بی توجهی شهرداری تهران به کم آبی تهران با کاشت چمن

تابناک تهران - مدت‏‎هاست که بخشنامه هایی برای توقف کاشت چمن در تهران ابلاغ شده است، آن هم به دلیل مصرف زیاد آب، اما به نظر می رسد شهرداری چندان توجهی به این مسئله ندارد.
کد خبر: ۲۵۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 12 July 2016
فصل تابستان رسیده و باز هم ذهن خیلی ها به سمت راه های مختلف صرفه جویی در مصرف آب می رود آن هم در ابعاد کلان. خیلی از مردم وقتی از سوی مسئولان دعوت به صرفه جویی می شوند توقع دارند که آنها در اقداماتشان به این نکته توجه داشته باشند.

همین موضوع در کنار کمبود آب جدی در شهری مانند تهران باعث شده است که نهادها مختلف موظف به رعایت نکاتی برای صرفه جویی باشند. یکی از این نهادها شهرداری ست و یکی از راه های صرفه جویی توسط کارشناسان توقف کاشت چمن عنوان شده است. سال‌ها است که شهرداری تهران دو بخش ‌نامه به شهرداری‌ های مناطق تهران ابلاغ کرده است. براساس این بخش ‌نامه ‌ها کاشت چمن و هرگونه گیاه آب ‌دوست در سطح شهر تهران ممنوع است. اما به نظر می‌ آید چندان به این بخش‌ نامه ‌ها، حتی از سوی مرجع صادر‌کننده آنها توجه نمی‌شود.

کاشت و نگهداری چمن مستلزم صرف هزینه‌ های سنگین است و نیاز آن به آب نیز بسیار زیاد است. همین دو عامل باعث اعتراض و انتقاد کارشناسان و سازمان‌ های تخصصی حوزه فضای سبز کشور می شود. این انتقادها به ابلاغ دو بخش‌ نامه‌ ای ختم شد که طی این سال‌ها بارها مورد بی‌توجهی شهرداری مناطق قرار گرفته است. 

علی‌ محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ ها و فضای سبز شهرداری تهران، بی ‌توجهی به منع چمن ‌کاری را چندان قبول ندارد و با بیان که سال‌ ها است در مناطق چمن ‌کاری انجام نمی ‌شود، می‌ گوید: «چمن ‌کاری به علت هزینه بالایی که دارد از یک ‌سو و از سوی دیگر برای نیاز آبی‌ بالا به هیچ عنوان برای تهران مناسب نیست. بنابراین حذف و کاهش کاشت چمن چندین سال است که در دستور کار سازمان قرار گرفته است.»

او ادامه می ‌دهد: «استفاده از گیاهان پوششی و گیاهانی که نیاز کمتری به مصرف آب دارند از جمله درختان به‌ ویژه درختانی از گونه ‌های گیاهی مقاوم، سازگار و ماندگار با شرایط اقلیمی شهر تهران در دستور کار قرار گرفته است. البته بهتر است این‌ گونه‌ ها از گونه ‌های بومی پایتخت باشند زیرا گونه ‌های بومی امتحان خود را در سازگاری با شرایط اقلیمی و آب و هوایی این کلان ‌شهر پس داده ‌اند. در این دستورالعمل حتی چمن ‌هایی را که در مساحت قابل توجهی در سال‌ های گذشته کاشته شده‌اند، نیز باید با توسعه کاشت درخت، درختچه و دیگر گونه‌ های گیاهی در داخل چمن‌کاری محدود شوند.»

این حرف ها در حالی مطرح می شود که مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب که اردیبهشت ماه امسال بهره ‌برداری شد، یکی از نمونه‌ های بارز بی‌توجهی به این بخش ‌نامه است چرا که دیدیم بیشتر فضاهای سبز این نمایشگاه اختصاص به چمن داشت.

پرویز کردوانی که خیلی ها او را پدر کویرشناسی می دانند درباره مضرات کاشت چمن در زیست بومی مانند تهران می گوید: «چمن آنقدر گیان نا مناسبی برای شهری مانند تهران است که اگر امکانش وجود داشته باشد معتقدم باید چمن‌‌های کنونی هم از بین بروند، چرا که چمن نیاز به آب بسیاری دارد. از طرفی خاک چمن نباید خاک باغ باشد و باید از خاک رس مخصوص برای کاشت آن استفاده کرد که خودش هزینه بر است. همچنین چمن قدرت تصفیه‌کنندگی هوا را ندارد و خودش به مرور زباله می شود. نکته دیگر این است که چمن به گرم شدن زمین کمک می‌کند و سرطان‌زا محسوب می‌شود چون کود آن از «ازت» است.»

او ادامه می دهد: «چمن به طور طبیعی در بسیاری از ماه های تهران زرد می شود و حتی زیبایی هم ندارد. اگر می بینیم در برخی از شهرهای جهان چمن پوشش غالب است دلیلش این است که با طبیعیت آن منطقه سازگاری دارد و نیازی نیست که دائم از آن انواع مراقبت ها به عمل بیاید تا زیبا باشد. ما راه های زیبا سازی زیادی با پوشش گیاهی برای تهران داریم که چمن جزو آنها نیست.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار