به گزارش خبرنگار تابناک از استان
مازندران، «غلامحسین محمدی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، در یک برنامه فشرده اما عمیق، سلسلهای از افتتاحها، نشستها، دیدارهای کلان و بازدیدهای تخصصی را به انجام رساند؛ سفری که به گواه مدیران استانی، مازندران را بر ریل تازهای از تحول مهارتی قرار داد.
سفر با گشایش رسمی نمایشگاه و سایت فروش آنلاین محصولات مهارتی در ساری آغاز شد که در این اقدام؛ ۵۰۰ میلیون ریال برای بازآفرینی فضای نمایشگاهی، ۲۰۰ میلیون ریال برای طراحی سامانه فروش سرمایهگذاری شده و اکنون ۳۰ میلیارد ریال محصول مهارتی کارآموزان مازندران در ویترین آن عرضه میشود.
محمدی معاون وزیر این مجموعه را «حلقۀ اتصال مهارت با بازار» خواند و بر ضرورت استانداردسازی، هویتبخشی به آثار، ارتقای جلوه بصری و معرفی شناسنامهدار تولیدکنندگان تاکید کرد.
در دومین برنامه سفر، نخستین کارگاه ملی آموزش مهارتهای دیجیتال مبتنی بر، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در کشور افتتاح شد. کارگاهی با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال که نقطۀ عطفی در ورود آموزشهای مهارتی به عصر فناوریهای نوین است.
این مرکز، بنا به ارزیابی کارشناسان، الگوی ملی آموزشهای فناورانه و پل پیوند مهارتهای سنتی با فناوریهای پیشرفته خواهد بود.
رئیس سازمان در دیدار با با آیتالله محمدباقر محمدیلائینی، اظهار کرد: نیمی از کارآموزان کشور هنوز در نقطۀ ضعف مهارتی هستند و این زنگی برای بیداری است. از سال ۱۴۱۰ پنجرۀ جمعیتی کشور بسته میشود و امروز آخرین فرصت سرمایهگذاری بر مهارت جوانان است. فرهنگ کار، اخلاق مهارت و زیستبوم یادگیری باید در جامعه نهادینه شود.
نماینده ولیفقیه نیز ضمن تقدیر از تلاشهای مجموعه مهارتی، بر کرامت مربیان، حمایت از جوانان، توجه به عدالت آموزشی و توزیع مهارت در بخشها و روستاها تاکید کرد.
در این جلسه، فعالان بخش خصوصی نیز دغدغههایی همچون اصلاح تعرفهها، تحدید صدور بیرویه مجوز، تقویت آموزشگاهها و احیای همایشهای ملی مهارت را مطرح کردند.
در نشست رسمی شورای اداری و آموزشی اداره کل، «سیدبهنام مهردل» مدیرکل مازندران، اظهار کرد: مازندران در دو سال اخیر، ۱۲ پله ارتقا یافته است، مهارت، از حاشیه به متن آمده و به گفتمانی اجتماعی تبدیل شده است و نقشه راه مهارتی استان تدوین شده و همگرایی بین مراکز، صنایع، خیرین و آموزشگاهها شکل گرفته است.
«غلامحسین محمدی»، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور نیز با بیان اینکه آموزش سرچشمۀ معجزات توسعه است، اظهار کرد: هیچ تحولی بدون روح همدلی، مشارکت و عدالت آموزشی به سرمنزل نمیرسد، در حاشیه این جلسه نیز سند حرفه رشته صنایع چوب با حضور معاون وزیر رونمایی شد.
نشست رسمی شورای توسعه مهارت استان در استانداری مازندران، از پربارترین بخشهای سفر بود که در آن، از مدالآوران مازندرانی در مسابقات ملی مهارت تجلیل و گزارش خیرین مهارت – نخستین مجمع خیرین مهارتی کشور – ارائه شد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: ۶۰ درصد نیروی کار کشور نیازمند ارتقای مهارتاند، با کاهش جدی نیروی کار ماهر روبهرو هستیم، سند مهارت استان باید با همکاری دانشگاهها، بخش خصوصی و آموزشگاههای آزاد اجرا شود، ۴۰ درصد دانشآموختگان دانشگاهی فاقد شغل هستند که این حقیقت لزوم بازآفرینی نظام مهارتی را برجسته میکند و مهارت باید تقاضامحور و پیوندخورده با صنعت و جامعه باشد.
«محمدابراهیم تولایی» معاون اقتصادی استانداری، در این جلسه با نگاهی آیندهنگر، اظهار کرد: استانداری مهارت را رکن توسعه میداند و در مسیر شکلدهی به اقتصاد خلاق در کنار مجموعه آموزش فنیوحرفهای خواهد ایستاد و مازندران ظرفیت تبدیلشدن به برند ملی در فناوری مد و صنایع خلاق را دارد.
در این جلسه، قهرمانان مهارت نیز درخواستهایی چون معافیت سربازی، تسهیلات اشتغال و حمایت برای اعزام جهانی را مطرح کردند.
در ادامهی سفر، معاون وزیر از مرکز تخصصی هتلداری و گردشگری که یکی از پایههای «اقتصاد خدماتی» استان، بازدید کرد.
پایانبخش سفر، محمدی در فرمانداری قائمشهر با حضور نمایندگان مجلس، فرماندار و مدیران محلی نشست خبری برگزار کرد که بر حمایت تقنینی از آموزشهای مهارتمحور، توسعه زیرساختهای آموزشی،رفع موانع طرحهای مشارکتی با بخش خصوصی تاکید شد که نمایندگان مجلس نیز بر آمادگی برای تقویت ریلهای قانونی حوزه مهارت اعلام همراهی کردند.
در پایان این سفر پرکار، قائمشهر میزبان آیین اختتامیه مسابقه آزاد مهارتی «دوزنده برتر» بود، رقابتی با حضور ۱۲۳ هنرمند و طراح که طی چهار روز، جلوهای از؛ نوآوری، فنآوری مد، خلاقیت کارآفرینان، و توانمندی بانوان مازندران را به نمایش گذاشتند.
در این سفر یکروزه، مجموعهای از، افتتاحهای فناورانه، گفتوگوهای سطحبالا، نشستهای راهبردی، تجلیل از نخبگان، و بازدیدهای تخصصی بود که مازندران را در مسیر تحول مهارتی، عدالت آموزشی و پیوند مهارت با اقتصاد مردمی قرار داد.
انتهای پیام/