دیابت در سفر

بیماری دیابت موجب ناتوانی بدن در تولید انسولین و یا مقاومت آن در برابر انسولین تولیدی می‌شود، به افزایش سطح قند خون می‌انجامد و این موضوع یکی از چالش‌های مهم بیماران این حوزه در فصل تابستان است.
کد خبر: ۶۳۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷ 29 July 2018
بیماری دیابت موجب ناتوانی بدن در تولید انسولین و یا مقاومت آن در برابر انسولین تولیدی می‌شود، به افزایش سطح قند خون می‌انجامد و این موضوع یکی از چالش‌های مهم بیماران این حوزه در فصل تابستان است.

به گزارش ایرنا، دیابت بیماری خاموشی است که در مراحل اولیه بروز، بدون علامت است و تا زمانی که آزمایش‌های مربوطه انجام نشود یا علایم آن بروز نکند، نمی‌توان به وجود آن پی برد.

دیابت شامل نوع ۱ و نوع ۲ است که نوع ۱ در اثر کمبود یا نبود انسولین در بدن به وجود می‏ آید، بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ باید انسولین دریافت کنند.

این نوع دیابت که به آن دیابت جوانی نیز می‌گویند، بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود و عامل ژنتیکی دارد.
دیابت نوع ۲ در اثر اختلال در تولید انسولین در افراد بزرگسال بروز می‌کند و افراد مبتلا به این نوع از دیابت می‌توانند بیماری خود را از طریق ورزش و رژیم غذایی مناسب کنترل کنند.

با آغاز فصل گرم سال و افزایش مسافرت‌ها یکی از دغدغه‌های بیماران دیابتی بالا رفتن یا افت قند خون است.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت استان همدان در گفت و گو با ایرنا به ارائه توصیه‌هایی برای بیماران دیابتی که قصد سفر دارند پرداخت و گفت: ابتدا این قبیل بیماران باید بدانند که برنامه غذایی آن‌ها در مسافرت با عادات روزانه غذایی نباید تفاوت زیادی داشته باشد.

امید ساعتچی افزود: بنابراین باید قبل از سفر برنامه غذایی مشخصی وجود داشته باشد که آیا قرار است غذا‌های آماده و نیمه آماده تهیه یا آشپزی کنید.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان بیان کرد: بیماران دیابتی باید مقادیر مناسب از غذا‌های حاوی کربوهیدرات را به صورت بسته بندی در کیف دستی خود به همراه داشته باشند.

ساعتچی اضافه کرد: با توجه به اینکه احتمال تغییر در برنامه سفر به علت قرار گرفتن در ترافیک، تاخیر در حرکت قطار و پرواز‌ها وجود دارد، بنابراین همراه داشتن انواع غذا‌های فیبردار ضروری است؛ چرا که ممکن است به خاطر کم تحرکی قند مناسبی نداشته باشید.

وی اظهار داشت: ننوشیدن آب کافی نیز در طول سفر موجب بروز کم آبی در بیمار و به دنبال آن اختلالات گوارشی و یبوست می‌شود.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت استان همدان ادامه داد: بیماران دیابتی برای جلوگیری از اختلالات گوارشی باید در طول سفر آب کافی مصرف و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین جز در موارد کاهش قند خون خودداری کنند.

ساعتچی تاکید کرد: نوشیدنی‌های کافئین داری همچون چای و قهوه ادرار آور هستند و مصرف زیاد آن‌ها به جای آب توصیه نمی‌شود.

وی گفت: رعایت بهداشت و ایمنی تغذیه‌ای در سفر از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند، بنابراین توجه به این مهم، به داشتن سفری لذت بخش کمک زیادی خواهد کرد.

** انجام آزمایش قبل از رانندگی

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان افزود: رانندگان دیابتی نیز باید قبل از انجام رانندگی به طور حتم تست قند خون بدهند.

ساعتچی اضافه کرد: آن‌ها در حین رانندگی هر زمان نیاز بود در قسمت امنی پارک کرده و میزان قند خون خود را بررسی کنند تا از این طریق به حفظ سلامت خود و همسفران کمک کرده باشند.

وی توصیه کرد: همچنین رانندگان دیابتی در فاصله‌های کوتاه زمانی کمی قدم بزنند و از یکجا نشینی، رانندگی مداوم و طولانی مدت پرهیز کنند.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان بیان کرد: در صورت بروز افت قند خون درمان مناسب و سریع باید انجام شود و برای این منظور همراه داشتن خوراکی‌های زود جذب و دیر جذب برای پیشگیری در نوسان قند خون لازم است.

** شستشوی مرتب پا

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان گفت: مراقبت از پای دیابتی‌ها در هوای گرم بسیار اهمیت دارد بنابراین بر شستشوی مرتب و منظم روزانه پا در ایام گرم سال تاکید می‌شود.

ساعتچی افزود: این بیماران باید با انجام شستشوی روزانه پا‌ها و خشک کردن به ویژه مابین انگشتان، چرب کردن پا‌ها در صورت خشکی پوست (به استثنای مابین انگشتان) از سلامت پا‌های خود در طول سفر محافظت کنند.
وی ادامه داد: معاینه روزانه پا‌ها از لحاظ قرمزی، جای فشار یا پینه احتمالی و نیز پوشیدن کفش راحت و پنجه پهن بسیار توصیه می‌شود.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان تاکید کرد: بیماران دیابتی باید از پا برهنه راه رفتن به ویژه در ساحل دریا پرهیز کنند.

** آفتاب گرفتن و پیشگیری از سوختگی

ساعتچی گفت: این بیماران همچنین باید پیش از آفتاب گرفتن یا سفر به مناطق گرم و آفتابی، از کرم‌های ضد آفتاب تجویز شده از سوی پزشک، استفاده کنند.

وی به بیماران دیابتی توصیه کرد که از دستکش‌های نخی و کلاه لبه دار به عنوان محافظ فیزیکی در برابر نور خورشید کمک بگیرند.

ساعتچی گفت: تمامی راهکار‌های ارائه شده کمک می‌کند تا سفری همراه با تندرستی برای بیماران دیابتی رقم بخورد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار