برنامه رادیویی پیک بامدادی در نخستین روز هفته به بررسی بورس ارز پرداخته است.
کد خبر: ۱۳۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳ 28 November 2015
به گزارش تابناک یزد، در این برنامه رادیویی آمده است: بعد از نوسانات ارزی در 91 بود که فکر تاسیس بورس ارز مطرح شد، حالا پس از سه سال تحقیق در این خصوص بالاخره این ایده توانست تایید شورای بورس را زمانی که نرخ ارز دوباره متلاطم شده و از مرز 3 هزار و 600 تومان گذشته است بگیرد.

دبیر شورای عالی بورس درباره ویژگی های بورس ارز گفت: بورس ارز کمک می کند، بتوانیم در کنار بازار نقدی ارز از ابزارهای کمک کننده به بازار اقتصادی استفاده کنیم.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: در تمام دنیا در کنار بازار نقدی، بورس های ارز و ابزارهای مالی ایجاد می‌شود که یک بُعد ابزارهای مالی سرمایه گذاری خواهد بود و این یک گام مثبت برای شفاف شدن اطلاعات و جلوگیری از رانت خواری است و به اقتصاد ملی کمک شایانی می کند.

وی گفت: یکی از الزامات مهم راه اندازی بورس ارز، تک نرخی شدن ارز در اقتصاد کلان است، اکنون مقدمات آن فراهم شده است و به نظر می رسد که این کار به کمتر شدن رانت و فشار اقتصادی که در پی چند نرخی بودن ارز در چند سال گذشته اتفاق افتاده است کمک می کند.

مدیر عامل بورس کالای ایران نیز که قرار است بورس ارز در زیر مجموعه وی تشکیل شود گفت: تک نرخی شدن ارز الزامی برای تاسیس بورس ارز نیست و اعتقاد ما این است که حتی با فرض تک نرخی نشدن ارز این بازار می تواند همان بازاری باشد که در حال حاضر ارز در آن مبادله می شود و از نظر ما الزامی که حتما ارز باید تک نرخی شود وجود ندارد.

حامد سلطانی نژاد افزود: پوشش ریسک فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در کشور هدف تاسیس بورس ارز است.

وی با بیان اینکه بورس کالای ایران در گام اول تصمیمی برای ورود به بازار ارزی ندارد گفت: تصمیم داریم در گام اول به بازار مشتقات ارزی ورود کنیم، یعنی بازاری را به وجود بیاوریم که امکان پیش بینی معامله را قبل از گرفتن ارز فراهم کند تا کسانی که در حوزه ارز نگرانی دارند و می خواهند ارز مسافرتی تهیه کنند، وارد کننده و صادر کننده ها و یا افرادی که سرمایه گذاران خارجی هستند و می خواهند خیالشان از نوسانات ارز راحت باشد، در این بازار خودشان را پوشش ریسک دهند.

محمدرضا جهان بیگلری کارشناس اقتصادی گفت: زمانی این بورس می تواند فعال باشدکه عرضه و تقاضا به دست بازار تعیین شود و تا زمانی که در انحصار دولت باشد یعنی مغایر اصل 44 است.

وی افزود: بورس کالا به فکر منافع خودش است و می گوید ارز باید در خدمت من در آید، تک نرخی شدن ارز بسیار خوب است و خیلی رانت ها را از بین می برد اما دولت نمی تواند ارز را تک نرخی کند اما اگر این اتفاق بیافتد بورس ارز هم راه اندازی می شود و بسیاری از رانت ها از بین می رود.

در این برنامه رادیویی آمده است: بازار ارز به خصوص در سه تا چهار سال گذشته همیشه حاشیه های پر رنگ تر از متن داشته است، حالا باید دید کلیات تصویب شده برای شورای این بورس به جزییات اجرایی و عملی می رسد تا دیگر قصه جمشید بسم الله ها در حاشیه این حوزه دیده نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار