کد خبر: ۹۷۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹ 27 June 2021

وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان این روزها به حالت نگران کننده درآمده و با شدت سرایت و همه‌گیری زیاد آن روزانه افزون‌بر یک‌هزار نفر در استان به این ویروس همه گیر مبتلا می‌شوند.

به گزارش ایرنا تغییر رنگ شهرها که در سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد و حال این روزهای جانباختگان و مخاطبان روزافزون ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان که روزانه افزون بر یک‌هزار نفر را مبتلا می‌کند واهمه‌ای در دل همگان انداخته و این استان را به وضعیت اضطرار درآورده، وضعیتی که مسوولان بهداشت و درمان و کارشناسان آن را نتیجه بی‌احتیاطی‌ها و جدی نگرفتن پروتکل‌های بهداشتی و به طور کلی سهل‌انگاریی‌ها می‌دانند که اگر جدی گرفته می‌شد شرایط  اینگونه نبود.

آنطور که پیداست و آمارها می‌گوید سیستان و بلوچستان در امتحان سخت پیک سوم کرونا قرار گرفته امتحانی که این روزها هر جا می‌روی با گوش و چشم می‌شنوی و می‌بینی از مبتلایان و مرگ و میری که تاکنون در این استان سابقه نداشته است.

مسوولان و بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان این روزها در هر رسانه‌ای و از هر طریقی وضعیت بیمارستان‌ها را شرح می‌دهند بیمارستان‌هایی که اکثر تخت‌هایشان را برای مبتلایان به کرونا اختصاص داده‌اند و وضعیت خوبی ندارند بیماران هم در این بین حالشان بدتر از پیک‌های قبلی بوده و به گفته مسوولان بیشتر مبتلایان از نوع انگلیسی هستند.

برای اینکه فهم مقدمه آسانتر شود و بیشتر بدانید که در سیستان و بلوچستان چه خبر است گزارش زیر جدیدترین وضعیت این ویروس منحوس را در استان ارائه کرده است.

۱۱۰۳ مبتلا به کرونا تنها در یک روز

سیستان و بلوچستان و تداوم روزهای سخت کرونایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن یکهزار و ۱۰۳ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به بیش‌از ۵۱ هزار نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری با بیان اینکه ۴۸۱ بیمار حاد تنفسی و ۳۰۰ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

سرایت کرونا در سیستان و بلوچستان سه برابر هفته‌های قبل

سیستان و بلوچستان و تداوم روزهای سخت کرونایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: شدت سرایت و همه‌گیری ویروس کرونا هم‌اینک در استان بسیار بالاست و حدود سه برابر هفته‌های قبل است.

محمد هاشمی روز با بیان اینکه نزدیک به ۵۰۰ بیمار تنفسی در سراسر سیستان و بلوچستان بستری هستند که بیشتر مواردش مربوط به زاهدان بوده اظهارداشت: قطعا در بیمارستان‌های استان خدمات مختلفی را به مردم ارائه می‌دهیم و هیچ خدمتی را قطع نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه با ادغام بخش‌ها در بیمارستان‌ها به سرجمع تخت‌های کرونایی در این بیمارستان‌ها اضافه شده افزود: بیماران کرونایی سیستان و بلوچستان معمولا بدحال و شدید وارد بیمارستان می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: تخت‌های ویژه‌ای که برای کرونا در بیمارستان‌ها در نظرگرفتیم کاملا پر شده و دستگاه ونتیلاتور در بخش‌ها و اتاق‌ها بالای سر بیماران گذاشتیم و امیدواریم با این تمهیدات خدمات مورد قبول مردم ارائه شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در۲۴ ساعت گذشته ۱۹ بیمار مثبت کرونا فوت شدند و این دلیل‌اش این است که گروهی با تاخیر و بدحال به بیمارستان می‌آیند و بیمارانی که ونتیلاتور برایشان نصب می‌شود پروگنوز خوبی ندارند.

هاشمی خاطرنشان کرد: ۱۵ مورد از فوتی‌های شبانه روز گذشته کرونا مربوط به محدوده جغرافیایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ۲ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و ۲ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی زابل است.

وی اظهارداشت: امیدواریم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه در صنوف و چه در ادارات و با همکاری همدیگر بتوانیم جلوی زنجیره انتقال ویروس کرونا را در سراسر سیستان و بلوچستان بگیریم.

جهش چشمگیر کرونا  در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان و تداوم روزهای سخت کرونایی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک جهش ویروس کرونا نسبت به ماه‌های گذشته در این استان افزایش چشمگیری یافته است.

علیرضا شهرکی افزود: شهرهای زاهدان، ایرانشهر، خاش و زابل در وضعیت قرمز و شهرهای بمپور،چابهار،زهک،سراوان،سرباز، قصرقند، راسک، سیب‌وسوران، میرجاوه، نیکشهر، هیرمند و گلشن در وضعیت نارنجی و شهرهای تفتان، دلگان، دشتیاری، فنوج، کنارک، مهرستان، نیمروز و هامون نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت‌های کرونایی همچنان در سیستان و بلوچستان پابرجاست ادامه داد: تمامی پروتکل‌های ابلاغ شده در شهرهای قرمز مانند محدودیت تردد، خروج و ورود به این شهرها و  محدودیت فعالیت مشاغل وجود دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در شهرهای وضعیت قرمز مشاغل گروه۲، سه و چهار و در شهرها نارنجی مشاغل گروه سه و چهار  تعطیل است خاطرنشان کرد: همچنین نماز جمعه در شهرهای قرمز تا اطلاع بعدی تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است.

شهرکی خاطرنشان کرد: آنچه که امکان آزمایشگاهی در سیستان و بلوچستان وجود دارد نشان می‌دهد هم‌اینک مبتلایان به کرونا در این استان از نوع انگلیسی هستند.

وی تجمع‌های خانوادگی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را از دلایل افزایش ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

مقابله با کرونا در سیستان و بلوچستان نیازمند رعایت همگان

سیستان و بلوچستان و تداوم روزهای سخت کرونایی

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تا مردم رعایت نکنند هر امکاناتی هم که ما برای مقابله با شیوع کرونا بسیج کنیم قطعا نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد و عاجزانه از مردم، ائمه جمعه و جماعات در خواست می‌شود این موضوع را جدی گرفته و رعایت کنند.

محمد هادی مرعشی اظهارداشت: در سیستان و بلوچستان با وضعیت نسبتا خطرناک از جهت شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در شهرستان ایرانشهر یک فوت کرونا مثبت هندی داشته‌ایم افزود: به تمامی فرمانداران در سراسر سیستان و بلوچستان تکلیف شده  پیگیری‌های جدی در حوزه کنترل شیوع ویروس کرونا و مبارزه با آن را داشته باشند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اقدامات سلبی برای مبارزه با ویروس کرونا در سراسر استان از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده و تا زمانی که استان به وضعیت عادی برسد ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: کنترل مرزها برای مقابله با ویروس کرونا همچنان ادامه خواهد داشت و تکلیف شده که ترددهای رسمی در مرزها به حداقل کاهش پیدا کند و ترددهای غیرمجاز نیز به شدت کنترل می‌شود.

مرعشی بیان کرد: در نشست ستانی ستاد کرونا مصوب شد که نظارت بر اصناف و  دستگاه‌های اداری جدی‌تر انجام شود و به سمت تذکر و پلمب اصناف متخلف و هشدار جدی به مدیرانی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را  در محدوده ادارات نمی‌کنند رفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اینک وضعیت بیمارستان‌ها و تخت‌های که آماده کرده بودیم پر شده و متاسفانه مجبور شدیم بخش‌هایی که به سایر بیماری‌ها در این بیمارستان‌ها تعلق داشته برای کرونا جدا کنند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان اظهارداشت: سوش هندی اگر در استان توسعه پیدا کند سطح کشور را فرا خواهد گرفت همچنان که استان‌های همجوار ما هم درگیر شدند و این مهم شوخی‌بردار نیست.

وی با بیان اینکه مردم برگزاری مراسمات گوناگون از عزا و عروسی را به تاخیر بیاندازند بیان کرد: همچنان تردد خودروها  از ۱۰ شب تا سه صبح ممنوع است و افراد متخلف مشمول جریمه می‌شوند.

انتخاب با ماست؛ دو راهی سلامت و مرگ

سیستان و بلوچستان و تداوم روزهای سخت کرونایی

 همه چیز شاید شبیه یک فیلم سینمایی در ژانر وحشت باشد شهری که جایگاه شور و شوق مردمان سیستانی و بلوچ بود هم‌اینک میزبان سکوت، مرگ و کروناست همه جای شهر تعطیل و بیمارستان‌ها پر از بیمارانی شده که روزی در جمع همه‌ی ما با تنی سالم روزگار می‌گذراندند در این میان به مانند گذشته ۲ راه پیش روی همه ما است یا رعایت کنیم و چاره را در پروتکل‌ها همان فاصله‌ گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی بدانیم که قطعا به گفته متخصصان راه نجات است یا اینکه نه رعایت نکنیم و بر بی رعایتی‌ها و مسیر نامعلومش بتازیم و روزها میزبان عزیزانمان در آرامستان‌ها باشیم هر چه باشد انتخاب با خود ما است یا سلامتی یا مرگ.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار