
به گزارش خبرنگار تابناک از استان کرمانشاه «ابوطالب شفقت»مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی در نشست آموزشی مدیران استان کرمانشاه اظهارکرد: این نشست فرصتی برای بازخوانی مفاهیم بنیادین حکمرانی و تشریح مأموریتهای ملی مدرسه عالی حکمرانی است.
وی افزود: امروز مدیران کشور در صف مقدم مواجهه با مشکلات و مطالبات مردم قرار دارند و سزاوار قدردانی و تقدیرند؛ چرا که با تمام وجود برای رفع دغدغههای مردم تلاش میکنند.
مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی از توجه ویژه استاندار کرمانشاه و معاونان وی به مقوله آموزش و برگزاری این نشست آموزشی تشکر کرد و تصریح کرد: آموزش، از جمله موضوعات تأکیدی مقام معظم رهبری و از ضروریات نظام مدیریتی کشور است. برگزاری چنین دورههایی یک اقدام تشریفاتی نیست، بلکه یک نیاز راهبردی برای ارتقای کیفیت حکمرانی در استانها است.
وی تأکید کرد: برنامهریزی این نشست و مشارکت مدیران استان نشانه اهتمام مدیریت ارشد استان به توانمندسازی نیروی انسانی و آمادهسازی مدیران برای مواجهه با شرایط پیچیده حکمرانی است.
شفقت در ادامه به معرفی این نهاد علمی و آموزشی پرداخت و گفت:مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی در سال ۱۳۹۷ و بنا به دستور مقام معظم رهبری در دانشگاه عالی دفاع ملی تأسیس شد. هدف از ایجاد این مدرسه تربیت ارکان مدیریتی کشور برای آینده و توانمندسازی مدیران فعلی نظام جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به دو توصیه اساسی مقام معظم رهبری درباره عملکرد مدرسه، اظهار کرد: تولید محتوای علمی و آموزشی مبتنی بر نگاه اسلامی، بومی و متناسب با نیازهای حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران است.
مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی مطرح کرد: مدرسه عالی حکمرانی اکنون دارای حدود ۱۲۰ دانشجوی دکتری در حوزههای مختلف حکمرانی است؛ از جمله حکمرانی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی. به گفته وی، دورههای اعتباربخشی یکساله نیز با حضور مدیران اجرایی از سراسر کشور بهصورت منظم در حال برگزاری است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود را به تشریح مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داد و گفت:طبق این مصوبه، همه مشمولان ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری – شامل وزرا، معاونان وزرا، استانداران، نمایندگان مجلس و همترازان آنان ملزم به گذراندن یک دوره توانمندسازی کوتاهمدت در حوزههای امنیتی، دفاعی و حکمرانی هستند.
شفقت این اقدام را «تحولی بنیادین در حرفهایسازی مدیریت کشور» دانست و تصریح کرد: دستورالعمل اجرایی این طرح در مراحل نهایی تصویب قرار دارد.
وی همچنین از برگزاری اولین نشست آموزشی استانداران دولت چهاردهم خبر داد و گفت: ارزیابیها نشان میدهد که استانداران کشور از این دورهها استقبال کردهاند و خواستار استمرار آن هستند.
مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی، در بخش دیگری از سخنان خود، به تبیین مفهوم حکمرانی پرداخت و افزود:حکمرانی یک فرایند است؛ یعنی شامل قاعدهگذاری، اجرا، نظارت و استفاده از بازخوردهاست. اما تفاوت اصلی حکمرانی با اداره سنتی امور، مشارکت مردم است.
وی با اشاره به سابقه طولانی مدیران حاضر در جلسه، گفت:میانگین تجربه مدیریتی شما کمتر از ۲۰ سال نیست. این تجربه انباشته، سرمایهای بزرگ برای ساخت الگوهای بومی حکمرانی است؛ الگوهایی که بدون مطالعات علمی و شناخت دقیق مفاهیم حکمرانی امکان شکلگیری ندارند.
شفقت خطاب به مدیران، افزود:این نشستها فقط مقدمه است. انتظار داریم که مدیران وارد مطالعات عمیقتر شوند و تجربههای خود را به مدلهای علمی و کاربردی تبدیل کنند.
انتهای پیام/