چیدن «لاله واژگون» ممنوع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ضمن تفکیک گیاهان خودروی مجاز و ممنوع، برداشت در حد مصرف خانوار برخی گیاهان را مجاز و برخی دیگر را حتی در حد یک پیاز ریشه ممنوع دانست.
کد خبر: ۶۱۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳ 24 May 2018
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ضمن تفکیک گیاهان خودروی مجاز و ممنوع، برداشت در حد مصرف خانوار برخی گیاهان را مجاز و برخی دیگر را حتی در حد یک پیاز ریشه ممنوع دانست.

به گزارش فارس، همه ساله با آغاز فصل گرم بخشی از مردم اقدام به چینش و استفاده از گیاهان خودروی خوراکی و دارویی می‌کنند که این مسئله ضمن این که در مواردی به سلامت خانوار کمک می‌کند در صورت اتخاذ روش نادرست می‌تواند منجر به انقراض گیاه و یا مسمومیت شود و از این نظر تفکیک بین موارد مجاز و ممنوع ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در این زمینه اظهار کرد: بر اساس سیاستگذاری کشت و توسعه گیاهان دارویی در منابع ملی سه طیف گیاه شامل مجاز، مجاز مشروط و ممنوع برای گیاهان مشخص شده است.

اسفندیار خزایی افزود: در مواردی که چینش سبب انقراض گیاه شود هرگونه برداشت ممنوع است چنانکه در مورد پیاز لاله واژگون الوند یا لاله ایرانی هرگونه اقدام به چیدن ممنوع است و ما هر جا برداشت و چینش ببینیم برخورد قانونی انجام می‌دهیم تا رویشگاه‌ها دچار مشکل نشود.

وی با بیان اینکه طیف دوم گیاهان مجاز مشروط هستند، افزود: این‌ها شامل گیاهانی هستند که هم در طبیعت وجود دارند هم به صورت زراعی تولید می‌شوند و در مورد این‌ها منابع طبیعی حتی به کشت و بهره‌برداری مردمی در اراضی منابع طبیعی کمک هم می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان عنوان کرد: به عنوان مثال در مورد موسیر، منابع طبیعی روش‌های کشت را به مردم آموزش داده و همدان در این زمینه بسیار موفق بوده است.

وی ادامه داد: روستا‌های همجوار شهر در این حوزه وارد شده‌اند، اما چون این موارد مجاز مشروط است باید با هماهنگی و صدور پروانه بهره‌برداری و حمل منابع طبیعی انجام شود چراکه در فهرست این موارد هم به نیروی انتظامی اعلام شده و در صورت نداشتن پروانه غیرقانونی تلقی می‌شود.

خزایی با اشاره به اینکه نوع دیگر گیاهان دارویی و خوراکی، انواع مجاز هستند، گفت: این گیاهان عموما در شمار گونه‌های مهاجم هستند و چینش آن‌ها از قبیل: کنگر یا شنگ مشکلی ندارد، اما اگر همین کنگر هم خارج از مصرف خانوادگی و به صورت کامیونی برداشت شود برخورد قانونی صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به بارش‌های خوب اردیبهشت ماه گفت: پوشش گیاهی استان امسال بسیار تقویت شده که برای دامداران ارزش ویژه دارد، اما از منظر پایداری اکوسیستم هم محافظت لازم صورت می‌پذیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به تدوین سند اطلاع‌رسانی و ارتباطی سازمان جنگل‌ها یادآور شد: کاهش بیش از ۶۰۰ درصد میزان آتش‌سوزی در استان طی یک سال امر ارزشمندی است که با تمهیدات متعدد محقق شده است.

وی گفت: در زمینه انتقال تجارب همه این موارد مستندسازی می‌شود و جلساتی نیز در سازمان جنگل‌ها با مدیریت خود سازمان و هم فرماندهی یگان حفاظت سازمان برگزار شده است.

خزایی خاطرنشان کرد: شهرستان‌ها و استان‌های همجوار هم در زمینه انتقال تجارب به هم کمک می‌کنند تا آتش‌سوزی و مسائل منابع طبیعی و حوزه‌های آبخیز به حداقل برسد که این امر در راستای سند ارتباطی سازمان نیز هست.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار