ایجاد 2345 شغل در حوزه صنایع دستی چهارمحال و بختیاری

تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: 2 هزار و 345 شغل سال گذشته در رشته های صنایع دستی این استان ایجاد شد.
کد خبر: ۷۳۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ 18 April 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- مهرداد جوادی تاکید کرد: از این تعداد یکهزار و 259 شغل طبق مجوزهای صنایع دستی و یکهزار و 86 شغل از طریق پرداخت تسهیلات بانکی ایجاد شده است.
وی افزود: در سال گذشته 2 هزار و 172 مجوز صنایع دستی برای متقاضیان و صنعتگران صنایع دستی استان صادر شد.
جوادی تصریح کرد: از این تعداد 785 فقره پروانه تولید انفرادی، 8 فقره پروانه تولید کارگاهی، 33 جواز تاسیس کارگاهی و یکهزار و 346 کارت شناسایی برای فعالان حوزه صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بوده است.
وی یادآور شد: این مجوزها در راستای توسعه کارگاه های صنایع دستی، ایجاد اشتغال، ایجاد فرصت های جدید شغلی، گسترش و توسعه صنایع دستی صادر شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سال گذشته تعهد ایجاد اشتغال این اداره کل یکهزار و 68 نفر بوده که با تلاش های صورت گرفته این میزان تعهد با 18 درصد رشد برابر یکهزار و 259 شغل بود.
وی همچنین گفت: 95 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه صنایع دستی به متقاضیان واجد شرایط در سال گذشته پرداخت شد که 42 میلیارد ریال آن در حوزه مشاغل خانگی و 53 میلیارد ریال از محل تسهیلات توسعه روستایی و عشایری بوده که برای یکهزار و 86 نفر شغل ایجاد شد.
جوادی اظهار داشت: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی در افزایش ماندگاری جوانان در روستاها، جلوگیری از مهاجرت به شهرها، مهاجرت معکوس و بازگشت روستائیان، توسعه صنایع دستی روستایی و ارتقای درآمد روستائیان تاثیرگذار بود.
هم اینک 52 رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
بافته های داری مانند فرش، گلیم، قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، جاجیم بافی، قفل سازی، خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری و روستایی چهارمحال و بختیاری است.
هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی چهارمحال و بختیاری 12 هزار نفر هستند که از این تعداد تنها حدود سه هزار نفر فعالند.
نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد.
در حال حاضر 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی 500 نفر فعال است و سالانه 40 تن انواع محصولات نمدی در این استان به 2 روش سنتی و نوین تولید می شود که قابلیت افزایش تا 50 تن در سال را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار