مدیر جهاد کشاورزی سبزوار:
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، بیابان زدایی در شهرستان سبزوار مورد غفلت واقع شده است.
کد خبر: ۷۸۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱ 17 August 2015
منصور برغمدی در نشست مطبوعاتی با بیان اینکه امروز بخش کشاورزی نگاه ویژه مردم و مسئولان را می‌طلبد، اظهار داشت: آب و خاک دو عنصر مهم و حیاتی در بخش کشاورزی است که اگر هر کدام با مشکل مواجه شود کل بخش کشاورزی دچار معضل می‌شود.

وی با اشاره به گرد و غبار استان‌های مرکزی و حتی شمالی که اخیرا با آن مواجه هستند، افزود: این معضل ناشی از بی توجهی با آب و خاک در چند سال اخیر است زیرا تنها بخشی از گرد و غبار از نواحی جنوب و غرب کشور از خارج کشور وارد منطقه می شود و در بخش‌های مرکزی این گونه نیست.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به مهاجرت و ترک مردم شهرستان تا قبل از دهه 40، خاطرنشان کرد: در سال 42 با انجام طرح بیابان زدایی در شهرستان و تثبیت ماسه روان در شهرستان به مساحت 150 هزار هکتار، شهرستان در مقطعی نجات یافت و مانع از ترک مردم شد.

برغمدی با بیان اینکه در چند سال اخیر علی رغم تلاش‌های صورت گرفته بیابان زدایی در شهرستان باز هم فراموش شده است، یادآور شد: یکی از مهمترین دلایل نابودی خاک در شهرستان چرای بیش از حد دام در مراتع در چند سال اخیر است که باید به آن توجه ویژه ای شود.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با بیان اینکه باید با آب و خاک طوری رفتار شود که بتوان در دراز مدت از آن استفاده کرد، ادامه داد: بسیاری از مناطق بخصوص مناطق کشاورزی در حال حاضر در معرض فرسایش بادی هستند.

برغمدی با اشاره به نقش فرسایش آبی و بادی در نابودی آب و خاک، عنوان کرد: در این حوزه در چند سال اخیر در شهرستان کار های خوبی صورت گرفته است و مقدار زیادی از مساحت زیر کشت شهرستان تنها یک بار شخم زده می‌شود که از فرسایش خاک تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار