یادداشت: دکتر مهدی ملاحی فعال اجتماعی و سیاسی استان هرمزگان
کد خبر: ۱۱۱۹۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸ 11 August 2023

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان// دکتر مهدی ملاحی فعال اجتماعی و سیاسی استان هرمزگان در یادداشتی نوشت: سواحل مکران یکی از بخش‌های زیبا و جذاب در جنوب شرقي ایران و جنوب غرب پاکستان و از شمال به سراوان، از جنوب به دريای عمان، از مشرق به کلات و از مغرب به بشاگرد محدود که قسمت مهم آن نیز در ساحل دريای عمان واقع شده است. بر اساس ماده ی الحاقي ۶۵ ايجاد سازمان توسعه سواحل مکران اصلاح شده به تاريخ ۲۸/۰۵/۱۳۹۵، سواحل مکران در محدوده شهرستان های میناب، سیريک، جاسک، چابهار و کنارک، تعريف شده است. به طورکلي، بخش ايراني سواحل مکران، در دو استان همجوار سیستان و بلوچستان و هرمزگان قرار دارد که به علت موقعیت جغرافیایی، محیط طبیعی زیبا، منابع طبیعی غنی، و پتانسیل‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
ويژگي های ژئوپلیتیکی کشور ایران، يکي از مهمترين شاخص های قدرتبخشي آن به حساب می‌آید. از اين جهت است که در طول تاريخ همواره قدرت های بیگانه و علي الخصوص دشمنان ايران تمرکز و توجه خاصي به سواحل جنوبي شرقي ايران، که در محدوده دريای مکران و پس کرانه های آن واقع شده، داشته و حذف و بدست آوردن منابع و منافع اين منطقه و يا جلوگیری از بهره برداری ايران از منابع و منافع آن، به عنوان يک راهکار کاربردی جهت مقابله احتمالي با ايران مطرح بوده است.
سواحل مکران، به دلیل قابلیت ها و ويژگي های بالقوه، یکی از موقعیت های ژئواستراتژیکی کشور محسوب مي شود. دسترسي به منابع غني انرژی، تسلط بر مهمترين مسیر انتقال انرژی‌ و کالا در سطح جهان، فراهم نمودن دسترسي کشورهای محصور در خشکي در آسیای مرکزی به آب های آزاد و قرار گرفتن در مسیر دریایی راه ابریشم و راه ادویه بخشي از اين قابلیت ها است که پیشرفت و توسعه کشور را، به اين سواحل گره زده است.
در حال حاضر هسته مرکزی بحران های حاصل از رقابت ها و تنش ها و درگیری های مسلحانه و غیر مسلحانه به دلايل مختلف، بر روی فضای جغرافیايي مشخصي موصوف به جنوب غرب آسیا تمرکز يافته است که بخشي از هارتلند جديدِ جهاني پس از جنگ سرد را تشکیل مي دهد.
در اين منطقه پديده ها، عوارض و فضاهای جغرافیايي ارزشمندی چون خلیج فارس، اقیانوس هند، تنگه های راهبردی، مسیرها و گذرگاه های دريانوردی بین المللي و غیره قرار گرفته است که اهمیت فوق استراتژيک يافته و به صحنه رقابت بازيگران قدرت جهاني و منطقه ای تبديل شده است.
از نظر "کروما" دانش بومی "دانش محلی است که از تأثیر متقابل بین مردم و محطیشان بر می خیزد. دانش بومی ویژگی های تمام فرهنگ ها ست و کلیه تجارب بشری چون تاریخ، زبان، سیاست، هنر ، اقتصاد، اداره امور مدنی و روان شناسی را در بر می گیرد و نمونه های فنی این دانش را در کشاورزی، طب، مدیریت منابع طبیعی، مهندسی و صیادی می توان مشاهده کرد."
اهمیت توسعه سواحل مکران همواره به عنوان دغدغه پژوهشگران که دارای دانش بومی هستند در ابعاد مختلف مطرح بوده است. که در صورت ایجاد فرصت به این پژوهشگران و فعال سازی ظرفیت های ويژه و منحصر بفرد سازمان توسعه سواحل مکران، می تواند جايگاه و نقش مهمي را در توسعه پایدار سواحل مکران ايفا نمايند.
اگرچه تا کنون در اين خصوص استفاده از پژوهشگران با دانش بومی اقداماتي محدود و ناکافي انجام شده است، و اقدامات صورت گرفته مبتني بر يک کار علمي و دانش بومی آينده نگر که بر پژوهش عمیق تکیه داشته باشد، نبوده، و پژوهشي که منجر به تبیین استراتژی های مناسب کاربردی در چارچوب حل خلاقانه مسائل شود، تاکنون انجام نشده است. که در صورت عدم توجه به این موضوع در آینده شاهد بحران های فرهنگی و اجتماعی و.... خواهیم بود.
پژوهش با توسعه دارای رابطه‌ای مستقیم و مرتبط دارد. پژوهش با هدف جستجوی دانش و حل مسائل ناشناخته انجام می‌شود. توسعه هم به کاربرد این دانش‌ها در طراحی و ایجاد محصولات، فناوری‌ها و خدمات جدید نقش دارد. پژوهش‌های انجام شده می‌توانند اساسی برای توسعه‌های نوآورانه و علمی باشند.پس اساس توسعه هر منطقه پژوهش است.
بهترین راهکار کاربردی پیشنهادی جهت حل خلاقانه مسائل در سواحل مکران قبل از هرگونه فعالیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی و امنیتی، شامل: ۱_بهبود و گسترش آموزش عالی در سواحل مکران ۲_پیش بینی و اختصاص اعتبار مناسب به منظور انجام پژوهش های کاربردی در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، فناوری نوین، اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی و امنیتی با بهره گیری از دانش بومی می باشد.

انتهای پیام//

برچسب ها: مهدی ملاحی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار