مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: پنجمین پایانه نفتی ایران بهمن ماه سال جاری در سواحل مکران افتتاح می‌شود که بزرگترین پایانه نفتی کشور در خارج از خلیج‌فارس خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۲ 16 January 2024

به گزارش تابناک بوشهر، عباس غریبی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر، اظهار داشت: این شرکت به عنوان یک شرکت عملیاتی تخصصی و حرفه‌ای در حوزه دریا ذخیره سازی و صادرات نفت خام کشور و میعانات گازی در ۵ منطقه عملیاتی گسترده شده است.

وی افزود: بزرگترین منطقه عملیاتی این شرکت پایانه نفتی خارگ است و بیش از ۹۵ درصد از صادرات نفت خام کشور در این پایانه انجام می‌شود.

این مقام مسؤول عنوان کرد: پایانه میدان گازی منطقه پارس جنوبی دومین پایانه شرکت ملی نفت ایران است که در ٢ حوزه دریا و خشکی فعالیت کرده و عملیات صادرات میعانات گازی کلیه فاز‌های عسلویه را از طریق سایت‌های ١ و ۲ در کنگان و عسلویه انجام می‌دهد.

غریبی گفت: صادرات زمینی در این منطقه عملیاتی بر عهده شرکت ملی نفت ایران است و عملیات انتقال میعانات گازی با روزانه ۴۲۰ هزار بشکه به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در بندرعباس انجام می‌شود. همچنین عملیات انتقال خوراک به پالایشگاه‌های بزرگ مانند اصفهان و سایر پتروپالایش‌های کشور از طریق تانکر‌های زمینی انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران، سومین پایانه نفتی این شرکت را مورد اشاره قرار داد و گفت: عملیات جهت صادرات فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها در بندر مجیدیه ماهشهر انجام می‌شود.

غریبی ادامه داد: پایانه چهارم در منطقه بهشهر نکاء قرار دارد و طرح معاوضه نفت خام در دریای خزر در این پایانه که یکی از پایانه‌های بزرگ در دریای خزر محسوب می‌شود انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به پایانه پنجم این شرکت در سواحل مکران اظهار کرد: با افتتاح این پایانه در بهمن ماه سال جاری، انتقال نفت خام از طریق خط لوله ۴۲ اینچ و به طول یک هزار کیلومتر انجام خواهد شد که در این صورت بزرگترین پایانه نفتی کشور در خارج از خلیج‌فارس خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه بندر جاسک موقعیت استراتژیک ویژه‌ای دارد، گفت: این پایانه، ۵۰۰ مایل دریایی نسبت به پایانه نفتی خارگ به مشتریان ما در شرق آسیا و سایر مناطق نزدیک‌تر بوده و به ما کمک می‌کند قدرت رقابت پذیری خود را در حوزه صادرات نفت خام در منطقه غرب آسیا ارتقاء ببخشیم.

غریبی با بیان اینکه داشتن ذخایر نفت و گاز در یک کشور یکی از مؤلفه‌های قدرت است به نقش موثر شرکت ملی نفت ایران در بازار جهانی اشاره کرد و گفت: عملیات صادرات در اسکله‌ها و فراساحل با وجود شرایط تحریمی در کشور همچنان در سطح بالا قرار دارد.

این مقام مسوول تصریح کرد: در این سال‌ها به ترمینال‌های ثابت خارگ و عسلویه بسنده نکرده و صادرات در جای جای خلیج فارس انجام گرفت. میزان صادرات در شروع دولت سیزدهم در حداقل خود یعنی ۳۰۰ هزار بشکه قرار داشت و اکنون میزان صادرات نفت خام و میعانات به رقم بسیار بالایی رسیده است.

غریبی بیان کرد: تولید نفت خام در کشور به سه میلیون و ۴٠٠ هزار بشکه رسیده که بخشی از آن به مصرف داخلی رسیده و مازاد مصرف نیز صادر شده است.

وی در خصوص بومی‌سازی عنوان کرد: این حق مردم و مدیران بومی استان است که با داشتن نیرو‌های متخصص و متعهدی که عمدتا در سطوح کارشناسی در شرکت‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی مشغول هستند ارتقاء پیدا کنند چرا که مدیران توانمندی خواهند شد و من به عنوان یکی از مدیران بومی به این همکاران کمک خواهم کرد.

غریبی در حوزه بهداشت و درمان گفت: در این حوزه اقداماتی انجام شده و سایر اقدامات نیز در دستور کار قرار دارد که از این جمله طراحی، خرید و ساخت یک فروند آمبولانس دریایی است که مراحل تصویب اعتبار آن تمام شده و در ماه‌های آینده فرایند خرید آن را برای مردم جزیره خارک انجام خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه باید در مناطق عملیاتی توسعه متوازن مد نظر باشد گفت: اگر به زیرساخت‌ها توجه نشود همراهی مردم را نیز در پی نخواهد داشت و این امر مستلزم آن است که مسئولین امر به حوزه پیرامونی خود توجه داشته باشند.

وی اضافه کرد: هدف ما این است که در آینده مردمی که در پیرامون این تاسیسات هستند از مواهب آن صنعت برخوردار باشند و شرکت ملی نفت ایران در بحث توجه به مردم متعهد است که مسئولیت‌های اجتماعی خود را به نحو شایسته انجام دهد.

غریبی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته ۲۲ پروژه راکد در شرکت پایانه‌های نفتی ایران وجود داشت که هشت مورد آن طی سال گذشته تعیین تکلیف شده و تبدیل به پروژه شدند، همچنین برای پنج مصوبه از ۱۳ مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در رابطه با طرح‌های توسعه و پروژه‌های مختلف طی ۱۰ ماه اخیر تأمین اعتبار شده است.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در خصوص تامین تجهیزات دریایی و شناور‌های مورد نیاز گفت: تاکنون تأمین اعتبار برای خرید دو فروند شناور رفع آلودگی برای جزیره خارگ و عسلویه، تأمین اعتبار برای خرید یک فروند شناور گروه کاری و دو فروند شناور طناب‌گیر با اعتبار حدود چهار میلیون دلار انجام شده است.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار