تابناک هرمزگان، حسن عباسی؛ انجام مطلوب هر کاری را باید با استانداردهای آن سنجید اگر کار مطابق اصول استاندارد انجام شده باشد قابل قبول و در غیر این صورت مردود است.
فرض کنید با اتوبوسی که بهترین رانندهی دنیا آنرا هدایت میکند قصد مسافرت به شهر تهران را دارید هر چقدر که راننده متبحّر و آشنا به مسیر و اتوبوسش هم در نوع خود بهترین باشد ، باز هم باید سرعت مناسب در رانندگی را رعایت و در ایستگاههای پلیس بین شهری سرعت و ورودش ثبت شود تا اطمینان حاصل کند، که در طول مسیر با سرعت مطمئنه رانندگی کرده است و اگر قرار باشد ساعت هشت صبح به تهرآن برسد ولی ساعت پنج صبح رسیده باشد نه تنها تشویق نمیشود بلکه بازخواست و جریمه نیز خواهد شد چرا که استانداردهای مطلوب را رعایت نکرده است، یا مثلاً برای خوردن شام به بهترین رستوران شهر رفتهاید و بهترین آشپز دنیا برای شما غذا سرو کرده باشد ولی مجبور باشید آنرا طی 5 دقیقه خورده و رستوران را ترک کنید، قطعاً ترجیح میدهید به رستوران کوچکتر و گمنامتری رفته ولی وقت کافی برای جویدن غذا و خوردن با لذّت آن را توام با آرامش داشته باشید خوردن با عجلهی غذا در یک رستوران شیک و با غذاهای خوش مزه استاندارد نبوده و مورد قبول مشتری واقع نمیشود.
ویزیت بیمار توسط پزشک نیز باید از استانداردهای مطلوب خود برخوردار باشد بیمار باید زمان کافی برای طرح مشکل خود با پزشکش را داشته باشد و پزشک باید به سخنان بیمار خود ، خوب گوش کند تا بتواند به تشخیص مناسب برسد. پزشک باید با پرسیدن سؤالات مناسب و به جا بیمار خود را در طرح بهتر مشکلاتش کمک کند پس از این مرحله بیمار باید در مورد شکایت مطرح شده معاینه شود و پس از معاینه ، پزشک موظّف است در مورد بیماری و تشخیص احتمالی به بیمار خود توضیح کافی بدهد و رضایت بیمار برای ادامهی مسیر را جلب کند و پس از آن به نوشتن دارو و یا اقدامات تشخیصی مورد لزوم اقدام نماید.
فرایند گرفتن شرح حال و معاینهی بیمار و بدرقهی با احترام وی تا خروج از اطاق معاینه حداقل بین هفت تا ده دقیقه باید طول بکشد.
اختصاص زمان کمتر به بیمار در واقع در حُکم «کمفروشی» و خارج از استاندارد بوده و قابل قبول نمیباشد زیرا بیمار در واقع با پرداخت حقّ ویزیت وقت پزشک را خریداری و پزشک موظّف است آن زمان را به بیمارش اختصاص دهد.
متأسفانه به دلیل عدم آگاهی شهروندان از حقوق قانونی خود و «عدمنظارت کافی مسئولین متولّی درمان» و «نداشتن تعهّداخلاقی بعضی از پزشکان» این پروسه معکوس و پس از ویزیت چند بیمار اوّل عملاً «بیماران فقط روی ماه پزشکشان را رؤیت و ویزیت مینمایند».
پزشکی که بیمار فراوان دارد میتواند به جای کمگذاشتن برای بیمارانش زودتر به مطب رفته و دیرتر مطبش را ببندد و برای بیمارانش وقت کافی بگذارد ، نه آنکه با کمفروشی وقت را مدیریّت کند.
هر که بامش بیش برفش بیشتر
پزشک محترمی که پول بیشتری میخواهد دربیاورد وقت بیشتری را هم کار کند، پزشکی که باسواد باشد ولی اصول اخلاقی کارش را رعایت نکند طبابتش هم ارزشی ندارد.
لازم است پزشکان محترم وقت کافی برای هر بیمار خود اختصاص دهند تا پولی را که در میآورند و مخصوصاً «نانی که بر سفره خانواده خود میگذارند حلال باشد»، مسئولان محترم متولّی درمان نیز در این زمینه نظارت بیشتری را اعمال نمایند.
انتهای پیام/*