گزارش تحلیلی
رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در استکهلم/ 21 بهمن 1400
کد خبر: ۱۰۲۹۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷ 20 February 2022

پارلمان سوئد 349 نماینده دارد که هر چهار سال یکبار انتخاب می شوند. برای عضویت در این مجلس ابتدا باید حق رای داشت و توسط یک حزب نامزد شد. در دوره چهارساله 2018-2022، هشت حزب در پارلمان حضور دارند. البته نمایندگان در استخدام مجلس نیستند و تنها از جانب موکلان خود مأموریت دارند تا در مجلس حضور داشته باشند. بنابراین نمایندگان پارلمان به جای حقوق ثابت، «حق‌الزحمه» دریافت می‌کنند. قوانین مربوط به حق‌الزحمه اعضا هم بدین صورت است که، اعضا 71500 کرون در ماه حق‌الزحمه دریافت می‌کنند که مالیات آن را هم می‌پردازند. بسیاری از نمایندگان نیز وظایف دیگری در مجلس دارند که به ازای آن حق‌الزحمه متمم دریافت می‌کنند. مثلاً عضوی که رئیس یک کمیته یا عضوی از کمیته اتحادیه اروپا است، 20 درصد و نایب رئیس 15 درصد مضاف بر این میزان، حقوق دریافت می‌کنند.

وظیفه تعیین میزان حقوق بر عهده «کمیسیون حقوقی» مجلس است که میزان آن را تعیین می‌کند. کمیسیون حقوق و دستمزد، مرجعی زیر نظر مجلس است. این کمیسیون در رابطه با مرخصی‌های اعضا هم قوانین سختی دارد. مرخصی می‌تواند بر هزینه‌ها هم تأثیر بگذارد. مثلا حق مرخصی والدین در صورتی که نماینده مجلس از محل شغل نخستین خود این حق را دریافت کرده باشد، از حق‌الزحمه پارلمان کسر می‌شود. عضوی که در مرخصی والدین است به‌طور کلی مستحق دریافت کمک هزینه والدین است و این همان چیزی است که گاهی اوقات حقوق والدین نامیده می‌شود. حتی اگر نماینده‌ای در مجلس بیمار باشد، مرخصی استعلاجی هم از حق‌الزحمه کسر می‌شود و نماینده پس از کسر دوره مشروط مانند یک کارمند عادی، دستمزد مربوط به دوره بیماری را دریافت می‌کند. تفاوت اصلی در مقایسه با یک کارمند این است که یک عضو پارلمان در تمام روزهای هفته وظایف خود را انجام می‌دهد، در حالی که یک کارمند معمولاً در هفته پنج روز کاری دارد. بنابراین، کسری حق‌الزحمه برای یک عضو در مقایسه با یک کارمند به صورت متفاوت محاسبه می‌شود.

یک نماینده مجلس برای مرخصی می‌تواند درخواست دهد و در برخی موارد به دلایل شخصی یا سایر موارد خاص مرخصی بگیرد. مراد از «دلایل خاص» هم برای مثال، مرخصی برای یک مأموریت عمومی، یا یک مأموریت بین‌المللی است. زمانی‌که یک عضو در مرخصی است، هیچ هزینه‌ای به او پرداخت نمی‌شود. سایر درآمدها هم تأثیری بر میزان کارمزد ندارد و ممکن است عضوی علاوه بر حق‌الزحمه خود از مجلس، حقوق جانبی نیز داشته باشد ولی حقوق یا درآمد جانبی باید به دفتر مالی پارلمان گزارش شود. این ثبت حاوی اطلاعاتی در مورد «منافع» نماینده در شرکت‌ها است. اینکه نماینده‌ای سهامدار یک شرکت باشد، یا عضو هیئت مدیره شرکتی بوده باشد و یا قراردادهای مالی و یا رابطه استخدامی خاصی به عنوان نماینده مجلس ایجاد کرده باشد، همه جزو مواردی است که ممکن است منجر به تعارض منافع نماینده با منافع مجلس باشد. نماينده‌اي كه درآمد ديگري از قبيل حقوق شغلي دارد، حق‌الزحمه خود را به‌طور کامل یا بخشی از آن را از مجلس دریافت نمی كند.

حقوق رئیس مجلس 180 هزار کرون در ماه و برابر با حقوق نخست‌وزیر است. مرجع اصلی تعیین چنین حقوقی هم، هیئت مربوط به بررسی «هزینه‌های دولتی» است.

جدول ذیل حق‌الزحمه نمایندگان مجلس را از سال 2006 نشان می‌دهد که در طول ده دهه گذشته فقط حدود 40 درصد افزایش یافته است.

ماه/سال

حقوق ماهیانه

January 2022

71 500  SEK     (کرون) قبل از کسر مالیات           

January 2021

69 900

2019 November

68 400

2019 January

66 900

2018 November

66 900

2018 January

65 400

2017 November

65 400

2017 January

63 800

2016 November

63 800

2016 January

62 400

2015 November

62 400

2015 January

61,000

2014 November

61,000

2014 January

59,800

2013 November

59 800

2013 January

58 300

2012 November

58 300

2012 January

57,000

2011 November

57,000

2011 January

56,000

2010 November

56 000

2010 January

55,000

2009 November

55,000

2009 January

54 500

2008 November

54 500

2008 January

52 900

2007 November

52 900

2006 November

51 200

2006 October

50,000

قواعد و مقررات حقوق نمایندگان پارلمان به‌قدری جدی است که حتی اگر نماینده‌ای در مجلس غیبت داشته و یا بدون دلیل موجه در جلسات مجلس شرکت نکند، حق‌الزحمه آن جلسات را باید بازپرداخت کند و اگر به میزان زیادی بدون دلیل موجه غیبت کرده باشد، مسئول بازپرداخت کل حق‌الزحمه خواهد بود. رئیس پارلمان موظف است توجه اعضا را به غیبت و الزام به بازپرداخت جلب کند.

برای اقامت شبانه آن دسته از نمایندگان مجلس که منزل آنها تا پارلمان بیش از 50 کیلومتر فاصله داشته باشد، مستحق اقامت شبانه هستند. در اینجا قوانین و روال‌هایی وجود دارد که برای اقامت شبانه اعضا اعمال می‌شود. محل اقامت شبانه ممکن است در یکی از خانه‌های تحت مالکیت یا اجاره‌ای پارلمان باشد. اگر عضو، محل اقامت خود را داشته باشد و آن را با شخص دیگری به اشتراک بگذارد، برای سهم خود هزینه مسکن دریافت می‌کند. مدیریت مجلس تعدادی آپارتمان برای اقامت شبانه در اختیار دارد. خانه‌ها مبله هستند و امکانات لازم برای آشپزی ساده را هم دارند.

نمايندگان به صورت رايگان در منازل تحت مديريت مجلس زندگي مي‌كنند. اداره پارلمان بر اساس تعداد اعضایی که خارج از استکهلم زندگی می‌کنند، محل اقامت شبانه را بین گروه‌های حزبی پارلمان توزیع می‌کند. سپس این گروه‌های مختلف حزبی هستند که مسکن را بین اعضای خود توزیع می‌کنند. اعضا می‌توانند بابت اجاره مسکن برای یک شب هزینه دریافت کنند، اما دریافت این هزینه‌ها هم فقط تا مقدار معینی امکان‌پذیر است. حداکثر هزینه مسکن 8 هزار و 600 کرون در ماه است. اگر برق خانگی در اجاره گنجانده نشود، اعضا نیز ماهانه 120 کرون به عنوان هزینه برق دریافت می‌کنند.

عضوی که خواهان هزینه برای اقامت شبانه خود است باید درخواستی را همراه با اسنادی (مثلاً یک قرارداد دست دوم) که هزینه را ثابت می‌کند ارائه کند. قبل از هر جلسه ملی، اگر عضو محل سکونت خود را تغییر دهد یا هر تغییر دیگری که بر حقوق تأثیر می‌گذارد را در فعالیت‌های خویش داشته باشد، آن عضو باید درخواست جدیدی ارائه دهد. قوانین در مورد اجازه شب مانی فرد دیگری در محل اقامت نماینده هم سختگیرانه و دقیق است. درواقع نماینده مجلس می‌تواند به یکی از اقوام نزدیک خود اجازه دهد که شب را در اقامتگاه شبانه بگذرانند. برای بیشتر از یک نفر، عضو باید برای هر شب اقامت آن فرد هزینه‌ای بپردازد. اقامت کودکان زیر 18 سال رایگان است. در رابطه با مراسمی مانند افتتاح مجلس و سایر مراسم رسمی، اقوام نزدیک ممکن است شب را رایگان بمانند.

https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/ledamoternas-arvoden-och-villkor/ledamoternas-arvoden/

riksdagsinformation@riksdagen.se

Explore the Riksdag

https://www.riksdagen.se/en/explore-the-riksdag/

ملاحظه: در رابطه با شرایط نمایندگان پارلمان در سوئد چند نکته حایز اهمیت است. نخست این‌که اعضای مجلس تحت هیچ شرایطی استخدام رسمی و دایم مجلس نمی‌شوند. نکته دیگر دریافت حقوق برابر و نحوه استفاده از امکانات عمومی است که با قوانینی بسیار جدی و سختگیرانه کنترل می‌شود. سومین نکته که بسیار هم حایز اهمیت است، شفافیت درآمد و بحث «تعارض منافع» است که جهت جلوگیری از هرنوع فساد، می‌تواند تاثیرات بسزایی داشته باشد.

برچسب ها: سوئد ، پارلمان سوئد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار