به گزارش تابناک : شورای شهر پنجم بهطور کامل در اختیار اصلاحطلبان قرار گرفت و امروز آنها این فرصت را دارند تا عملکرد دوازدهسال گذشته را بررسی کرده و به مردم گزارش دهند. در گذشته و پس از فاجعه پلاسکو، مجلس خیز برداشت تا از شهرداری تهران تحقیق و تفحص کند، اما با رأی مخالف مجموع نمایندگان، این طرح از دستور کار مجلس خارج شد؛ اتفاقی عجیب که واکنشهای بسیاری را در مجلس و خارج از آن پدید آورد.
شورای شهر پنجم باید این وظیفه را احساس کند که عملکردها و اتفاقات در شهرداری تهران را به مردم گزارش دهد و بر پیگیری انحرافها از وظایف، از راههای قانونی مصمم باشد. مرتضی الویری در نشست مشترک مجمع نمایندگان تهران و منتخبان شورای شهر تهران که عصر سهشنبه در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: اولین مساله مهم اتفاقی است که ۱۲ سال است در تهران افتاده و مشابه دوره ۸ساله احمدینژاد است. وضعیت بسیار بدتر از آن است که فکر میکردیم. تخلفات بسیار گسترده است و بنا داریم تا ۱۴ مرداد گزارشی درباره وضعیت شهرداری و شورای شهر تهران ارائه دهیم. وی همچنین خواستار پیگیری مجدد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران شد و گفت: ما کارهایی را در این راستا انجام میدهیم و لازم است در مجلس نیز این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.
راهنمایی و رانندگی
عدم شفافیت مالی یکی از مهمترین بحثهایی است که همیشه درخصوص شهرداری مطرح بوده است. بهعبارت دیگر باید کاملا مشخص و روشن باشد که شهرداری تهران چه مقدار درآمد کسب میکند و چگونه آن را هزینه میکند. برخی اعضای شورای شهر سابق که با قالیباف کار کرده بودند، شهرداری تحت مدیریت او را بسیار پرخرج میدانستند و معتقد بودند که قالیباف هزینههای زیادی را روی دست شهرداری گذاشته است. اما این موضوع بهصورت شفاف موردبررسی قرار نگرفته و دخلوخرج شهرداری مشخص نیست. از سوی دیگر، نهادهای زیر نظر شهرداری نیز منظم، روزآمد و سازمانیافته بهنظر نمیرسند و اگر این مجموعهها بهطور علمی فعالیت کنند، بسیاری از هزینههای شهرداری تهران کاسته خواهد شد.
الویری با اشاره به تامین درآمد برای شهرداری تهران گفت: بحث تجمیع عوارض یکی از مسائلی است که مجلس میتواند به ما کمک کند و بازنگری در این موضوع میتواند به فعالیتهای شهرداری کمک کند و اگر بخواهیم شهرداری را به سمت درآمدهایپایدار ببریم، بهترین راه همین بحث مالیات و عوارض است که نیازمند همکاری مجلس است.
منتخب مردم تهران در شورای شهر پنجم همچنین با اشاره به مشکل راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده مشکلات حملونقل شهری میتواند توسط راهنمایی و رانندگی مرتفع شود، لازم است این نهاد زیرنظر شهرداری باشد و این در حالی است که تا سال ۶۸ نیز چنین بوده و راهنمایی و رانندگی زیرنظر شهرداری تهران بود، اما پس از تشکیل نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی هم در این نهاد ادغام شد.
وی ادامه داد: با این حال در سال آخر مجلس پنجم که شهردار تهران بودم، برای اینکه راهنمایی و رانندگی را زیر نظر شهرداری قرار دهیم، با آقای باهنر و دیگر دوستان در مجلس صحبت کردم و بهرغم اینکه در ابتدا چراغ سبز نشان دادند، در ادامه از آنجا که یک اصلاحطلب شهردار تهران بود، مخالفت کردند و این مساله با اینکه با قانون اساسی نیز مغایرت نداشت، میسر نشد.
رئیس سنی شورای شهر تهران در پایان با انتقاد از تعداد اندک نمایندگان شورای کلانشهر تهران به مشکلات فراوان پیش روی این شورا برای تشکیل کمیسیونها و انجام امور اشاره کرد و گفت: متاسفانه وقتی برای تشکیل کمیسیونها صحبت کردیم، به این نتیجه رسیدیم که تشکیل کمیسیونهای تخصصی مثلا با دو یا سه نفر بیفایده خواهد بود و چنین وضعیتی برای تعداد اعضای شورای شهر در هیچکجای دنیا نمونه مشابه ندارد.
منبع : آرمان