عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بالا رفتن سن ازدواج را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۷۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵ 15 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا وکیل احمدی به مناسبت هفته ازدواج با اشاره به نقش اثرگذار عوامل اقتصادی در بالارفتن سن ازدواج، اظهار کرد: در گذشته افراد سریع وارد بازار کار می‌شدند، اما امروزه آماده شدن برای ورود به بازار کار زمان‌بر شده و نیازمند تحصیلات عالی و مهارت‌های سطح بالاتری است و کسب این‌ها هم نیازمند زمان است و تا افراد این تحصیلات و مهارت‌ها را کسب کنند، سن ازدواج آن‌ها بالا رفته است، البته باید زمان لازم برای پیدا کردن شغل و تامین شرایط حداقلی برای تشکیل خانواده را با در نظر گرفتن تمایل به تجمل گرایی هم به این زمان اضافه کرد.

احمدی ادامه داد: از سوی دیگر جوانان امروزی در پی خودنمایی بوده و حتما می‌خواهند یکسری شرایط را داشته باشند و بتوانند خودی نشان دهند و تازه آن موقع اقدام به تشکیل خانواده کنند که همه این‌ها مستلزم زمان است و سن ازدواج را بالا می‌برد.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه به تشریح دلایل اجتماعی بالا رفتن سن ازدواج پرداخت و گفت: یکی از مهمترین دلایل بالا رفتن سن ازدواج مسائل اجتماعی است، چون تشکیل خانواده برای فرد مسئولیت اجتماعی به همراه دارد که باید به آن متعهد باشد، اما مشکل این است که جامعه در روند رو به جلوی خود در حال تغییر ارزش‌ها است و در این روند برخی مسئولیت‌های اجتماعی دیگر را ارجح بر ازدواج می‌دانند و تشکیل خانواده را خیلی مهم قلمداد نمی‌کنند.

احمدی در ادامه با اشاره به عوامل فرهنگی موثر در بالا رفتن سن ازدواج، تصریح کرد: واقعیت این است که نگاه افراد به فلسفه زندگی نسبت به گذشته دچار یکسری تغییرات شده، به این معنا که امروزه افراد برای تشکیل خانواده تامل می‌کنند، تاملی که سابقا خبری از آن نبود و افراد به صورت طبیعی در یک سیکل از زندگی وارد چرخه ازدواج و تشکیل خانواده می‌شدند.

وی تاکید کرد: جامعه‌ای که در آن جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده تامل کرده و محاسبه سود و زیان می‌کنند، اقبال کمتری به این امر نشان خواهد داد و این تامل گری در امر ازدواج کار دست جوان‌ها می‌دهد و دست کم آن‌ها را از ازدواج کردن دور می‌کند.

احمدی سپس فضای خانواده‌های کنونی را در بی رغبتی جوانان به ازدواج تاثیرگذار دانست و گفت: اگر محیط خانواده‌ها سرشار از عشق و محبت و وفا باشد، جوانتر‌ها تمایل به ازدواج و تشکیل خانواده پیدا می‌کنند، اما در فضای تنش‌های روحی و روانی میل به ازدواج هم کم و کمتر خواهد شد.

احمدی سپس اشاره‌ای هم به راهکار‌های ترغیب جوانان به امر ازدواج داشت و گفت: به نظرم بهترین راهکار برای تشویق جوانان به تشکیل خانواده، آموزش خانواده‌های کنونی برای داشتن زندگی بهتر بر مبنای عشق و محبت و وفاداری است.

وی تاکید کرد: انجام اقداماتی مثل اختصاص تسهیلات به جوانان برای ازدواج اگرچه ممکن است در بین گروهی که مشکلات اقتصادی دارند، تا حدودی جوابگو باشد، اما این نسخه همه جامعه را شامل نمی‌شود و در بعد کلان سایر عوامل بیشتر از عوامل اقتصادی رغبت کم جوانان به تشکیل خانواده را سبب می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار