رئیس مرکز بهداشت سیب و سوران گفت: استفاده از نمک های تصفیه نشده مانند نمک دریا بدلیل وجود فلزات سنگین در آن، سرطانزاست.
کد خبر: ۹۰۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷ 19 September 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان ایوب کرد رئیس مرکز بهداشت سیب و سوران در کمیته پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید این شهرستان گفت: نمک های تصفیه نشده ای چون نمک دریا، دریاچه ها و سنگ نمک ، دارای انواع ناخالصی هاست و این نمکها دارای میزان کم ید یا حتی فاقد ید هستند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تامین ید در بدن از طریق مصرف به اندازه نمک های ید دار انجام می شود، ادامه داد: جهت پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر کمبود ید، مردم باید مصرف نمک یددار استاندارد را در وعده های غذایی مد نظر قرار دهند.

وی تاکید کرد: برای حفظ ید در غذا لازم است تا نمک در انتهای پخت، افزوده و در ظرف در دار دور از محیط مرطوب و بدور از نور، نگهداری شود.

وی همچنین به عوارض مصرف زیاد نمک هم اشاره کرد و گفت: قطعا مصرف زیاد نمک در وعده های غذایی منجر به عوارض زیادی بر سلامت جسم می شود.

مهندس کرد تصریح کرد: پایش میزان نمک موجود در نان کلیه نانوایی ها و مقایسه نتایج با سال قبل از برنامه های هر ساله مرکز بهداشت است و امسال نیز انجام خواهد شد تا سلامت همشهریان گرامی به مخاطره نیوفتد.

در این جلسه مقرر شد تا در مدارس، حوزه های علمیه خواهران، درخصوص اهمیت استفاده از نمک تصفیه شده یددار، عوارض و اختلالات ناشی از کمبود ید، منابع غذایی یددار، طرز نگهداری و زمان مناسب اضافه نمودن نمک به غذا، میزان مناسب مصرف روزانه نمک، عوارض مصرف نمک های غیراستاندارد، اهمیت مصرف مکمل های حاوی ید در دوران بارداری (یدوفولیک و مولتی ویتامین های یددار)، اهمیت غربالگری تیروئید نوزادان در 3 تا 5 روزگی آموزش هایی به گروه های هدف ارائه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار