استاندار هرمزگان در دیدار با سفیر هند:
تابناک هرمزگان- استاندار هرمزگان در دیدار با سفیر هند گفت: با توجه به ظرفیت‌های سرمایه گذاری این استان در حوزه بندری و دارویی و برنامه ریزی برای احداث شهرک دارویی آماده جذب سرمایه گذار هندی در این حوزه هستیم.
کد خبر: ۱۱۲۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱ 19 August 2023

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان//  رودرا گاوراو شرست سفیر جدید هند در کشورمان در صدر هیئتی عالی رتبه با مهدی دوستی استاندار هرمزگان دیدار و در خصوص مسائل مهم دو جانبه گفت‌وگو کرد.

استاندار هرمزگان با اشاره به سابقه تاریخی کشور هند در مقابله با استعمار اظهار داشت: روابط دو کشور ایران و هند تاریخی بوده و در زمانی که کشورهای مختلفی حتی شکل نگرفته بودند این دو کشور با یکدیگر مراودات تجاری و فرهنگی داشتند بر همین اساس علاقمند به گسترش و تقویت روابط دوجانبه هستیم.

وی با اشاره به اینکه هند در سطح بین المللی هم حامی ایران بوده افزود: در شهر بندرعباس آثار حضور تجار و فعالان اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و نشان می‌دهد که شهر بندرعباس از گذشته تاکنون برای فعالان اقتصادی مهم بوده است.

استاندار هرمزگان در ادامه با اشاره به مرز گسترده دریایی این استان و 2200 کیلومتر خط ساحلی و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی نظیر هرمزگان گفت: یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های این استان دارا بودن بندر مهم و استراتژیک شهید رجایی است که آمادگی کامل برای به اشتراک گذاشتن این ظرفیت با کشور هند وجود دارد.

وی تصریح کرد: در پسکرانه این بندر، 2400 هکتار اراضی احصا شده و این زمین‌ها برای امر سرمایه گذاری در نظر گرفته شده و اگر تجار و سرمایه گذاران خصوصی و دولتی هند علاقمند باشند می‌توانیم بخشی از این زمین‌ها را در اختیار آنها قرار دهیم.

نماینده عالی دولت در هرمزگان گفت: هرمزگان در حوزه کشاورزی به ویژه تولیدات خارج از فصل پتانسیل خوبی دارد و در صورت اعلام نیاز هند می‌توانیم در این حوزه و در زمینه تولیدات شیلاتی همکاری دوجانبه بسیار خوبی را شکل بدهیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ هرمزگان در حوزه صنعت و محصولات پالایشی ادامه داد: لازمه همکاری منسجم اقتصادی نیازمند برگزاری جلسات و بررسی عرضه و تقاضای دو جانبه است تا بر اساس آن بتوان برنامه ریزی مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های دو کشور داشت.

دوستی با تاکید بر اینکه از سرمایه گذاری فعالان اقتصادی هند در هرمزگان در هر زمینه‌ای استقبال می‌کنیم گفت: تمام فرصت‌های سرمایه گذاری در این استان احصا و در قالب کیف سرمایه گذاری در معرض دید علاقمندان قرار دارد و با تسهیل امور، شرایط لازم برای یک سرمایه گذاری مناسب در این استان فراهم شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات اتباع هندی در استان را پیگیری می‌کنیم گفت: تاکنون در خصوص مسائل مرتبط با دریانوردان و اتباع هندی هر کمکی نیاز بوده انجام دادیم و پس از این نیز بر همکاری بیشتر تاکید می‌شود.

استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و لزوم تعریف مسیری برای حضور گردشگران هندی در ایران و بلعکس گفت: ایران اسلامی در حوزه کشتی رانی و نفتکش ناوگان خوبی دارد که می‌توان در این زمینه هم همکاری داشت.

وی ادامه داد: همچنین در حال آماده سازی شهرک دارو سازی در هرمزگان هستیم که در این زمینه هم با توجه به پتانسیل مناسب هند، آمادگی جذب سرمایه گذار در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد.

سفیر هند خواستار تشکیل کارگروه ویژه سرمایه گذاری در بندرعباس شد

رودرا گاوراو شرست سفیر هند در کشورمان نیز در این دیدار اظهار داشت: هر چند هند در چابهار سرمایه گذاری مناسبی داشته اما بندرعباس برای ما بندر اصلی محسوب می‌شود و تجارت ما در این شهر شکل می‌گیرد.

وی افزود: قبلا جامعه بزرگ هندی در این شهر ساکن بوده‌اند و یک معبد هم در بندرعباس داریم که به عنوان نماد فرهنگی هند در ایران تبدیل شده بر همین اساس تاکید داریم با همکاری دو جانبه وضعیت این معبد که مقصد گردشگران نیز هست بهبود ببخشیم.

سفیر هند در ایران گفت: به غیر از ارتباطات فرهنگی، همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در بندرعباس را هم دنبال می‌کنیم، در مناطق آزاد قشم و کیش هم به دنبال این هستیم فرصت‌های سرمایه گذاری و قوانین کسب و کار را بدانیم و بر پایه آن برنامه ریزی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آماده استفاده از ظرفیت‌های شیلاتی هرمزگان هستیم، تصریح کرد: تبادلات اقتصادی و فرهنگی ایران و هند تاریخی و قدیمی است و اکنون باید بر روی تسهیل روابط و گسترش ارتباطات تمرکز و کارگروه ویژه بررسی ظرفیت‌های دو جانبه را تشکیل داد.

گاوراو شرست گفت: هرمزگان در حوزه دریا و مطالعات دریایی، دانشکده پزشکی و امکانات آموزشی شرایط خوبی دارد و مایلیم از این امکانات و ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی برای اعزام دانشجویان به این استان همکاری کنیم.

وی همچنین بر برقراری پرواز مستقیم میان بندرعباس با یکی از شهرهای هند و همچنین خواهرخواندگی بندرعباس با شهر بمبئی اظهار داشت: هند در زمینه دارو تجربیات خوبی دارد و می‌تواند در این حوزه همکاری مشترک با بندرعباس را آغاز کند، همچنین در حوزه آی تی و فناوری اطلاعات نیز هند گام‌های مهمی برداشته که میتوانیم این تجربیات را با ایران اسلامی به اشتراک بگذاریم.

سفیر هند در ایران در پایان گفت: یکی از حوزه‌های مهمی که از مقام عالی دولت ایران در هرمزگان انتظار داریم در خصوص ملوانان هندی است که در کشتی‌ها کار می‌کنند این ملوانان گاهی مشکلاتی برایشان به وجود می‌آید که خواستار کمک بیشتر به آنان هستیم.

گفتنی است در این ملاقات، معاون سفیر، کنسول هند در بندرعباس و فرمانده ناوگروه رزمی تریکند رودرا گاوراو شرست سفیر هند در کشورمان را همراهی می‌کردند.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار