روزانه ۴۷۰ تُن تخم مرغ در قم تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: یکی از بخش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی، توسعه‌ی گلخانه‌هاست که در شرایط مطلوب شهرستان قم و جعفرآباد با هدفگذاری انجام شده، سالانه ۱۰ هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان اضافه می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹ 12 September 2024
به گزارش تابناک قم، محمدرضا حاجی‌رضا در گفتگویی با اشاره به فرصت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی کشاورزی اظهار داشت: مسئله‌ی اشتغال در استان قم ۴.۵ درصد به بخش کشاورزی اختصاص دارد. تولیدات بخش کشاورزی استان نسبت به ارزش افزوده چیزی حدود ۶ درصد است.
 
حاجی‌رضا گفت: جایگاه بخش کشاورزی استان در رشد اقتصادی حداقل ۱۰ درصد است. ظرفیت‌های بسیار خوبی و شاخصی در حوزه‌ی محصولات صادراتی، دام و طیور و تولیدات باغی در استان داریم. این شاخص‌ها ما را متعهد می‌کند تا بتوانیم بخش کشاورزی را مورد حفاظت و حمایت قرار دهیم و به سمت تقویت آن حرکت کنیم.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: در کنار تمام ملاحظات و ظرفیت‌های موجود قبول کرده‌ایم که محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. در کنار مقوله‌ی دانش‌بنیانی، یکی از تهدید‌های بخش کشاورزی در سراسر کشور، حوزه‌ی سرمایه‌گذاری است. چراکه سرمایه‌گذاری یک عامل محدود کننده است و اگر به سمتی رود که ارقام سرمایه‌گذاری در این بخش ارتقاع پیدا کند حتما می‌تواند بخش کشاورزی را اقتصادی کند.
 
وی عنوان کرد: طبق آمار، اگر در استان قم سالانه ۱.۵ همت تسهیلات بانکی در اختیار بخش کشاورزی قرار دهیم، حتما می‌توانیم رشد اقتصادی حداقل ۱۰ درصد را تضمین کنیم. ولی عددی که ما سال قبل داشتیم ۵۰۰ میلیارد تومان بود و نتوانست نیاز‌های استان را برطرف کند؛ بنابراین عامل پیشران در بخش کشاورزی حوزه‌ی سرمایه‌گذاری است.
 
حاجی‌رضا تصریح کرد: از طرف دیگر ما به سمتی رفته‌ایم که زنجیره‌ها را در استان قم تکمیل کنیم. با هدف اینکه بتوانیم ارزش افزوده واقعی در بخش کشاورزی استان داشته باشیم. با این ملاحظات می‌توانیم ۸ الی ۹ مورد را به عنوان ظرفیت‌های توسعه‌ی بخش کشاورزی اعلام کنیم.  
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار داشت: ما از علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی درخواست داریم؛ چنانچه می‌توانند به این مسیر وارد شوند تا با متحد شدن شاهد رشد خوب بخش کشاورزی باشیم.
 
وی افزود: یکی از آن بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی کشاورزی، توسعه‌ی گلخانه‌هاست. شرایط اقلیمی بخش مهمی از استان قم مانند حوزه شهرستان قم و شهرستان جعفرآباد شرایط مطلوبی است. هدفگذاری کرده‌ایم که سالانه ۱۰ هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان اضافه شود.  
 
حاجی‌رضا اذعان کرد: عدد فعلی کشت گلخانه‌ای استان قم ۶۵ هکتار است و روزانه ۱۵ هزار تن تولیدات داریم. چرا توسعه گلخانه‌ای را عنوان می‌کنیم؟ علت آن است که قابلیت‌ها و زیرساخت‌های خیلی خوبی در استان فراهم است. مهم‌ترین آن نزدیکی به بازار بزرگ تهران است و می‌تواند بخش مهمی از نیازمندی‌های تهران را تأمین کند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: ما در این راستا می‌توانیم به علاقمندان حوزه‌ی گلخانه‌ای، تسهیلات خوبی ارائه دهیم برای مثال از محل فنی اعتباری سازمان بخشی از سود و کارمزد تسهیلات را به آنها کمک کنیم. دومین مورد برای سرمایه‌گذاری پرورش مرغ گوشتی است. امروز تولید مرغ در استان قم ۲۵ هزار تن است در صورتی که نیاز استان ۴۰ هزار تن است. ما با کمبود ۱۵ هزار تن مواجه هستیم.
 
وی خاطرنشان کرد: به واسطه‌ی ملاحظاتی که قیمت مرغ دارد، و شرایط مناسبتی استان، نیازمند این هستیم که مرغ استان را تأمین کنیم. امروز ما ۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در حوزه‌ی مرغ گوشتی داریم. ظرفیت‌سازی کرده‌ایم که ۱ میلیون به این ظرفیت اضافه کنیم. هدفگذاری کرده‌ایم که ۱۰ واحد ۱۰۰ هزار قطعه‌ای را به ظرفیت مرغ و گوشتی استان اضافه کنیم.  
 
حاجی‌رضا عنوان کرد: به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این حوزه نیز زمین، امکان، مجوز و تسهیلات بانکی مورد نیاز را ارائه می‌دهیم. حوزه سوم کارخانه فرآوری تخم مرغ است. استان ۱۳۰ هزار تن تولید تخم مرغ دارد ۱۲ درصد تخم مرغ کشور در استان تولید می‌شود. روزانه ۴۷۰ تن تخم مرغ در قم تولید می‌شود. مصرف روزانه تخم مرغ در قم ۱۵ تن است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: بخش مهم این تخم مرغ نیاز استان‌های همجوار و کشور را تأمین می‌کند و بخشی هم صادر می‌شود. این می‌توانیم حداقل ۲ واحد فرآوری تخم مرغ را حمایت کنیم. به ظرفیت حداقل ۲ هزار تن برسیم. در این راستا ما درمورد زمین، امکان و تسهیلات بانکی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم.  
 
وی تصریح کرد: حوزه چهارم احداث سردخانه است با ظرفیت حداقل ۱۰۰۰ تن ۵ واحد را هدفگذاری کرده‌ایم. ما ۳۱ هزار تن گوشت داریم با مصرف ۱۵ هزار تن که بیش از ۵۰ درصد این گوشت مازاد است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار