کد خبر: ۸۲۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸ 08 March 2020

پروین میرزاحسینی – روز گذشته اعلام خبری مبنی بر آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس‌های مسافربری نوروزی در استان کرمان، واکنش‌هایی را از سوی مردم به‌دنبال داشت و سوال این بود: مگر با این وضعیت کرونا می‌شود در نوروز سفر کرد؟ مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان و استاد پزشکی اجتماعی، روز چهارشنبه چهاردهم اسفندماه، در پاسخ به این سوال به «فردای‌کرمان» گفت: «خرید بلیت در شرایط فعلی و برنامه‌ریزی برای سفر نوروزی، کار علمی نیست».

دکتر نوذر نخعی در این‌باره توضیح داد: «این یک نکته‌ی مدیریتی است ولی از نظر علمی با توجه به پیک بیماری کرونا، از الان نمی‌توانیم با اطمینان تصمیم‌گیری کنیم، بنابراین پیش‌فروش کردن ممکن است سبب ضرر مالی مردم شود».

وی ادامه داد: «ممکن است افراد بلیت را پیش‌خرید کنند اما به دلیل اتفاقاتی که در آینده رخ دهد امکان سفر نداشته باشند و به همین دلیل خرید بلیت در شرایط فعلی و برنامه‌ریزی برای سفر نوروزی، کار علمی نیست».

وی اضافه کرد: «کسی که از الان قصد خرید بلیت اتوبوس برای مسافرت را دارد باید بداند آیا شرایط به گونه‌ای خواهد بود که بتواند سفر کند؟ آیا شرایط شهر مقصد به گونه‌ای است که بتواند به آن‌جا سفر کند؟ و … به همین دلیل من از نظر علمی توصیه می‌کنم که امسال مردم برای تصمیم‌گیری درباره‌ی مسافرت نوروز صبر کنند و خرید بلیت را به روزهای پایانی اسفند موکول کنند».

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به فردای‌کرمان استفاده از الکل صنعتی برای گندزدایی سطوح را بلامانع دانست و بیان کرد: «الکل باید ۶۲ تا ۷۱ درصد باشد اما الکل صنعتی به دلیل این‌که غلظت بالایی دارد باید به نسبت دو به یک (دو قسمت الکل و یک قسمت آب) با استفاده از آب جوشیده‌ی سرد شده رقیق شود».

وی ادامه داد: «مشکل الکل صنعتی رنگی بودن آن‌ است که البته باید بدانیم الکل صنعتی در صورت مصرف خوراکی، خواص سمی بودن را دارد اما با رقیق کردن می‌توان از آن برای گندزدایی استفاده کرد».

مشاور ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: «الکل صنعتی برای تمیزی پوست نباید استفاده شود و اگر چه زمان تمیزی سطوح با استفاده از الکل صنعتی مشکلی برای پوست ایجاد نمی‌شود اما بهتر است از دستکش استفاده شود».

استاد پزشکی اجتماعی همچنین درباره‌ی وضعیت سفرهایی که این روزها به مقصد استان انجام می‌شود، در پاسخ به فردای‌کرمان گفت: «بیماری کرونا در کرمان تقریبا در حال بومی شدن است و خودمان بیماری را منتقل می‌کنیم که در شرایط حاضر، هم سفر افراد آلوده به استان و هم گردش ویروس بین هم‌استانی‌ها هر دو مهم است و این به ما گوشزد می‌کند که بیش از قبل باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیریم».

وی افزود: «حساسیت در خصوص ورود مسافر مبتلا به استان نسبت به هفته‌های گذشته پایین آمده زیرا مردم شهرهای مختلف استان آلوده شده‌اند و ویروس در استان در حال گردش است».

نخعی درباره‌ی تاثیر این سفرها در گردش و انتقال بیشتر ویروس، گفت: «من اصلا سفر را توصیه نمی‌کنم اما زمانی این حساسیت زیاد بود که هنوز ویروس کرونا در استان کرمان وجود نداشت اما در حال حاضر که مواردی در استان مشاهده شده و از طریق هم‌استانی‌ها بعضا مبتلا شده‌اند باید به مردم آموزش داد که در این شرایط از خانه خارج نشوند و در خانه شرایط بهداشتی را رعایت کنند». 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار