رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام:
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام گفت: در زمینه آموزش مهارت به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه ادارات بسیاری می‌توانند دخیل شوند.
کد خبر: ۱۰۷۶۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶ 13 November 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ نسرین مهدی‌زاده اظهار کرد: کودکان استثنایی یا کودکان با نیازهای خاص به گروهی از کودکان گفته می‌شود که در یکی از توانایی‌های حسی، حرکتی یا هوشی با میانگین جامعه تفاوت داشته باشند.

وی افزود: این کودکان نیز همانند سایر کودکان حق دارند که از امکانات وتسهیلات اجتماعی بهره گیرند و به حداکثر توانایی و قابلیت های خویش دست یابند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام تصریح کرد: در این راستا اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام با هدف توانمند ساختن کودکان استثنایی به منظور استفاده از حداکثر توانایی‌های ذهنی و جسمی کودکان، فراهم آوردن فرصت‌های مناسب شغلی و همچنین کاهش نگرانی‌های خانواده‌ها، کارهای متعددی را در دستور کار دارد یا اجرا کرده است.

مهدی‌زاده با بیان اینکه دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی در ۷گروه معلولیت طبقه‌بندی شده‌اند، ادامه داد: در مدارس ما علاوه بر درس‌های تئوری، کلاس‌های عملی نیز در بحث کارآفرینی و اشتغال دانش‌آموزان در مقطع پیش‌حرفه‌ای و حرفه‌ای یعنی دانش آموزان هفتم تا نهم و دهم تا دوازدهم، متناسب با توانایی‌های این دانش آموزان مانند کارگاه‌های خیاطی و کمک آشپزی برای دخترها و کارگاه‌های درودگری و یا احداث گلخانه‌ای برای پسران برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه آموزش مهارت به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه ادارات بسیاری می‌توانند دخیل شوند، اضافه کرد: در این میان رایزنی‌هایی با اداره فنی و حرفه‌ای صورت گرفته تا دانش‌آموزان بتوانند پس از اتمام دوران تحصیل خود در مدارس، از فنی حرفه‌ای مدرک مربوط با رشته خود را کسب کنند تا در آینده راحت‌تر جذب بازار کار شوند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام تصریح کرد: دستورالعمل‌هایی نیز از سوی سازمان بهزیستی کشور برای احداث ۱ یا ۲ واحد کارگاه مشاغل خانگی برای دانش‌آموزان صادر شده تا بتوانند در منزل در کنار خانواده‌ها و زیر نظر مربیان مهارت‌های مورد علاقه خود را فرا بگیرند.

مهدی‌زاده ادامه داد: علاوه بر دانش‌آموزان در مدارس استثنایی ما دانش‌آموزانی داریم که به علت مشکلات یادگیری، خواندن، نوشتن در کنار آموزش در مراکز عادی به مراکز آموزشی توانبخشی نیز مراجعه می‌کنند که همین امر تاثیر بسزایی در کمبود نیروهای متخصص به ویژه در شهرستان‌های کوچک شده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استان ایلام با اشاره بر اینکه در بعضی کارگاه‌ها نیاز به تجهیزات پیشرفته‌تر داریم، گفت: آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه از رسالت‌های آموزش و پرورش است اما سایر دستگاه‌های اجرایی مانند بهزیستی، فنی‌وحرفه‌ای، تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این میان می‌توانند قدم چشم‌گیری در راستای آموزش، مهارت‌آموزی و اشتغال این قشر از جامعه بردارند.ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار