مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم:

متقاضی شغل پرستاری نداریم

مدیر پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: درحال حاضر فارغ التحصیل بیکاری که متقاضی ورود به حرفه پرستاری باشد در استان نداریم.
کد خبر: ۱۸۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶ 14 February 2016
به گزارش تابناک قم، عزت الله براتی ضمن تبریک فرارسیدن روز پرستار، افزود: برای جذب نیرو درداخل استان و استان های همجوار فراخوان داده ایم ولی با توجه به سختی کار پرستاری، برخی فارغ التحصیلان این رشته تمایلی برای ورود به این حرفه ندارند.

وی اضافه کرد: بخش بهداشت و درمان استان محدودیتی در جذب نیرو ندارد و از متقاضیان این حرفه حتی اگر در سایر استان ها باشند، استقبال می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 1400 تخت بیمارستانی فعال در استان داریم، گفت: نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در استان 1.1 بود که با اجرای طرح هایی از جمله اضافه کار همکاران و استفاده از همکاری دانشجویان، توانستیم این نسبت را به 1.3 افزایش دهیم.

براتی با تاکید بر اینکه نسبت پرستار به تخت باید حداقل به 1.5 درصد افزایش یابد، افزود: برای رسیدن به این ضریب نیازمند جذب 480 پرستار در مراکز درمانی استان هستیم.

وی گفت: درحال حاضر یک هزار و 528 پرستار و 170 ماما در شش مرکز دولتی ایزدی، الزهرا(س)، نکویی، کامکار، حضرت معصومه(س) و شهید بهشتی مشغول به خدمت هستند که 62 درصد این نیروها رسمی و پیمانی و 38 درصد نیز قراردادی هستند.

وی بیان کرد: کمبود نیرو در این بخش را با استفاده از اضافه کار همکاران و همچنین طرح دانشجویان ترم آخر این رشته جبران کرده ایم.

براتی افزود: در طرح دانشجویی که کوتاه و موقت است، بر اساس دستورالعمل و شرایط ویژه، دانشجویان ترم های آخر در کنار پرستاران باتجربه به ارائه خدمات می پردازند و بر اساس ساعت خدمت حقوق دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 95 دانشجوی ترم آخر در مراکز درمانی استان خدمت ارائه می کنند، اضافه کرد: در این طرح دانشجویان علاوه بر اینکه آموزش های لازم را دریافت می کنند و از تجربه کافی برخوردار می شوند، با ارائه خدمات درمانی و بهداشتی، بخشی از کمبود نیرو را نیز جبران می کنند.

وی گفت: به طور میانگین ضریب اشغال روزانه تخت های بیمارستانی در استان قم بین 85 تا 90 درصد است.

براتی افزود: این ضریب اشغال تخت در برخی بخش ها به 110 تا 120 درصد می رسد و همچنین در برخی فصل ها مثل زمستان، ضریب اشغال تخت در بیمارستان کودکان به 120 درصد افزایش می یابد.

وی با تاکید بر لزوم بهبود پشتیبانی مادی و معنوی از قشر پرستار، گفت: مزایای پرستاران به ویژه پرستارانی که در بخش بالین بیماران مشغول به خدمت هستند، باید افزایش یابد و جذابیت های این حرفه بیشتر شود.

وی در عین حال گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، حقوق پرستاران بر اساس طرح مبتنی بر عملکرد پرداخت شد که نسبت به سال های گذشته به طور میانگین 2.5 برابر افزایش یافت.
براتی افزود: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت 197 پرستار در استان جذب مراکز درمانی شدند. 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار