رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود:

۵۳ پیرغلام در همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان تجلیل شدند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود گفت: به منظور احیا آیین های سنتی عزاداری سالار شهیدان۵۳ پیر غلام استان سمنان در همایش آواها و نواهای مذهبی به میزبانی شاهرود تجلیل شدند.
کد خبر: ۵۲۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷ 15 November 2017

به گزارش تابناک سمنان، شعبان علی آشوری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه ۵۳پیرغلامدر همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان به میزبانی تکیه بازار شاهرود تجلیل شدند، ابراز داشت: برای برگزاری این مراسم دو سال کار تحقیقاتی صورت گرفت به این صورت که در کل استان بیش از ۱۵۰پیر غلام شناسایی شد که هر یک با سبک و سیاق منطقه خودشان در مراسم محرم و صفر نوحه می خواندند و امروز خوشبختانه شاهد تجلیل از آنها هستیم.

علی عاشوری - کراپ‌شده

وی با بیان اینکه همایش آواها و نواهای مذهبی برای نخستین بار در استان سمنان برگزار شد، افزود: پیرغلامان استان در دو بخش به صورت انفرادی و گروهی در قالب سحر خوانی و مناجات، پامنبری و واویلا خوانی، مرثیه‌خوانی، نوحه‌خوانی، روضه‌خوانی و مصیبت‌خوانی، چاوش‌خوانی، تعزیه، سنگ‌زنی، شمع و چراغ و واقعه خوانیهنر خود را به منصه ظهور گذاشتند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود بابیان اینکه مرحله شهرستانی همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان از ۱۱ لغایت ۱۴ آبان توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهرستان برگزار و داوری شد، ابراز داشت:۳۵ نفر از شاهرود در مرحله شهرستانی این همایش شرکت کردند که ۱۳ نفر توانستند به مرحله استانی راه پیدا کنند.

زنده نگه داشتن سبک قدیمی و اصیل عزاداری هدف اصلی همایش

آشوری هدف از برگزاری این همایش را زنده نگه داشتن سبک قدیمی و اصیل عزاداری در ایام محرم و صفر دانست وتصریح کرد: در سنوات اخیر تحریف های بسیاری در مراسم مذهبی به وقوع پیوسته است که برگزاری این همایش ها می تواند ضمن تجلیل از پیرغلامان، آواها و نغمه های اصیل را به درستی به نسل جدید معرفی کند.

وی با اشارهبه استقبال بسیار خوب مردم و گروه های مختلف مذهبی از اجرای هر ساله این مراسمبه صورت منطقه ای و ملی خبر داد وافزود: هنوز بسیاری از پیرغلامان استان سمنان به علت جامع نبودن تحقیقات محلی به نحو مطلوب شناسایی نشدند لذا با برگزاری این گونه همایش ها به دنبال کشف آوا و نغمه های مخصوصی هستیم که مختص یک روستا است و در منطقه دیگر اجرا نمی شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود بابیان اینکه مداحی های جدید باید از آواها و نغمه های مذهبی الهام گرفته شود، ابراز داشت: اجرای مراسم به همان سبک سنتی مخاطبان بیشتری دارد بنابراین باید تلفیقی صورت گیرد تا اشعار قدیمی همچنان حفظ و به جوان ها انتقال پیدا کند.

همایش آواها و نواهای عزاداری باتجلیل از پیرغلاماندر تکیه بازار شاهرود به کار خود خاتمه داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار