دستگاه تشخیص قطعی عوامل عفونی نوظهور، نقائص و ناهنجاری‌های ژنتیکی از نسل جدید دستگاه توالی یاب ژنومی( NGS) در دانشگاه علوم پزشکی اراک رونمایی شد.
کد خبر: ۱۰۴۹۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳ 06 June 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این باره گفت: شیوع آبله میمونی این هشدار را به ما میدهد که پاتوژن‌های نوظهور، هر روز جامعه انسانی را تهدید می‌کند و برای اینکه با این نوع بیماری‌ها مقابله کنیم نیاز است از تجهیزات به روز دنیا استفاده کنیم و قدرت شناسایی پاتوژن های جدید را روز به روز افزایش دهیم.
سید محمد جمالیان افزود : سازمان بهداشت جهانی ۹ دستگاه تشخیص قطعی عوامل عفونی نوظهور ناهنجاری‌های ژنتیکی را به ایران اهدا کرد و با توجه به موفقیت دانشگاه‌ علوم پزشکی اراک در مقابله با کرونا یکی از این دستگاه‌ها به استان مرکزی تعلق گرفت.
وی یادآورشد: این دستگاه کمک می‌کند تمام پاتوژن‌ها و واریانت‌های جدید که رخ می‌دهد، با این دستگاه با سرعت بسیار کم‌ و کمتر از یک هفته شناسایی و برای درمان پیشگیری برنامه ریزی مناسبی شود.
جمالیان ادامه داد: همچنین این دستگاه در مباحث اختلالات ژنتیکی و کمک به تیم درمانی نیز توانایی بالایی دارد و هزینه این دستگاه که به صورت رایگان از سوی سازمان بهداشت جهانی در اختیار ما قرار گرفته حدود ۶۰ میلیارد ریال است.
وی تاکید کرد: این دستگاه نه تنها در بحث علم پزشکی بلکه در خصوص مباحث بیوتروریسم ، پدافند غیرعامل و همچنین اختلالات و بیماری‌های ژنتیکی کاربرد دارد.
متخصص ویروس شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک هم گفت: دستگاه تشخیص قطعی عوامل عفونی نوظهور و نقایص ژنتیکی، استاندارد که یکی از جدیدترین نمونه‌ها در تمام جهان است، هزینه انجام تست ها را نسبت به دستگاه‌های مشابه کاهش می‌دهد و به لحاظ محدودیت فضای فیزیکی کم، یک تکنولوژی سطح بالا محسوب می شود.
دکتر بهزاد خوانساری افزود: از این نمونه دستگاه ۹ نمونه در کشور و در اختیار چهار دانشگاه علوم پزشکی استان تهران ، یزد، مرکزی و بندرعباس قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار