انتشار کتاب تاریخ فوتبال تبریز از مموریال تا تراکتور

سعید حاجی زاده: بزرگترین اقدام فرهنگی در تاریخ فوتبال ایران و آذربایجان است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز از چاپ و انتشار کتاب مرجع «تاریخ فوتبال تبریز» خبر داد.
کد خبر: ۱۵۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴ 26 December 2015
به گزارش تابناک تبریز،"سعید حاجی زاده” در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این کتاب که با عنوان دوم «از مموریال تا تراکتور» به زیور طبع آراسته شده، با تالیف ایوب نیکنام لاله در 904 صفحه و توسط انتشارات «نشر هنر اول» روانه بازار و کتابخانه های مختلف شده است تا مورد استفاده دوستداران ورزش فوتبال و محققان و پژوهشگران این حوزه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه آیین رونمایی از کتاب مزبور، روز جمعه  در محل تالار اندیشه تفرجگاه ائل گولی و با حضور پیشکسوتان فوتبال آذربایجان و جمعی از مقامات مسئول به انجام شد، اضافه کرد: در روی جلد این کتاب ارزشمند، تصاویری از پرتره مرحوم حسین صدقیانی، به عنوان پدر فوتبال ایران، رسول مددنوعی به عنوان پدر تیم های فوتبال پایه ایران، جعفر اندرابی و اصغر زرگران به عنوان موسس باشگاه های فوتبال و سرمایه گذاران بخش خصوصی رشته ورزشی فوتبال در تبریز، شهید مصطفی حامد پیشقدم به عنوان فوتبالیست رزمنده و فرمانده گردان امام حسین (ع) لشگر 31 عاشورا و کریم باقری به عنوان اسطوره تبریزی فوتبال ایران مشاهده می شود. ضمن اینکه آرم باشگاه های ماشین سازی، تراکتورسازی، شهرداری و گسترش فولاد تبریز  در روی جلد درج شده است. تصویر پشت جلد کتاب هم نمایی از مدرسه مموریال تبریز است که نخستین مدرسه فوتبال ایران به حساب می آید و در کنار تصویری از موزه فوتبال آذربایجان بعنوان نخستین موزه فوتبال ایران و خاورمیانه و نیز عکسی از اولین و قدیمی ترین بلیط کاغذی موجود از مسابقات فوتبال ایران که به سال 1316 در تبریز چاپ و فروخته شده به چشم می خورد.   
حاجی زاده گفت: این کتاب تاریخ 130 ساله فوتبال تبریز را روایت می کند و مقدمه دکتر «علی اصغر کوشافر» موسس اولین مدرسه فوتبال در تبریز به سبک جدید و امروزین که مدیرکلی تربیت بدنی آذربایجان و ریاست وقت هیات فوتبال تبریز را در کارنامه دارد، منتشر شده است.
به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز، کتاب تاریخ فوتبال تبریز 7 بخش جداگانه دارد و مولف برای گردآوری و تدوین محتوای کتاب حدود 25 سال زمان صرف کرده و از 3 هزار قطعه تصویر تاریخی، 400 قطعه سند و 2500 برگ مطلب مکتوب بهره برده است.
وی گفت: پیدایش ورزش فوتبال در جهان، آسیا، ایران و تبریز و چگونگی ورود فوتبال به کشورمان نخستین بخش این کتاب را شامل می شود و بر اساس مستندات موجود، مدرسه مموریال که در سال 1261 شمسی توسط آمریکائیها در تبریز تاسیس شده بود و هم اکنون ساختمان آن در حیاط درونی هنرستان توحید پابرجاست در حقیقت پیشگام ورزش فوتبال در ایران بوده، بطوریکه این رشته نخستین بار توسط مدرسین خارجی شاغل در این مدرسه در تبریز رایج و در واقع به ایران وارد شده است.
حاجی زاده اضافه کرد: بخش دوم این کتاب به اوراق برگزیده از تاریخ فوتبال تبریز اختصاص یافته و به ترتیب مستنداتی از خاندان صدقیانی و رسول مددنوعی، تاریخچه اولین بلیط های مسابقات فوتبال ایران که در تبریز منتشر شده، نگاهی بر تعدادی از مسابقات مهم فوتبال تبریز، داوران فوتبال تبریز، مدارس فوتبال تبریز، لیدرهای معروف فوتبال تبریز، سرمایه گذاران بخش خصوصی فوتبال تبریز و گزارشگران و مجریان فوتبال تبریز در آن به چشم می خورد.
وی ادامه داد: در بخش دوم کتاب همچنین یادی از شهدا و ایثارگران فوتبالیست تبریز شده و شامل عناوینی همچون فوتبال در جبهه های جنگ، نحوه برگزاری مسابقات فوتبال در مناطق جنگی توسط رزمندگان لشگر 31 عاشورا، اسامی جمعی از ایثارگران و 121 شهید فوتبالیست تبریز به همراه خاطرات فوتبالی رزمندگان لشگر 31 عاشوراست بطوریکه بازگو کننده برگزاری منظم و دوره ای مسابقات فوتبال بین گردان های لشگر 31 عاشورا در جبهه و حتی برخی مسابقات دوستانه بین لشگرهاست، ضمن اینکه تصویری از جام قهرمانی این مسابقات هم به چاپ رسیده که آن دوران رزمندگان از پوکه خمپاره و توپ تهیه و به تیم قهرمان اهدا می کردند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز افزود: «باشگاه ها و تیم های مطرح فوتبال تبریز از ابتدا تاکنون»، «تاریخچه میادین فوتبال تبریز» به همراه میادین مشهور و فعال محلات تبریز، «موزه فوتبال آذربایجان» و «اسناد و تصاویر برگزیده از فوتبال تبریز» در 5 فصل جداگانه شامل تصاویر اسناد تاریخی فوتبال تبریز، تصاویر جمعی از بزرگان فوتبال تبریز، تصاویر برگزیده از فوتبال تبریز، تصاویر داوران پیشکسوت فوتبال تبریز و تصاویر تیم های منتخب فوتبال تبریز نیز به ترتیب بخش های سوم تا ششم کتاب تاریخ فوتبال تبریز را تشکیل می دهد.
حاجی زاده با بیان اینکه بخش هفتم کتاب مزبور به منابع و مآخذ اختصاص دارد، گفت: بنابر اظهارات مولف، در انتشار این کتاب علاوه بر کتب و سالنامه ها، از دوره کامل برخی نشریات و مجلات مانند ایران، اطلاعات، کیهان، سهند، شاهین، مهدآزادی، نیرو وراستی، تربیت بدنی، دنیای ورزش و کیهان ورزشی استفاده و از میکروفیلم های موجود در کتابخانه ملی ایران و روزنامه اطلاعات نیز بهره برداری شده است.
حاجی زاده اضافه کرد: علاوه بر این، مرجع اصلی این کتاب را مصاحبه ها و اسناد و تصاویر تاریخی تشکیل داده بطوریکه مولف برای نگارش این مجموعه و جمع آوری مطالب مستند، در دو دهه گذشته با بیش از 200 نفر از پیشکسوتان و بزرگان فوتبال تبریز و آذربایجان مصاحبه حضوری انجام داده و در جریان این تحقیق و پژوهش 13 خانواده و 100 نفر از اشخاص، اسناد، تصاویر و لوازم ورزشی در اختیار خود را به موزه فوتبال تبریز اهدا کرده اند که از آنها در انتشار مطالب این کتاب هم مورد استفاده قرار گرفته است.
وی افزود: کتاب تاریخ فوتبال تبریز به عنوان یک کتاب مرجع و جامع، بزرگترین اقدام فرهنگی ورزشی در تاریخ فوتبال آذربایجان و ایران به حساب می آید و باعث می شود اقدامات اثرگذار و فعالیت های ماندگار نقش آفرینان حوزه فوتبال تبریز و آذربایجان از قلم نیافتد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی کلانشهر تبریز، کمک به مستند شدن و ماندگاری اقدامات حقیقی و حقوقی در حوزه فوتبال تبریز و آذربایجان را یکی از دغدغه های اصلی خود در حوزه ورزش خواند و یادآور شد: نخستین گام برای رفع این دغدغه با ایجاد موزه فوتبال تبریز در 4 دی پارسال برداشته شد و در دومین گام و در 4 دی امسال کتاب تاریخ فوتبال تبریز رونمایی شد.
حاجی زاده گفت: در سومین و آخرین گام امیدواریم تا یک سال آینده محل استقرار موزه فوتبال تبریز از تالار پارک رضوان در غرب کلانشهر تبریز، به مدرسه مموریال واقع در خیابان شریعتی در مرکز شهر انتقال یابد، موضوعی که به تصویب کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز هم رسیده است.
وی تصریح کرد: مقدمات انجام این مهم به انجام رسیده و سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز، در بودجه سال 95 تملک همه و یا بخشی از مدرسه مموریال تبریز را پیشنهاد داده است تا پس از تملک و بازسازی و استقرار موزه فوتبال، به یکی از سایت های گردشگرپذیر تبریز تبدیل شود.
حاجی زاده گفت: استقرار نخستین موزه فوتبال خاورمیانه و دومین موزه تخصصی فوتبال آسیا در محل شایسته ای نظیر مدرسه مموریال که تداعی گر فعالیت های فوتبالی در بیش از یک قرن گذشته در تبریز است، حرکت ماندگاری خواهد بود که با مساعدت اعضای محترم شورای اسلامی و شهردار ورزش دوست کلانشهر تبریز قابل تحقق است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار