مدیرعامل پالایشگاه اصفهان گفت: پالایشگاه اصفهان به هیچ وجه نمی‌تواند از مازوت استفاده کندو در حال سرمایه‌گذاری انتقال آب از خلیج فارس با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه هستیم تا نیاز آبی خود را از اصفهان کاهش دهیم و طبق برنامه‌ریزی مدیریت آب تا ۱۴۰۵ و با وجود افزایش پروژه‌های پالایشگاه بر مصرف آب ما افزوده نخواهد شد و از هدر رفت آب جلوگیری می‌کنیم تا به صفر برسد.
کد خبر: ۱۰۶۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱ 31 August 2022

محسن قدیری،در جمع اصحاب رسانه گفت: پالایشگاه اصفهان وظیفه تأمین سوخت ۱۷ استان کشور را برعهده دارد.

قدیری اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین طرح‌های پالایشگاه اصفهان تکمیل طرح جامع زیست‌محیطی، بهبود فرایند و بهینه‌سازی، اصلاح و بهبود زیرساخت آب و انرژی و رفع تنگناهای عملیاتی و افزایش ایمنی و همچنین توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی است.

وی با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۵ در نظر دارد که ظرفیت پالایشی نفت خام را به ظرفیت بهینه و پایدار ۳۶۰ هزار بشکه در روز رسانده و از منابع ملی صیانت کند افزود: احداث واحد جدید گوگردزدایی در راستای رعایت الزامات بهبود کیفیت محصولات تا دستیابی به استانداردهای یورو نیز از جمله اهدافی است که در افق ۱۴۰۵ تعیین شده است.

به گفته قدیری برای طرح جامع زیست‌محیطی بهبود و بهینه‌سازی فرایند پالایشگاه اصفهان پروژه‌هایی تاکنون اجرایی شده که هزینه آن بیش از ۸۳ هزار میلیارد ریال است.

او ادامه داد: تا پایان شهریورماه با احداث دو واحد آمین، یک واحد آب ترش، دو واحد تصفیه گازوئیل، یک واحد هیدروژن و بازیافت و جامدسازی گوگرد راه‌اندازی خواهد شد. بیش از یک میلیارد یورو تا کنون در پالایشگاه اصفهان برای اجرای این پروژه‌ها هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با تاکید به اینکه در واحد تصفیه گازوئیل و یوتیلیتی و افسایت، روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل تصفیه و به استاندارد یورو ۵ می‌رسد، ۵۱۱ میلیون یورو برای احداث این واحد هزینه شده است خاطر نشان کرد: این واحد با وجود تشدید تحریم‌ها در حال راه‌اندازی بوده و بیش از ۹۰ درصد از مراحل آن در کشور و توسط مهندسان ایرانی انجام شده است. ۴۰ میلیون نفر ساعت در مدت زمان انجام این پروژه مشغول به کار شدند.

قدیری تصریح کرد:  احداث واحدگوگردزدایی ته مانده برج‌های تقطیر برای حذف ناخالصی‌ها و کاهش گوگرد موجود در ته‌مانده برج‌های تقطیر با هزینه ۶۴۲ میلیون دلار در حال انجام است.

وی افزود: واحد شکست مولکولی محصولات سنگین و تبدیل آن به پروپیلن نیز در حال احداث است که در سال ۱۴۰۵ راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: احداث سیستم بازیابی گاز ال پی‌جی، احداث پکیج PSA برای بازیابی و اولید هیدروژن با خلوص بالا، به‌روزرسانی سیستم‌های کنترلی، بهینه‌سازی کوره‌های واحد تبدیل کاتالیستی و حذف مرکاپتان نیز از جمله پروژه‌هایی است که در دست اقدام است. در سه ماهه، ۱۴۰۱، سود تحصیل شده پالایشگاه پنج برابر شده است. پالایشگاه اصفهان امسال بالاترین سود را در بین شرکت‌های پالایشی بورسی داشته است. این افزایش سود ناشی از بازنگری سیستم برنامه‌ریزی تولید برای یافتن ترکیب بهینه محصولات بوده است.

قدیری اضافه کرد: مدل‌های مالی پالایشگاه اصلاح شده است تا بسترهای لازم برای اخذ تسهیلات از بانک، انتشار اوراق، اخذ وام از صندوق توسعه ملی و اجرای خدمات فایننس فراهم شود.

قدیری اضافه کرد: تا پیش از این، زباله‌های پالایشگاه اصفهان به یک پیمانکار سپرده می‌شد، اما اکنون سیستم جمع‌آوری زباله تغییر کرده و در پالایشگاه به گرانول تبدیل می‌شود. همچنین به دنبال احداث واحد تولید ورمی کمپوست هستیم. همه ضایعات پالایشگاه ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد. درآمد حاصل از بازیافت پسماند در راستای مسئولیت اجتماعی در روستاهای اطراف پالایشگاه هزینه خواهد شد.

وی تصریح کرد: با اعتماد به علم جوانان ایرانی در پالایشگاه، حدود ۹۰ درصد از قطعاتی که در پالایشگاه استفاده می‌شود توسط شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان‌ها تولید می‌شود و پالایشگاه در نظر دارد این موضوع را به تولید تجهیزات برساند.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان با اشاره به اینکه پالایشگاه، سال گذشته در رتبه سوم سودآوری بین شرکت‌های بورسی بود، اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال نزدیک به ۱.۳ هزار میلیارد تومان سود پالایشگاه افزایش پیدا کرد و به سرعت در حال تبدیل به پترو پالایش هستیم.

وی با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان امسال بالاترین سود را در بین شرکت‌های پالایشی بورسی داشته است، خاطرنشان کرد: این افزایش سود ناشی از بازنگری سیستم برنامه‌ریزی تولید برای یافتن ترکیب بهینه محصولات بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار