بیش از ۱۰۰ روز هوای ناسالم در اصفهان ثبت شده است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای سال‌جاری تا کنون بیش از ۱۰۰ روز هوای ناسالم در اصفهان ثبت شده است.
کد خبر: ۱۱۸۴۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷ 12 September 2024

به گزارش «تابناک اصفهان» به نقل از ایرنا، منصور شیشه‌فروش با اعلام این خبر افزود: این ثبت هوای آلوده با محاسبه شاخص ازن و فعال شدن کانون‌های گرد و غبار به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان است که در وضعیت بحرانی قرار دارند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۱۵۰ هزار هکتار از این مساحت شناسایی شده در اولویت اجرای طرح‌های بیابان زدایی قرار گرفته است، تصریح کرد: نهال کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده در شهرستان‌های خور و بیابانک، نایین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزنه، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه و سجزی است.

وی گفت: استان اصفهان علاوه بر متاثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق استان که به دلیل خشکی زاینده بر مساحت آن نیز افزوده شده است، در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز تحت تاثیر کانون‌های گرد و غبار ایجاد شده قرار دارد.

اصفهان در سال‌های اخیر با چالش کم‌آبی، خیزش گرد و خاک و خشک شدن زاینده‌رود و تالاب گاوخونی مواجه است و در تابستان بدنبال وزش باد و فعال شدن کانون‌های فرسایش بادی تحت تاثیر افزایش آلودگی هوا قرار می‌گیرد.

به گفته کارشناسان، کانون‌های فعال گرد و غبار بیشتر در شمال، شمال شرق و شرق اصفهان مستقر است، اما در سال‌های اخیر با توجه به خشک شدن بستر زاینده‌رود، ذرات خاک این رودخانه نیز نسبت به وزش باد حساستر شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار