مدیر کل امور عشایر استان اردبیل گفت: ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری این استان سالانه ۵۰ هزار میلیارد ریال انواع فرآورده دامی و لبنی تولید و روانه بازار می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۴۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹ 17 January 2024

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایری استان اردبیل، حاتم طهماس‌پور با اشاره به نقش عشایر در اقتصاد استان و کشور اظهار کرد: عشایر استان اردبیل با ۷۰ هزار نفر جمعیت نقش مهمی در اقتصاد استان و کشور دارند به طوری که بخش مهمی از نیاز دامی و لنبی استان و منطقه را تأمین می‌کنند.

وی با اشاره به خشکسالی‌های سال‌های اخیر استان و تأثیرات آن در معیشت عشایر، افزود: با وجود ناملایمات زیادی که عشایر متحمل شده‌اند، تنها عاملی که در سال‌های اخیر عشایر را از بین برده و آسیب زده خشکسالی بوده است چرا که بیش از ۸۰ درصد تولیدات عشایر به مرتع اقلیم و بارندگی دارد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر ۳۰ درصد عشایر ترک دامداری کردند، گفت: خشکسالی و حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده و ثبات قیمت دام باعث ترک دامداری از سوی عشایر استان شد.

طهماس پور افزود: امسال هم قیمت نهاده نسبت به سال گذشته پایین‌تر است و هم قیمت دام نسبت به پارسال ۳.۵ برابر افزایش یافته و بنابراین عشایر امسال در مقایسه با گذشته وضعیت بهتری دارند.

وی ادامه داد: با توجه به احتمال تداوم خشکسالی باید برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کنیم چرا که اگر بارش‌ها در بلند مدت ادامه نداشته باشد ممکن است عشایر سال‌های آینده هم ترک دامداری کنند و عرصه بر تولید تنگ‌تر شود.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل در ادامه تامین نقدینگی، تسهیلات ارزان قیمت، امهال وام و توزیع نهاده ۲ میلیون تن توزیع علوفه سبز را از جمله پیشنهادات امور عشایری استان برای تامین معیشت عشایر و ماندگاری آن‌ها ذکر کرد و افزود: اگر بعد از نوروز و در فصل بهار وضعیت بارندگی‌ها خوب نباشد در شمال استان وضعیت خوبی نخواهیم داشت و برای تأمین علوفه و نهاده مورد نیاز عشایر باید چاره‌اندیشی کرد.

طهماس پور با بیان اینکه در این زمینه مکاتبات را از چند ماه قبل آغاز کرده‌ایم، گفت: در مناطق نزدیک به اراضی شرکت کشت و صنعت ممکن است علوفه مورد نیاز عشایر تامین شود، ولی در مناطق دیگر عشایر دچار مشکلات جدی خواهند بود.

مرمت و بازگشایی یک هزار و ۲۳۹ کیلومتر راه عشایری

وی اضافه کرد: امسال برای اولین بار یک هزار و ۲۳۹ کیلومتر راه عشایری در استان تسطیح، مرمت و بازگشایی و همچنین ۳۷۴ نقطه که بر اثر کولاک مسدود شده بود بازگشایی شد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه امام حسن (ع) برای آبرسانی و راه‌سازی عشایری این استان منعقد شده و این قرارگاه عملیات شن‌ریزی ۲۰۰ کیلومتر راه عشایری را به اتمام رسانده است.

طهماس پور با بیان اینکه ۱۴۹ قشلاق در استان اردبیل فاقد آشامیدنی است، خاطرنشان کرد: در بخش آبرسانی سیار هم هر سال با استفاده از ۱۵ تانکر آبرسانی ۱۰۶ هزار متر مکعب آب مورد نیاز عشایر تأمین می‌شود.

وی اظهار کرد: احداث مجتمع جدید آبرسانی با ۳۲۰ میلیارد ریال در این استان آب آشامیدنی ۲۳۴ قشلاق را تامین کرده و در کنار آن برای تامین آب ۱۰۷ قشلاق هم یک هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه شده که دهه فجر امسال این روستا‌ها از آب آشامیدنی پایدار بهره‌مند خواهند شد.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل همچنین در خصوص پرداخت تسهیلات به عشایر گفت: امسال یک هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال از محل بند ب ماده ۵۲ و تبصره ۱۸ تسهیلات به بخش عشایر تخصیص یافته که بیش از ۷۰ درصد آن جذب شده است.

طهماس پور با اشاره به خسارت‌های وارده به عشایر ناشی از حوادث طبیعی افزود: بهار امسال ۲۱۶ راس دام در اثر سیلاب در بخش‌های مختلف روستا، میان بند و مسیل تلف شد و یک نفر هم جان خود را از دست داد.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد عشایر استان تحت پوشش صندوق بیمه هستند، تأکید کرد: خسارت‌های وارده به عشایر از طریق صندوق بیمه کشاورزی پرداخت می‌شود و ضروری است برای جبران خسارت‌ها، عشایر استان زیرپوشش بیمه قرار بگیرند.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار