برای اولین بار در ایران؛
سازمان بنادر و دریانوردی کشور برای ساخت این شناور دریایی با‌اهمیت، تعداد مشخصی سهمیه در‌نظر گرفته است که سهم شرکت‌های بوشهری حدود 20 شناور است که باید پس از پیدا شدن مشتری، روال اداری را طی کنند.
کد خبر: ۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۲ 08 March 2015
تابناک بوشهر: رونق نسبی ایجاد شده در صنعت کشتی‌سازی باعث شده است تا این مدیران شرکت‌های کشتی‌سازی استان مشتاق‌تر از گذشته، شناورهای با کیفیت و قیمت مناسب را تولید کنند.

به‌تازگی دولت، وجوه اداره‌ شده‌ای را در قالب تسهیلات با بهره هفت درصد به تولیدکنندگان شناورهای دریایی اعطا می‌کند.

بر این اساس، پس از آن‌که شرکت کشتی‌سازی، خریداری برای عقد قرارداد پیدا کرد، می‌تواند برای دریافت تسهیلات به بانک صنعت و معدن مراجعه کند و پس از امضای قرارداد چهارجانبه، بین بانک، خریدار، شرکت سازنده و سازمان بنادر و دریانوردی و تهیه وثیقه مناسب، شرکت می‌تواند 6/5 میلیارد تومان تسهیلات دریافت و به ساخت شناور اقدام کند.

این تسهیلات برای تولید شناورهای یوتیلیتی‌بوت هستند که هزینه ساخت هر یک از آنها حدود 2/7 میلیارد تومان است و مبلغ اضافی، به‌عنوان سرمایه‌گذاری شرکت سازنده باید هزینه شود.

سازمان بنادر و دریانوردی کشور برای ساخت این شناور دریایی با‌اهمیت، تعداد مشخصی سهمیه در‌نظر گرفته است که سهم شرکت‌های بوشهری حدود 20 شناور است که باید پس از پیدا شدن مشتری، روال اداری را طی کنند.

لطیفی رمدیرعامل یکی از شرکت‌های سازنده یوتیلیتی‌بوت، در گفت‌وگو با بامداد جنوب، از به آب‌اندازی اولین شناور یوتیلیتی‌بوت تولید داخل، خبر داد و گفت: برای ساخت این شناور از تسهیلات دولتی استفاده شده است و در حال حاضر، به‌صورت کامل تکمیل شده و برای به آب‌اندازی منتظر هستیم تا جزر و مد صورت گیرد و بتوان این شناور را به آب انداخت. این امر در نهایت در تاریخ 15 و یا آخر اسفندماه به‌وقوع خواهد پیوست. کلیه فرایند تولید این شناور در داخل استان انجام شده است و برای ساخت آن نیز از نیروی کار بوشهری استفاده شده است.

وی با اشاره به صرفه‌جویی ایجاد شده در ساخت این شناور، در رابطه با ویژگی‌های فنی و کاربردی یوتیلیتی‌بوت‌ها اظهار کرد: طول این شناور متفاوت است و بسته به سفارش مشتری ساخته می‌شود. نمونه‌های قبلی به‌صورت چاین‌دار (زاویه‌دار) بوده که ما توانستیم با تکنولوژی‌های روز دنیا این شناور را به‌صورت منحنی بسازیم، به‌طوری که تعجب مهندسان ژاپنی را به همراه داشت.

البته پیش از این نیز یوتیلیتی‌بوت‌های بوشهری در آب‌های خلیج فارس به آب انداخته شده بودند اما این شناور از نظر تکنولوژی و نحوه ساخت با شناورهای دیگر متفاوت است. این شناور به‌دلیل نحوه ساخت و شکل ظاهری آن، دارای سرعت و قدرت بیشتری نسبت به نمونه‌های قبلی است. 

یکی دیگر از تولیدکنندگان یوتیلیتی‌بوت‌ها در زمینه ویژگی‌های ظاهری این شناور گفت: ویژگی این شناورها به‌گونه‌ای است که طول آن بین 35 تا 40 متر و بنا به درخواست مشتری‌ ساخته می‌شود. بر اساس استانداردهای موجود، طول این شناور اندکی بیشتر از سه برابر عرض آن است. ارتفاع یوتیلیتی‌بوت‌ها نیز تقریبا معادل نصف عرض شناور است. وزن این شناورها نیز 450 تن می‌رسد. 

محمد قاسمی در مورد کارایی این شناور خاطرنشان کرد: یدک‌کشی تنها یکی از استفاده‌های این شناورها است و بیشتر برای کارهای خدماتی از آنها استفاده می‌شود. به‌طور مثال، وقتی هوا توفانی است این شناورها، با توجه به این‌که خدمات رفاهی نسبتا کاملی درون خود دارند، می‌توانند برای جابه‌جایی کارکنان و خدمه سکوهای نفتی، به کار گرفته شوند.

قاسمی به کارایی‌های زیاد این محصول اشاره کرد و افزود: این شناورها در واقع یک مجموعه خدماتی کوچک را فراهم می‌کنند که در آن خوابگاه و وسایل رفاهی کامل موجود است. در این شناورها تدابیری اندیشیده شده است تا بتوان به‌وسیله آنها خدماتی نظیر خاموش کردن آتش، حمل تانکر سوخت و ... صورت گیرد.

وی افزود: یوتیلیتی‌بوت‌ها خدماتی بیشتر و بهتر از یدک‌کش‌ها ارائه می‌دهند. یدک‌کش‌ها تنها حدود چهار یا پنج روز می‌توانند در دریا باقی بمانند اما این زمان برای یوتیلیتی‌‌بوت‌ها به حدود 20 روز می‌رسد. طول این شناورها حدود پنج متر بیشتر از یدک‌کش‌های معمولی است.

محمد قاسمی با بیان این‌که بوشهر در ساخت این یوتیلیتی‌بوت‌ها در کشور پیشرو است، خاطرنشان کرد: شهرهای بندرعباس، خرمشهر و بوشهر در ساخت این شناورها فعالیت دارند که بوشهر در این میان با تولید بیشتر پیشتاز است.

وی تعداد یوتیلیتی‌بوت‌های در دست ساخت در بوشهر را قریب به 12 عدد عنوان کرد و افزود: علاوه بر این تعداد شناور، حدود هشت عدد دیگر نیز مجوز تولید خود را دریافت کرده‌اند و برای دریافت تسهیلات در انتظار پاسخ بانک هستند.

منبع: تابناک
برچسب ها: کشتی سازی بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار