ضرورت همکاری همه نهادها برای احیای بافت های فرسوده

آمارها نشان می دهد بیش از 50 درصد آسیب های اجتماعی در بافت های فرسوده بروز پیدا می کند. به طوری که کودکان کار و خیابان، خرده فروشی مواد مخدر، نزاع و درگیری جمعی، دزدی همچنین اختفای برخی از بزهکاران در این مناطق کاملا محسوس است که مخل امنیت شهرها و کیفیت زندگی در کلان شهرها است.
کد خبر: ۴۹۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ 06 September 2017
به گزارش تابناک : به دلیل اینکه بافت های فرسوده در تمام کشورهای دنیا به عنوان یک تهدید برای شهرها محسوب می شوند، شهرداری ها همواره تمهیدات ویژه ای برای مراقبت از این بافت ها و نوسازی آنها در نظر گرفته اند. درهمین حال، تهران نیز به عنوان یک ابر شهر، ۴۴۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد. این عدد بزرگ خود زنگ خطری است که در زمان بروز حوادثی نظیر زلزله ، سیل و ...  خبر از بروز فاجعه ای می دهد که امکان کنترل و مدیریت آن عملا وجود ندارد. از همین رو، این ضرورت کاملا احساس می شود که مسئولان تمام تمرکز و توان خود درنوسازی و بهسازی این بافت های خطرناک قرار دهند. جامعه کارشناسی اما معتقدند که در حال حاضر اراده مورد انتظار از سوی مسئولان و تصمیم گیران برای نوسازی بافت های فرسوده دیده نمی شود. 

تسهیلات فعلی برای نوسازی کافی نیست 
در همین حال، شایان بهراد، کارشناس حوزه شهری در تشریخ خطرات بافت های فرسوده برای شهروندان به تیترشهر، گفت: به طور کلی بافت های فرسوده تهران تهدید بزرگی محسوب می شوند.هر چند که شاید در شرایط فعلی این خطره بالقوه محسوس نباشد اما باید بدانیم در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه ای مانند زلزله، خود این حوادث نیستند که فاجعه ایجاد می کنند بلکه این بافت های فرسوده شهری هستند که پس از یک زلزله می توانند بحران زا باشند. 
این کارشناس حوزه شهری بافت های فرسوده را کانونی برای افزایش ناهنجاری های اجتماعی دانست و افزود: آمارها نشان می دهد بیش از 50 درصد آسیب های اجتماعی در بافت های فرسوده بروز پیدا می کند. به طوری که کودکان کار و خیابان، خرده فروشی مواد مخدر، نزاع و درگیری جمعی، دزدی همچنین اختفای برخی از بزهکاران در این مناطق کاملا محسوس است که  مخل امنیت شهرها و کیفیت زندگی در کلان شهرها است. 
وی ادامه داد: پس از بروز حوادثی نظیر سیل  وزلزله عملا رسیدگی و مدیریت بافت های فرسوده دیگر وجود ندارد چرا که وقتی این بافت ها تخریب شوند دسترسی نیروهای امدادی و کمک رسان را قطع می کنند. 
این کارشناس با تاکید بر اینکه دولت ها و شهرداری باید با همکاری هم در جهت نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده قدم بردارند، توضیح داد: در حال حاضر مسئولان به پرداخت تسهیلات اندک و نه چندان تاثیرگذار بسنده کرده اند . اما این رویه کافی نیست و باید بسیار جدی تر و با برنامه وارد این بحث شد. 
وی افزود: باید نوع تسهیلات به گونه ای باشد که بخش خصوصی رغبت لازم برای ورود به این بخش را داشته باشند که در حال حاضر چنین نگاهی وجود ندارد. 
بهراد با تاکید بر اینکه شهرداری به عنوان مسئول کاهش آسیب های اجتماعی شهر باید راهکار عاجلی برای احیای بافت های فرسوده شهری داشته باشد، توضیح داد: البته شهرداری به تنهایی قادر نیست مشکل نوسازی بافت های فرسوده را مرتفع کند بلکه در این مسیر نهادهای متولی دولتی، بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری و ساختمانی باید به شهرداری تهران کمک  رسانی مستمر داشته باشند تا بتوان از آسیب های اجتماعی و بحران های ناشی از اینگونه بافت ها کاست.  






منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار