مدیرکل بهزیستی کرمانشاه:

کرمانشاه هشتمین استان پیر کشور/ ۲۵۵ هزار سالمند در استان کرمانشاه

گروه استان ها-مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه ۲۵۵ هزار سالمند داریم، در کشور نیز تعداد سالمندان افزایش یافته و جلوگیری از پیری جمعیت باید در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶ 02 October 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، بهزاد شهبازی امروز چهارشنبه (یازدهم مهرماه) در جلسه شورای سالمندان استان که در سالن شهید قلیوند استانداری برگزار شد،ضمن تبریک روز جهانی و هفته سالمندان، اظهار کرد:  امروز نخستین جلسه شورای ملی سالمندان با شعار سالمندی "فعال فردایی برای همه "است.
 
وی افزود: استان کرمانشاه در حال حاضر هشتمین استان پیر کشور از لحاظ جمعیتی است، استان گیلان نخستین استان پیر بوده و براساس تعریف بهداشت جهانی هر جامعه‌ای که ۱۲‌درصد افرادش بالای ۶۵ سال باشد جامعه پیر است.
 
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۱۵ تعداد سالمندان استان به ۵۰۰ هزار نفر برسد یعنی در ازای هر چهار نفر یک نفر سالمند خواهد بود.
 
شهبازی عنوان کرد: شهرستان دالاهو پیرترین شهرستان استان کرمانشاه به دلیل مهاجرت نسل جوان است که در سال‌های گذشته ثلاث‌باباجانی جوان‌ترین شهرستان بود و امسال جای خود را به شهرستان جوانرود داده است.
 
وی با توجه به داده های ارائه شده گفت: وضعیت سالمندی در کشور و استان در شرایط معمولی نیست، از یک طرف نشان از کاهش امید به زندگی‌ در کشور و از طرف دیگر نشان از کاهش میزان زاد و ولد است.
 
این مقام مسئول بیان کرد: میزان زاد و ولد حدود ۱/۷ بوده که نسبت به رشد جایگزینی که حدود ۲/۱ است، کاهش یافته است.
 
شهبازی با اشاره به استان سیستان و بلوچستان که بیشترین باروری در کشور را دارد، بیان کرد: میزان زاد و ولد در کرمانشاه، گیلان، مازندران، سمنان و تهران حدود۱/۳ ، که نسبت به رشد جایگزینی عدد کمتری است.
 
وی اضافه کرد: عدد زاد و ولد در استان سیستان‌و‌بلوچستان به حدود ۱/۳ رسیده و در سال‌های گذشته این عدد سه بوده است؛ برآورده‌های آمار جمعیتی نشان می‌دهد در این استان زاد و ولد کاهش یافته است.
 
شهبازی گفت: این یک شکاف بین موالید و سالمندان است که در آینده نزدیک پیری کشور را نشان می‌دهد.
 
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه ادامه داد: در استان هفت مرکز نگهداری داریم؛ ۶ مرکز در شهرستان کرمانشاه که سه مرکز برای زنان و سه مرکز برای مردان اختصاص داده شده و یک مرکز در شهرستان جوانرود محل نگهداری سالمندان است.
 
این مقام مسئول تشریح کرد: شهرنشینی، اشتغال، تغییر نگرش‌ها و برنامه ریزی سبب شده تعداد سالمندان بیشتر شود و این یک زنگ خطر است.
 
شهبازی گفت: باید سیاست هایی در نظر بگیریم که سالمندان نیازی به مراکز نگهداری سالمند نداشته باشند و این باعث جلوگیری از هزینه‌های بیت‌المال خواهد شد.
 
وی افزود: در استان کرمانشاه ۲۵۵هزار سالمند، ۱۳۶هزار خانم و ۱۱۷ هزار آقا هستند که نگهداری سالمندان در مراکز سالمندی  آن‌ها را دچار تنش می‌کند.
 
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: در مرکز نگهداری سالمندان فرزانه ۱۵۰ سالمند فرهیخته حضور دارند که صبح ها آقایان و ظهرها خانم ها از خدمات این مرکز که شامل کلاس قرآن، روانشناس، پزشک، مطالعه و دیگر فعالیت ها است، بهره‌مند می‌شوند.
 
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: قدردان همه دستگاه‌ها از جمله صنعت و معدن، آموزش‌و‌پرورش و علوم پزشکی هستم که در خدمت به سالمندان بهزیستی را همراهی کردند.
 
انتهای پیام/
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار