طبق گزارش‌های خبری، روزی نیست که یک افشاگری جدید یا رسوایی برای دولت سعودی و در رابطه با تلاش ریاض برای سرکوب مخالفان و سیاست‌های «محمد بن سلمان» رخ ندهد.

به نوشته وبگاه الخلیج اونلاین، در طول دو سال گذشته، دولت سعودی به سمت سرکوب و حذف مخالفان خود در خارج از عربستان رفته و از هک موبایل و صفحات اجتماعی گرفته تا تحت فشار قرار دادن خانواده و نزدیکانش برای بازگرداندن آن‌ها به عربستان بهره می‌برد.

این وبسایت در ادامه به فردی به نام «عبدالرحمن المطیری» معارض دولت سعودی اشاره می‌کند که نوشته‌هایش در شبکه‌های اجتماعی موجب خشم ریاض شده و دولت سعودی تلاش کرده او را ربوده و به قتل برساند؛ همان بلایی که سر «جمال خاشقچی» آمد.

تلاش برای ربایش

روزنامه دیلی بیست آمریکا روز جمعه (دیروز) خبر داد که دولت سعودی برای ربودن «عبدالرحمن المطیری» تلاش کرده اما پلیس فدرال آمریکا (اف. بی آی) او را نجات داده و نگذاشته که به سرنوشت جمال خاشقچی مبتلا شود.

المطیری به این روزنامه گفت که یک فرد ناشناس همراه پدرش از عربستان سوار هواپیما شده تا خود را به المطیری برساند و او را به زور به عربستان باز گرداند.

این جوان عربستانی افزود: «دولت سعودی به این جمع‌بندی رسیده بود که من تهدید محسوب می‌شوم». او از اینکه احتمال دارد خانواده و نزدیکانش به سبب او دچار بحران شوند ابراز نگرانی کرد و گفت: «اگر به عربستان برگردم. همان ابتدا در فرودگاه کشته می‌شوم».

دیلی بیست در ادامه نوشت که «آگنس کالامارد» نماینده سازمان ملل در کمیته اعدام‌های خارج از قانون، از موضوع «عبدالرحمن المطیری» اطلاع یافته اما با او گفت‌و گو نکرده است. کالامارد به این روزنامه گفت که داستان المطیری را باور می‌کند و محمد بن سلمان در مسیر «خجالت‌آوری» قدم گذاشته است.

المطیری کیست؟

«عبدالرحمن المطیری» ۲۷ ساله در ایالت کالیفورنیا زندگی می‌کند و در شبکه‌های اجتماعی به انتقادات شدید از دولت سعودی و محمد بن سلمان معروف است. او در صفحه یوتیوب خود ۱۵۰ هزار و در اینستاگرام نیز ۲۰۸ هزار فالور دارد.

المطیری با اینکه بورسیه دولت سعودی برای تحصیل در رشته بازاریابی در دانشگاه «سان دیگو» بود، به علت همین انتقادات از ادامه تحصیل باز ماند و دولت سعودی پرداخت شهریه ۱۸۰۰ دلاری در ماه او را متوقف کرد. او اکنون در یک رستوران کار می‌کند.

رسانه‌های آمریکایی پیش از این از قول المطیری نوشته بودند که او پس از قتل جمال خاشقچی بارها تهدید شده است.

او به رسانه‌ها گفته است: «بارها که با خانه برگشتم با پیام‌ها تهدید مواجه شده‌ام اما نمی‌دانم که چه کسی آن‌ها را برایم فرستاده. آیا آن‌ها مزدوران دولت سعودی هستند؟ جز دولت سعودی کسی نیست که من را تهدید کند.»

پس از قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی و تکه تکه شدنش، بسیاری از معارضان خارج‌نشین دولت ریاض احساس ترس شدیدی کرده‌اند. در سال‌های گذشته مقامات سعودی راههای مختلفی را برای ساکت کردن مخالفانش امتحان کرده‌اند. آن‌ها ابتدا از فرد مورد نظر می‌خواهند تا دست از انتقاداتش بردارد یا به عربستان باز گردد. در غیر این صورت اقدامات سخت تری در پیش می‌گیرند.

بسیاری از فعالان عربستانی در خارج از این کشور گفته‌اند که در دفعات متعددی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ریاض با آن‌ها تماس گرفته و خواسته‌اند تا برای انجام کار غیر معمول به آن‌جا بروند اما کسی جرئت این کار را ندارد چون می‌داند که دیگر برنخواهد گشت.