امام جمعه اهل سنت زاهدان:
انتقادات مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از شبکه استانی هامون از آنجا تشدید شد که این شبکه، چندی قبل نسبت به پخش جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با حضور رئیس جمهور اقدام کرد و با آغاز سخنان این مولوی اهل سنت، پخش زنده قطع شد و بعضا اعتراضاتی در شبکه های اجتماعی شروع شد. این موضوع یکی از محورهای اصلی خطب نمازجمعه اهل سنت این هفته زاهدان شد.
کد خبر: ۸۱۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸ 25 January 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به رنجش مردم از قطع پخش زندۀ سخنرانی وی در جلسۀ شورای هماهنگی مدیریت بحران، این اقدام را  مغایر با وحدت دانست و خاطرنشان کرد: شایسته بود که مدیر صداوسیمای استان در این موضوع از مردم  عذرخواهی  می‌کرد.

مولوی عبدالحمید اظهار داشت: اتفاقی که در پخش زندۀ جلسۀ شورای هماهنگی مدیریت بحران رخ داد، سبب رنجش مردم به‌ویژه جوانان ما شد.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: بنده در جلسۀ شورای هماهنگی مدیریت بحران پیرامون مسائلی از قبیل پیشگیری از تکرار حادثۀ سیل‌بردگی در استان، توجه به زیرساخت‌هایی مانند ساختن راه‌ها و پل‌ها و احداث سیل‌بند در اطراف روستاها و مزارع، تسطیح زمین‌های کشاورزی، حل مشکل آب آشامیدنی شهرستان‌های چابهار و کنارک و مناطق دشتیاری، زرآباد و کهیر و روستاهایی که زیر سدها قرار دارند و جبران خسارات ناشی از سیل صحبت کردم.

وی با بیان اینکه سخنرانی بنده در جلسۀ شورای مدیریت بحران علیه هیچ‌کسی نبود، اظهار داشت: بنده در سخنرانی‌ام در این جلسه تمام جوانب را درنظر گرفتم و از همۀ کسانی که در زمینۀ کمک به سیل‌زدگان تلاش کردند تشکر کردم و از هیچ‌کسی انتقاد نکردم.

مولوی عبدالحمید در واکنش به قطع پخش زندۀ سخنرانی خود از شبکۀ استانی گفت: این اقدام شبکۀ استانی در راستای وحدت نبود، بلکه در حد وسیعی دل‌شکستگی مردم را به دنبال داشت و حتی مردم عزیز سیل‌زده که نیاز به دلجویی داشتند هم از این عملکرد رنجیده‌خاطر شدند.

وی افزود: اگرچه از دیدگاه ما برای قطع پخش زنده هیچ عذری وجود نداشت، اما شایسته و مناسب بود که مدیر محترم صداوسیمای استانی از مردم استان عذرخواهی می‌کرد؛ این کار هوشمندانه بود و سبب جبران رنجش و دل‌شکستگی مردم می‌شد.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه اظهار داشت: بنده فکر نمی‌کردم که مردم ما تا این اندازه از این کار شبکۀ استانی نگران و متأثر می‌شوند. اما توصیۀ بنده به مردم به‌ویژه جوانان عزیز آن است که نگرانی شما به گوش مسئولین رسید، لذا این موضوع بیشتر از این ادامه پیدا نکند.

مولوی عبدالحمید در ادامۀ خطبه ها، حفظ وحدت را مورد تاکید قرار داد و گفت: مهمترین چیزی که همۀ ما باید دنبال آن باشیم حفظ وحدت است. ما شیعه و سنی را برادر می‌دانیم و همه را با یک دید می‌نگریم، اما متاسفانه بعضی‌ها این‌گونه نمی‌اندیشند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه داد: این یک واقعیت است که اکثریت جمعیت استان سیستان‌وبلوچستان را برادران اهل‌سنت تشکیل می‌دهند، لذا از مسئولین انتظار می‌رود که برادران اهل‌سنت خودشان را ببینند و بیشتر مورد توجه قرار دهند. صداوسیما متعلق به یک قشر و گروه و مذهب خاص نیست، بلکه از منابع ملی ارتزاق می‌کند که تمام ملت در این منابع شریک هستند.

مدیر مدرسه علمیه دارالعلوم زاهدان در ادامه از عملکرد شبکۀ استانی در زمینۀ پوشش مراسم اهل‌سنت نیز انتقاد کرد و گفت: نوع پوششی که صداوسیمای استانی از نمازهای جمعه اهل‌سنت ارائه می‌کند مورد پسند هیچ‌کدام از مردم ما نیست. اهل‌سنت استان از اینکه شبکۀ استانی نمازهای جمعه اهل‌سنت استان را به‌صورت گذرا و با الفاظ سبک پوشش می‌دهد و به‌جای نمایش‌دادن جمعیت نمازهای جمعه، با استفاده از تصاویر قدیمی سعی در کمرنگ نشان‌دادن جمعیت دارد، گلایه و انتقاد دارند.

وی از کم‌توجهی صداوسیمای استانی سیستان‌وبلوچستان به زبان بلوچی هم انتقاد کرد و گفت: مقدار برنامه و توجهی که صداوسیمای استان به زبان بلوچی دارد اصلا مورد قبول مردم نیست. تمام زبان‌ها و فرهنگ‌ها محترم هستند، شبکه استانی باید بیش از این به زبان محلی بلوچی توجه کند.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: متأسفانه اذان اهل‌سنت از شبکه استانی پخش نمی‌شود، درحالی‌که در قانون اساسی تصریح شده است که در هر منطقه‌ای هر مذهبی که در اکثریت قرار دارد قوانین و برنامه‌ها نیز باید بر اساس همان مذهب اجر بشوند. متاسفانه این قانون به فراموشی سپرده شده است.

وی خاطرنشان کرد: جای تأسف است که بعضی از ما قوانین را زمانی مورد توجه قرار می‌دهیم و به آنها عمل می‌کنیم که به نفع ما باشند و اگر به ضرر ما باشند به آنها توجهی نمی‌کنیم، درحالی‌که قانون باید در تمام زمینه‌ها مورد توجه قرار گیرد.


وی ادامه داد: شیعه و سنی با هم برادر و واحد هستند. ما با تفرقه و تحریک شیعه و سنی علیه یکدیگر به شدت مخالفیم. ما اعتقاد به امت واحده داریم و برای برادران شیعۀ خودمان به اندازۀ اهل‌سنت احترام و حرمت قائلیم. ما به همان اندازه که از خسارت و نقصان اهل‌سنت ناراحت می‌شویم، به همان اندازه هم از خسارت برادران شیعه ناراحت می‌شویم.

این مولوی اهل سنت در پایان مراسم نماز جمعۀ اهل‌سنت زاهدان، به کمک‌های گستردۀ ملت ایران به سیل‌زدگان جنوب بلوچستان اشاره کرد و گفت: جا دارد بنده از کمک‌های گستردۀ ملت عزیز ایران به سیل‌زدگان تشکر کنم. ما در این حادثه شاهد حس وطن‌دوستی، دین‌دوستی و همدلی هم‌وطنان عزیزمان بودیم.

وی افزود: درحال حاضر بیشترین نیازی که مناطق سیل‌زدۀ جنوب استان دارند تسطیح زمین‌های کشاورزی، ساخت سیل‌بند در اطراف روستاها و مزارع، ساختن آبراه‌ها و بازسازی راه‌های مواصلاتی روستایی است که نیاز به همکاری و مساعدت‌های مردمی دارد.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: کارهای زیربنایی و زیرساختی بزرگ را دولت انجام می‌دهد، اما انتظار است مردم عزیز در کارهای کوچکتری که از عهدۀ مردم ازجمله صاحبان دستگاه‌های سنگین مانند لودر، گریدر و غیره برمی‌آید همکاری کنند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ملاقلی پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
کاش به این رشد برسیم که از سرمایه عظیم مولوی عبدالحمید در جنوب شرق و ارتباط با کشورهای عربی اسنفاده کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
سرت سلامت آزادمرد تاریخ بلوچستان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
ما نمیخواهیم با گاو شیرده امریکا ارتباط بگیریم .اگر بخواهیم میدانیم چکار کنیم . قطع صدا در پخش زنده امری طبیعی و عادی است.
درازهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
خطاب به پیام قبلی:
اگر طبیعیه که البته هر بچه ای میفهمه طبیعیه، بهتر بود که در موقع سخنرانی کسی دیگه این امر طبیعی روی دهد!!!
ضمنا عذرخواهی برای کارهای غیر ارادی هم هست، شما حواست نباشه بزنی به ماشین کسی علاوه بر جبران خسارت عذرخواهی هم بکنی میگن چه با فرهنگه
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
باسلام
اولا به کل برنامه درحال پخش مراجعه کنیدمی بینید چندمرحله قطع شده...

ثانبا کل برنامه دوباره پخش شده ...البته ایشان همیشه درصددنیش به انقلاب ونظام و...می باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
مخاطبی قبلی ای خبیث چرا نمیدانی مولانا رهبر اهل سنت بلوچی است و به فکر ما و وحدت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار