مدیرعامل سازمان بورس کالای ایران گفت: بورس پیشرفته می‌تواند اقتصاد را پیش بینی کند اما به دلیل وجود تورم غیرقابل پیش بینی در کشور نمی‌توانیم از این ابزار بورس استفاده کنیم.
کد خبر: ۱۰۱۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵ 19 December 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،حامد سلطانی‌نژاد در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی‌ استان مرکزی افزود:۴۹ میلیون تن انواع محصول از ابتدای امسال تا هفته گذشته به ارزش ۵۰۰ هزار میلیارد تومان معامله شده است.
وی یادآورشد: سال گذشته ۳۳ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۳۵۰ هزار میلیارد تومان معامله شد و امسال نیز تا ۲۷ آذرماه جاری بیش از ۴۹ میلیون تن کالا معامله شده است.
وی افزود: واحدهای تولیدی مثل پتروشیمی و پالایشگاه شازند، آلومینیوم ایران و سیمان ساوه از واحدهای شاخص استان مرکزی هستند که سهام آن‌ها در سازمان بورس متقاضیان زیادی دارند و امسال حدود ۲ میلیون و ۲۴۱ هزار تن محصول از شرکت‌های این استان به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان بورس کالای ایران ادامه داد: شفافیت در بورس کالای ایران به این معنی نیست که معاملات ۲ نفر برای دیگران تشریح شود بلکه به این معنی است که دستگاه‌های نظارتی امکان ورود و نظارت به فرآیند معاملات را داشته باشند.
سلطانی نژاد با بیان اینکه تابلوی معاملات به صورت‌ زنده در بورس کالای ایران به نمایش در می‌آید، گفت: بورس پیشرفته می‌تواند اقتصاد را پیش بینی کند اما با توجه به تورم غیرقابل پیش بینی در کشور نمی‌توانیم از این ابزار بورس استفاده کنیم.
وی اظهارداشت: هیچ محدودیتی در مدت فروش وجود ندارد بلکه عرضه کننده مدت فروش خود را اعلام می‌کند و برخی کالاها به میزان محدود تولید و در زمان کوتاهی عرضه می‌شود.
رئیس سازمان بورس کالای ایران افزود: نظارت بر صنایع پایین دستی برای بورس تعریف نشده بلکه بورس محل انجام معاملات است، تنها بورسی در کشور هستیم که تسویه چند ماهه را آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر ۱۸ بانک به اتاق پایاپای بورس کالای ایران متصل هستند.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی هم گفت: در اقسام مختلف بورس امروزه فشارهای زیادی بر مسئولان کشور است که قول‌هایی مبنی بر رفع نگرانی‌های موجود در حوزه بورس از سوی مسئولان مربوطه داده شده است.
علیرضا نظری افزود: آنچه که در کلان کشور مشاهده می‌شود حاکی از یک اراده جدی در حوزه‌های گوناگون است که با یک تفاهم و همدلی مشکلات و فشارهای مضاعف در حوزه‌های مختلف رفع شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: بورس کالا یک امکانی برای اقتصاد کشور بود که شکل گرفته و مزایای زیادی را می‌تواند برای اقتصاد به همراه داشته باشد و این امکان یک مزیت بزرگ برای تولید است، اگرچه عمر بورس کالا در کشور ما کمتر از ۲۰ سال است اما سابقه بورس در دنیا بالا است.
علی‌اکبر کریمی افزود: اکنون روند فعالیت بورس کالا در ایران مزیت‌هایی به همراه داشته که مهمترین آنها حذف واسطه‌ها و کاهش نوسانات بازار و امکان حداقلی ریسک برای تولید کننده است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: برای حرکت از سمت بازار سنتی به یک بازار مدرن در حوزه تامین کالا، از بورس کالا و ابزار موجود در این بورس استفاده می‌کنیم و در استان مرکزی عرضه کنندگان بزرگی در حوزه بورس کالا وجود دارد.
کریمی افزود: در سال ۹۷ جهش بزرگی در قیمت ارز ایجاد شد و شرایط از تک نرخی به سمت چند نرخی حرکت کرد و مهمترین مشکل رانتی بود که در خریدها به وجود آمد و سهمیه بندی خریدها این رانت را تشدید کرد، بنابراین مشکلات زیادی در این خصوص از سوی تولیدکنندگان مطرح شد که این موارد به تدریج در وزارت صمت پالایش و در حال حاضر به تدریج این مشکلات کاهش یافته و در حال حاضر سهمیه‌ها در حال حذف شدن است تا شرایط پایداری ایجاد شود.
وی با بیان اینکه استان مرکزی خاستگاه فلز آلومینیوم و ایرالکو بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در کشور است اضافه کرد: با وجود واحدهای پایین دستی صنعت آلومینیوم و انبوه شرکت‌های قطعه ساز و اینکه بیش از ۳۰ درصد صنعت آلومینیوم کشور در استان مرکزی است، بنابراین انتظار می‌رود تالار اختصاصی معاملات آلومینیوم در اراک ایجاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار