حفاظت از 1.3 درصد خاک ایران با چنگ و دندان

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: به دلیل چالش وحدت رویه مابین امور اراضی، منابع طبیعی و محاکم قضائی اکنون برخورد با خاطیان در حوزه حفظ اراضی کمی سخت شده است،
کد خبر: ۷۰۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹ 28 January 2019

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: به دلیل چالش وحدت رویه مابین امور اراضی، منابع طبیعی و محاکم قضائی اکنون برخورد با خاطیان در حوزه حفظ اراضی کمی سخت شده است،

 عزیزالله شهیدی فر در کارگاه آموزشی حفظ و کاربری اراضی که به مناسبت سالروز تأسیس سازمان امور اراضی در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد، تصریح کرد: مازندران با دارا بودن خاک و جنگل‌های نادر تنها ۱.۳ درصد از خاک ایران را در اختیار دارد و این منبع ارزشمند باید به هر طریقی حفظ و حراست شود.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه سهم مازندران از ۱۸.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور تنها ۲.۵ درصد است، یادآور شد: این در حالی است که با همین اراضی کم ۷۷ نوع محصول در خاک مازندران تولید می‌شود.

شهیدی فر با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی و گیاهی در مازندران خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۶۰ هزار تن کیوی، مرکبات و نارنگی به کشورهای دیگر صادر شده که از این مقدار حدود ۶۰ هزار تن پرتقال و نارنگی ۱۰۰ درصد تولید مازندران بوده و از ۱۰۰ هزار تن کیوی صادر شده ۷۰ هزارتن متعلق به استان ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید به کشاورزی در مازندران جدی نگاه شود، گفت: بدون نگاه توسعه‌ای به کشاورزی، گردشگری در مازندران معنا ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۵۰ هزار نفر در روز در بخش سورتینگ و بسته بندی و برداشت مرکبات در استان مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه زمین اندکی در اختیار مازندران قرار دارد اما از لحاظ تولید محصول رتبه اول تا سوم را داریم و اشتغالزایی این حوزه در اقتصاد مازندران نقش تعیین کننده‌ای دارد.

شهیدی فر در ادامه افزود: سازمان امور اراضی تاکنون از بیش از ۲۳ هزار ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه‌های کشاورزی جلوگیری کرده و همچنین در این مدت ۷۵۰۰ بنای غیرمجاز را نیز تخریب کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۳ هزار و ۱۷۰ هکتار زمین با همکاری منابع طبیعی برای پروژه‌های تولیدی و ایجاد اشتغال واگذار شده است، تصریح کرد: اجرای طرح کاداستر بزرگ‌ترین اتفاق برای حفظ اراضی در سال‌های اخیر بوده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار