یک راهنمای گردشگری با انتقاد از روند غیراصولی برگزاری تورهای آشناسازی در سراسر کشور گفت: باید تورهای آشنایی فعالان گردشگری با جاذبههای کشور دارای استاندارد و ضابطه شوند.میثم امامی از راهنمایان گردشگری است و در تورهای آشناسازی که مدتی است دفتر تبلیغات و بازاریابی در کشور راه انداخته شرکت کرده است. او در نقدی به نحوه اجرای این تورها به خبرنگار مهر گفت: باید تورهای آشناسازی فعالان گردشگری با ظرفیتهای استانهای مختلف، استانداردسازی شوند. چون اکنون معلوم نیست چه استانداردی برای جذب ثبتنامکنندگان رعایت میشود. این استاندارد ازلحاظ ظرفیت، کیفیت انتخاب افراد یا دستهبندی آنهاست. بهعنوانمثال میتوان در این استانداردسازی مشخص کرد که چه تعداد عکاس یا تورلیدر برای استانی مثل قزوین یا ایلام میخواهیم که در این برنامه حضورداشته باشند و به چه دلیل. میخواهیم چند مسئول اقامتی در یک استان دیگر را با واحدهای اقامتی استان هدفمان آشنا کنیم و ….او افزود: اگر در دنیا معرفی جاذبهها در فم تریپها مدنظر بود، اکنون هدف دیگری هم دارند که آنهم معرفی زیرساختهای گردشگری است. پس مخاطب فم تریپ تنها کسی نیست که صفحه مجازی پرمحتوایی داشته باشد. میتوان از کارشناسان هم دعوت کرد یا کسانی که در حوزه تورهای ورودی بهصورت حرفهای کار میکنند. ما مشکلی با معرفی نداریم اما آیا به این فکر شده که وقتی جایی معرفی میشود به حلقههای دیگر تأمین نیز توجه کنیم؟ ما نباید فقط در تورهای آشناسازی مقصد را ببینیم. بلکه باید زنجیرههای دیگر تأمین نیز موردتوجه قرار گیرند.امامی با تأکید بر اینکه جای خالی آموزش در فم تریپها خالی است گفت: آیا به این موضوع توجه کردهایم که رستورانی خدمات خوبی میدهد یا نه؟ چرا به موضوع آموزش در فمتورها هیچ توجهی نشده است؟ در دنیا همزمان روی آموزش عوامل تأمین هزینه میکنند؛ چه خوب است که در فمتورها به برخی از افراد دیگر ازجمله رانندهها یا هتلداران و … هم توجه شود. میتوان بهعنوانمثال از رانندهها خواست که در فمتورها شرکت داشته باشند یا اینکه درباره مشکلات آن استان از دید رانندهها پرداخته شود یا حتی مسئول حملونقل آن استان چند نفر از بهترین رانندههایش را معرفی کند.او افزود: گاهی شرکتکنندگان در فمتورها را به یک جاذبه گردشگری مانند چشمه کوهرنگ میبریم؛ افراد هم از زیبایی آن مینویسند؛ اما آیا میگوییم که وسیلهای برای رسیدن به آنجا یا سرویس بهداشتی نیست یا اینکه هر گردشگری نمیتواند با ماشین خودش تا آنجا برود؟ او درباره اینکه برخی بر این نظر هستند که تورها باید تلفیقی از فعالان گردشگری باشد و برخی دیگر بر این باورند که باید هر بار یک گروه را با جاذبهها آشنا کرد، گفت: اگر افراد با تعداد زیاد یکباره به سفر بروند، مشکلات آن استان یا زیرساختها بهتر مشخص میشود. مثلا متوجه میشویم که آیا رستوران میتواند برای این تعداد زیاد غذا آماده کند و به بهترین شکل خدمات بدهد یا نه. از طرفی افراد مختلف میتوانند نظرات یکدیگر را درباره یک مقصد یا یک خدمت همپوشانی یا کامل کنند. مطمئنا نگاه یک خبرنگار با نگاه یک راهنما یا عکاس متفاوت است.این راهنمای گردشگری گفت: اگر برگزاری این برنامهها یک اساسنامه داشته باشد، بهراحتی میتوان مشخص کرد که چه هدفی را دنبال میکنیم یا متوجه میشویم که جایی مانند اصفهان دیگر نیاز به معرفی ندارد و حالا باید زیرساختهای آن موردبررسی قرار گیرد. اما ایلام هنوز باید معرفی شود. باید بدانیم نتیجه این سفرها چه عایدی برای آن استان خواهد داشت تنها یک هزینه برای برگزاری یک برنامه نباشد. اما متأسفانه آن چیزی که الان میبینیم این است که هدف اصلی یعنی همان استان در اجرای این برنامهها موردتوجه نیست.
تور آشناسازی نباید برگزار شود
مدیرکل جدید بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی میگوید: تورهای آشناسازی تلاشی برای توزیع سفر ایمن و هوشمند در دوران همزیستی با کروناست و ظرفیتهای گردشگری هر استان با هدف مدیریت سفر، تحریک تقاضا و اعتمادسازی معرفی میشود.به گزارش ایسنا، محمد قاسمی که حدود یک هفته پیش پس از استعفای محمدابراهیم لاریجانی از مدیرکلی اداره بازاریابی و تبلیغات گردشگری به این سمت منصوب شد، در نخستین اظهارنظر به موضوع تورهای آشناسازی پرداخت که اتفاقا با نقدهایی همراه بوده است. مدیرکل جدید بازاریابی و تبلیغات گردشگری میگوید: این برنامه در راستای اجرای منویات وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مبنی بر ترویج «گردشگری داخلی در همزیستی با کرونا» با هدف ایجاد نشاط اجتماعی از یکسو و رونقبخشی به کسبوکارهای مرتبط با صنعت گردشگری و اشتغال مربوطه از سوی دیگر است. او اضافه میکند: معاونت گردشگری در قالب طرح ضربتی «تحریک و مدیریت تقاضای سفرهای داخلی در دوران کرونا»، تور آشناسازی فعالان عرصه فضای مجازی گردشگری، اصحاب رسانه، تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتی، افراد تأثیرگذار و گروههای مرجع کشور برای معرفی و شناساندن ظرفیتها و توانمندیهای گردشگری استانها را با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی و با همکاری ادارات کل تابعه در دستور کار قرار داده است.بنابر گزارش روابط عمومی معاونت گردشگری به نقل از مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری، هماکنون تورهای آشناسازی استانهای قزوین، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، مازندران، تهران، البرز، قم، گیلان، همدان و زنجان در حال برنامهریزی و اجراست که برخی از آنها به کار خود پایان دادهاند.