پدرم می‌گفت بازیکن بزرگی بوده و علاقمند شدم که فیلم بازی‌هایش را ببینم. الان هم هر چه آقای مهدوی‌کیا بگوید، اجرا می‌کنم.»

خردسال روستایی با گویش کردی الگویش را یک فوق‌ستاره دانست:  «آقای مهدوی‌کیا به من گفته اگر همین‌طور تلاش کنم، می‌توانم مثل کریستیانو رونالدو به رئال‌مادرید بروم. آرزویم این است که در تیم‌ملی ایران بازی کنم و مثل علی دایی آن‌قدر گل بزنم تا به رئال‌مادرید بروم.»

* دوستی‌مهر:  دلالان در کمین یادگار هستند

علی دوستی‌مهر، مربی تیم فوتبال آکادمی کیا درباره شرایط یادگار رستمی و این‌که او به‌عنوان یک اعجوبه معرفی شده،‌ تصریح کرد: «قطعا یادگار رستمی بازیکن آینده‌داری است. وقتی یک بازیکن با این سن کم می‌رود و در یک تورنمنت با حضور بیش از ١٦٠٠ تیم به‌عنوان فنی‌ترین بازیکن انتخاب می‌شود، دیگر خودتان قضاوت کنید که در چه سطحی است.»

وی افزود: «نکته جالب درباره یادگار که باعث شد طرفداران زیادی در آلمان و نروژ پیدا کند این بود که با جسته کوچک خود می‌توانست از کسانی که ٢ برابر خودش وزن داشتند، عبور کند. البته در این سن نمی‌شود راجع به آینده او نظر قطعی داد.»

دوستی مهر همچنین افزود: «تنها ابعاد فنی نیست که درفوتبال ایران باعث پیشرفت استعدادها می‌شود و حاشیه‌ها خیلی مواقع جلوی آنها را می‌گیرد. متاسفانه نوع برخوردها این استعدادها را فراری می‌دهد و برای یادگار نیز این اتفاق نگران‌کننده است.»

مربی تیم فوتبال آکادمی کیا در ادامه گفت: «اگر حرفه‌ای برخورد شود،‌ این بازیکن می‌تواند در سطح اروپا نیز بازی کند اما وقتی یک نوجوان ١١ ساله را با خودرویی جابه‌جا می‌کنند که مقامات عالی مملکت را انتقال می‌دهند،‌ معلوم نیست چه اتفاقی برایش رخ می‌دهد.»

دوستی مهر در پایان تاکید کرد: «دلال‌ها در کمین هستند و شاید پدر کشاورز یادگار وقتی به پول این دلالان چشمش بخورد، رفتار مناسبی نداشته باشد. آخر من مانده‌ام یک نوجوان ٣٠ کیلویی الان به چه درد تیم‌های لیگ برتری می‌خورد؟ عملکرد او در رسانه‌های بین‌المللی به واسطه حضور مهدوی‌کیا بازتاب وحشتناکی داشت و امیدوارم که خانواده‌اش راه درست را انتخاب کنند.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار