آبیاری به روش تیپ تولید را افزایش می‌دهد

تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر محدودیتی برای آبیاری به روش‌های تیپ نداریم و به طرح‌های ارائه شده در این زمینه کمک یارانه‌ای خواهیم کرد که با این روش علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، 20 تا 30 درصد نیز تولید بالا خواهد رفت و در تولید با کاهش جدی مواجه نمی‌شویم.
کد خبر: ۶۲۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ 28 June 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- ذبیح‌الله غریب با بیان اینکه پراکندگی محصولات در استان بسیار است و محصولات راهبردی و استراتژیک دارای اهمیت هستند، اظهار کرد: در حوزه تولیدات بادام و محصولات باغی حدود 55 درصد از تولیدات در حوزه زاینده‌رود و مابقی در سایر نقاط استان است. 
وی افزود: تاکنون پیش‌بینی این است که عملکرد تولید نسبت به سال گذشته افزایش یابد و اگر با مشکل ریزش محصول در فصل گرم نشویم و بتوان در تیر و مردادماه در موضع آب مدیریت کرد، امسال به طور قطع میزان تولید 10 تا 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد. 
غریب تصریح کرد: در زمستان سال گذشته سرمازدگی نداشتیم و به همین دلیل امسال محصولات سردرختی فوق العاده است. 
وی اضافه کرد: در حوزه گندم و محصولات استراتژیک قبل از سال جاری پیش بینی داشتیم که امسال 30 درصد تولید نسبت به سال گذشته کاهش یابد اما با وجود بارندگی‌های دو ماه ابتدای سال، تقریبا پیش‌بینی می‌شود که در حوزه زراعی و باغی همانند گندم که محصول مهم و تولید بالای استان را تشکیل می‌دهند، همان تولید سال گذشته انجام شود. 
غریب تصریح کرد: در حوزه زارعی در چغندرقند، ذرت و علوفه قبل از اعلام محدودیت در بخش آب، کشاورز اقدام به کاهش سطح زیر کشت خود کرده بود و امسال حدود 20 تا 30 درصد در سیب زمینی، چغندرقند و ذرت علوفه‌ای کاهش سطح زیر کشت داریم. 
وی خاطرنشان کرد: با روش‌هایی که در حال اصلاح هستیم پیش‌بین می‌شود که در نهایت 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشیم. 
غریب عنوان کرد: در دشت شهرکرد تاکنون 800 هکتار آبیاری به روش تیپ اجرا شده که یک روش نوین است و آب به شکل مستقیم پای ریشه گیاه همانند ذرت، چغندر تخلیه می‌کند و فضای تبخیری ناشی از آبیاری بارانی و مشکلات مربوط به آن را ندارد. 
وی بیان کرد: در حال حاضر محدودیتی برای روش‌های تیپ نداریم و به طرح‌های ارائه شده در این زمینه کمک یارانه‌ای خواهیم داد که با این روش علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، 20 تا 30 درصد نیز تولید بالا خواهد رفت و در تولید با کاهش جدی مواجه نمی‌شویم. 
غریب ادامه داد: برای کسانی که از روش زیرسطحی در باغات قدیم که به شکل سنتی آبیاری می‌شوند، استفاده می‌کنند نیز به ازای هر هکتار دو تا سه میلیون تومان کمک خواهد شد. 
وی گفت: در گندم و جو نیز پیش بینی این است که معادل سال گذشته تولید صورت گیرد اما در چغندر قند، ذرت علوفه‌ای نسبت به سال گذشته کاهش خواهیم داشت. 
غریب خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گندم در استان 60 هزار هکتار و جو 24 تا 25 هزار هکتار است. 
وی با اشاره به وجود 40 هزار هکتار باغ در استان، گفت: عمده سطح زیر کشت باغات به بادام اختصاص دارد که 24 تا 25 هزار هکتار است. 
غریب تصریح کرد: گستره حوزه زارعی نیز بیشتر در شهرستان‌های شهرکرد، لردگان و بروجن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار