فرسوده بودن تجهیزات هنرستانی تهدیدی برای آموزش و پرورش است

به گزارش تابناک، اسفندیار نظری معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران ، شامگاه دوشنبه در نخستین گردهمایی هنرآموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش هنرستان‌های آموزش و پرورش این شهرستان اظهار کرد: هنرآموزان سربازان گمنام در آموزش و پرورش هستند که به تربیت نیروهای ماهر در هر کشوری مشغول هستند.
کد خبر: ۴۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵ 02 June 2015

نظری  اعلام کرد: نیمی از جمعیت جوان کشور را دختر و نیمی دیگر را پسر تشکیل می‌دهند و با توجه به در اختیار داشتن جوانان، جمعیت ایران منحصربه‌فرد است و پنجره جمعیتی در آن برقرار است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت سواد و دانش جوانان امروز جامعه نسبت به گذشته کاملا متفاوت است، تصریح کرد: هم‌اکنون بیشتر جوانان جامعه از فناوری‌های روز برخوردارند. اما متاسفانه 70 درصد بیکاران جامعه را جوانان تشکیل می‌دهند و برای برون‌رفت از این مشکل باید دست به مهارت‌آموزی زد، زیرا امروزه کشورهای توسعه‌یافته دنیا به‌دنبال مهارت‌آموزی و تعلیم در رشته‌های فنی مهارتی هستند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان کشورهایی همانند سوئیس، بلژیک و آلمان با حدود 90، 70 و 80 درصد به سمت فنی و حرفه‌ای روی آورده‌اند، ادامه داد: هم‌اکنون ساختار آموزش و پرورش شاخص توسعه را به‌وسیله کنکور و المپیاد می‌داند با وجود اینکه این ساختار نمی‌تواند رشد فکری و خلاقیت را گسترش دهد.

این مسئول با اعلام اینکه بیش از 500 هزار نفر از جمعیت یک میلیون نفری شرکت‌کنندگان کنکور در رشته تجربی مشغول به تحصیل هستند، گفت: در این بین از هر 200 نفر یک نفر وارد دانشگاه‌های معتبر روزانه می‌شوند.

نظری با اشاره به اینکه گرایش به سمت شاخه نظری تهدید بالقوه و بالفعلی برای همه رشته‌ها به ویژه علوم ریاضی است، خاطرنشان کرد: امروزه کارخانجات و شهرک‌های صنعتی از مراجعه فارغ‌التحصیلان لیسانس به بالا گلایه دارند که همه به‌دنبال میز و صندلی هستند و نیروی ماهر نیستند و این در حالیست که کشورهای پیشرفته به‌دنبال نیروهای ماهر و تکنسین هستند.

معاون مدیرکل‌ آموزش و پرورش مازندران افزود: 22  رشته فنی و حرفه‌ای در آمل فعالیت دارند و در مازندران از مجموع 235 هنرستان، 32 رشته فنی و 95 رشته کار و دانش دارند.

 

این مسئول با تاکید بر اینکه در بخش کار و دانش نیز 95 رشته در مازندران فعال هستند که در این بین 48 رشته در آمل دانش‌آموز دارد، بیان کرد: انتخاب شغل، انتخاب رشته و انتخاب همسر از مهم‌ترین انتخاب‌های عمر انسان است و دانش‌آموزان امروزه باید به سمتی تلاش داشته باشند که چرخه اقتصاد کشور به حرکت درآید.

نظری خاطرنشان کرد: حدود یک و نیم میلیون فارغ‌التحصیل در کشور داریم که منتظر ورود به بازار کار هستند، در حالی که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در ایران بیش از 15 درصد است.

وی با بیان اینکه تا سال 1400 جمعیت فعال کشور به 61 میلیون نفر می‌رسد که باید برای آنها 29 میلیون شغل در نظر گرفت، تصریح کرد: هم‌اکنون در آموزش و پرورش از توسعه رشته‌هایی که بازار کار ندارند، جلوگیری می‌شود.

نظری با اشاره به اینکه در سال 1397 با بحران کمبود نیروی کار متخصص فنی و حرفه‌ای در کشور مواجه هستیم، یادآور شد: باید به‌دنبال ایجاد رشته‌هایی در بخش فنی بود که آینده شغلی خوبی داشته باشد.

وی با اعلام اینکه 40 درصد نیروی کار کشور با بازار کار تناسب ندارند، گفت: فرسوده بودن تجهیزات هنرستانی از جمله مشکلاتی است که آموزش و پرورش را تهدید می‌کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار