مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: در شش ماهه سال جاری حدود هفت میلیون و 918 هزار قطعه طیور گوشتی بومی در کشتارگاههای استان تحت نظارتهای شرعی و بهداشتی بازرسان اداره دامپزشکی ذبح و تولید شده است.
کد خبر: ۱۰۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲ 11 October 2015
مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: در شش ماهه سال جاری حدود هفت میلیون و 918 هزار قطعه طیور گوشتی بومی در کشتارگاههای استان تحت نظارتهای شرعی و بهداشتی بازرسان اداره دامپزشکی ذبح و تولید شده است.

به گزارش ایرنا؛محمودرضا رسولی افزود: این میزان تولید با وزنی حدود 16 هزار تن گوشت سفید می باشد.

وی تصریح کرد: از این تعداد طیور 31 هزار قطعه غیر قابل مصرف تشخیص داده شده و از چرخه مصرف انسانی خارج گردیده است.

وی درباره کنترل، بازرسی و نظارت بر مواد خام دامی در واحدهای نگهداری، بسته بندی، توزیع و عرضه این فرآورده ها گفت: علاوه برچرخه تولید، ماموران دامپزشکی در سراسر استان از واحدهای نگهداری، بسته بندی، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی نیز بازدید های دوره ای به عمل می آورند.

وی بیان کرد: در سطح استان همدان از این مراکز 51 هزار مورد بازدید انجام شده است که نتیجه این بازدیدها ارجاع 211 مورد به واحد متخلف به مراجع قضایی و ضبط و معدوم سازی بیش از 473 تن فرآورده های غیرقابل مصرف، تاریخ مصرف گذشته و غیر بهداشتی بوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان ضمن تبریک روز ملی دامپزشکی گفت: اداره کل دامپزشکی یکی از زیر ساختی ترین مجموعه در بحث اقتصاد و بهداشت جامعه است و نقش موثری در ایجاد اشتغال در سطح کشور دارد.

محمودرضا رسولی افزود: دامداری جزء بهترین مشاغل برای ماندگاری روستاییان در روستاها است که یکی از جنبه های اهمیت سازمان در بحث حفظ دام و طیور و آبزیان در استان است و با انجام واکسیناسیون، سم پاشی و ضدعفونی کانونهای بیماریهای دامی را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: ایجاد امنیت غذایی نقش مهمی در زندگی مردم دارد و سازمان دامپزشکی در ایجاد امنیت غذایی از مزرعه تا سفره مردم نقش مهمی دارد و تشکیلات دامپزشکی در بعد پدافند غیر عامل و امنیتی نیز نقش موثری دارد.

وی تصریح کرد: مقابله با بیوتروریسم که همان حمله بوسیله موجودات بیولوژیکی است که با هدف ضربه زدن به اقتصاد و بهداشت کشورها و همچنین ایجاد رعب و وحشت در بین مردم انجام می گیرد.

مدیرکل دامپزشکی همدان یکی دیگر از فعالیتهای مجموعه دامپزشکی را بعد بهداشتی آن دانست و گفت: در مجموع بیش از 832 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد و تا وقتی بیماریهای دامی تحت کنترل باشد بیماری در انسان نیز کنترل می شود.

وی تصریح کرد: در این راستا می توان به مقابله با بیماریهای مشترک انسان و دام مانند سل، آنفلوانزا، بروسلوز، مشمشه، شاربن و هاری را نام برد.

رسولی اضافه کرد: امنیت غذائی به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر از سوی تمامی کشورها و سازمان های بین المللی تائید شده است و از مهمترین وظایف تشکیلات دامپزشکی در راستای فراهم نمودن غذای سالم تامین بهداشت و حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر و قرنطینه ای دام،بررسی بیماریهای دامی، شناسائی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماریها است.

وی همچنین با اشاره به کاهش چشمگیرکانون های بیماری در استان، کاهش تلفات طیور و کاهش تلفات طیور پرورشی افزود: کاهش 75 درصدی کانونهای مثبت هاری، افزایش دامهای تحت پوشش مبارزه با بیماری های واگیر، افزایش نسبت مرغداریهای تحت پوشش مبارزه با بیماری های واگیر، کنترل موفق اپیدمی کشوری بیماری تب برفکی در سال 92 از جمله اقدامات مهم در دوسال گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: کنترل بیماری لمپی اسکین در سال 93 و بیماری تب برفکی اخیر در سال 93، کاهش کانونهای بیماریهای طیور، واکسیناسیون دام به میزان 5/8 میلیون نوبت سر در سال گذشته و سه برابر شدن تعداد واکسیناسیون تب مالت نسبت به سالهای گذشته از دیگر اقدامت بهداشتی این اداره کل بوده است.

وی بیان کرد: ساماندهی بهداشتی سبزه میدان همدان و جلوگیری از عرضه قطعات مرغ بصورت فله و توسعه کارگاه های بسته بندی از دیگر اقدامات مهم این اداره کل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار