اگر بنیاد سید جمال به صورتی دقیق با حساب و کتاب و ایجاد زیرساخت‌های لازم با بهره ‌مندی از اساتید درجه یک دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه سطح کشور از یک سو و استفاده از افرادی دلسوز از طرفی دیگر با تخصیص اعتبارات ملی و استانی به شکل ردیف بودجه بود راه اندازی نشود به مانند بنیاد همدان شناسی بی ثمرخواهد بود.
کد خبر: ۱۹۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲ 08 March 2016

استان همدان در طول تاریخ بزرگانی را به جهان علم و دانش، فرهنگ، عرفان، شعر و ادب، سیاست و... تقدیم نموده که اگر تاریخ چند هزار ساله را با دقت مطالعه کنیم مشاهیر همدان کم نیستند.

به گزارش تابناک همدان؛ خواجه رشید الدین فضل الله، عبید زاکانی، میرزاده عشقی، سید جمال الدین اسدآبادی، میر سید علی همدانی، باباطاهر، آیت الله حسین قلی شوندی، آخوند ملا علی معصومی همدانی، دکتر حسین معصومی همدانی، جواد محقق، مصطفی رحماندوست، امی شهاب رضویان و خیلی بزرگان دیگر.

همدان استانی فرهنگی و نخبه پرور است که بزرگان زیادی را در دامن خود پرورش داده و به اقصی نقاط عالم فرستاده و هر یک از این بزرگان در هر جایی که قرار گرفتند منشأ اثر و برکت بودند و توانستند جریانی و گفتمانی راه بیندازند.

از سویی دیگر همدان همواره آغوش خود را برای پذیرش بزرگان علم و ادب گشوده و ستارگان درخشان عرصه علم و دانش از جمله شیخ الرئیس ابن سینا، عارف قزوینی و... را در دامن الوند جای داده و تن این مشاهیر در همدان آرام گرفته است.

میر سید علی همدانی در آسیای میانه و شبه قاره هند خصوصأ در منطقه کشمیری نامی به بلندای تاریخ شیعه دارد و در گسترش اسلام در این مناطق نقشی بی بدیل ایفا نموده است.

بیدار گر مشرق نیز کسی نیست جز سید جمال الدین اسدآبادی که از محله سیدان شهر اسدآباد برخاسته و با تفکری بلند که الهام گرفته از روح پاک و ظلم ستیزی شیعه است در برابر مستکبرین زمان و استعمار قد علم کرد و به عنوان بیدارگر مشرق زمین نقشی بارز در مبارزات ضد استعماری ملت‌های مسلمان در خاورمیانه دارد.

شاگردان این سید در مصر، پاکستان، شبه قاره هند، ایران و..و با تأسی از آرمان‌های سید جمال توانستند نهضت‌های آزادیبخش را هدایت و رهبری کنند.

در طی چند سال اخیر همدانی‌ها به فکر افتادند که برای بزرگداشت و معرفی مشاهیز خود گام‌هایی را بردارند؛ یکی از این اقدامات برگزاری همایش‌ها و جلسات به نام این بزرگان بوده است.

با برنامه‌ریزی صورت گرفته همایش بزرگداشت میرسیدعلی همدانی در آبان ماه سال 94 برگزار شد و در این همایش علاوه بر حضور اساتید دانشگاه و حوزه های علمیه ایران، از کشورهایی چون تاجیکستان، پاکستان و... نیز حضور داشتند.

دبیرخانه همایش بزرگداشت میر سیدعلی همدانی دانشگاه پیام نور استان بود که به ریاست معاونت سیاسی و امنیتی استاندار مدیریت برنامه‌ها انجام شد و این همایش با عنوان نخستین همایش بین‌المللی برگزار شد که امید است در سال‌های آتی شاهد برگزاری دوره‌های بعدی همایش باشیم.

در سال‌های اخیر هر ارگان فرهنگی چون میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی شهرداری همدان و... به فکر ایجاد بنیاد افتادند و هر یک در گوشه‌ای از شهر با دعوت از اهالی رسانه و چندین استاد و اهالی فرهنگ و هنر بنیادی را راه اندازی کردند که از میان می‌توان به بنیاد همدان شناسی، بنیاد میر سیدعلی همدانی و بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی اشاره کرد.

از دهه 80 یک بنیاد ساختارمند و با اصول به نام بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا در همدان شکل گرفته که این بنیاد در حوزه ابن سینا پژوهشی فعالیت می‌کند که هیأت امنای آن همه از اساتید درجه یک گروه فلسفه، عرفان، طب و مدیران اجرایی است.

این بنیاد در طی فعالیت خود علاوه بر برگزاری همایش‌ها، سعی نموده فقط فعالیت‌های خود را معطوف به برگزاری همایش‌هایی که خیلی پر سرو صدا اما کم بازده هستند نکند، بلکه برگزرای دوره‌های آموزشی فلسفه و عرفان سینوی در چند نوبت، برقراری ارتباط با مراکز علمی و آموزشی در سطح جهان برای جمع آوری آثار مربوط به ابن سینا، ایجاد تبادلات علمی و فرهنگی، چاپ و انتشار کتب و مقالات پیرامون ابن سینا، تصحیح و تدوین کتب شیخ الرئیس را در دستور کاری خود قرار داده است.

استاندار همدان در شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به 18 اسفندماه سالروز بزرگداشت سیدجمال‌ اسدآبادی گفته است: با همکاری و همراهی نماینده‌ ولی‌فقیه در استان همدان سال 95 به عنوان سال سید‌جمال‌الدین اسدآبادی در استان نام‌گذاری می‌شود.

محمد ناصرنیکبخت افزود: با این نام‌گذاری به دنبال معرفی و اثبات عظمت این بیدارگر مشرق زمین به جهانیان هستیم و باید بنیاد سیدجمال در استان فعال و تقویت شود.

تقویت و گسترش فعالیت‌های بنیاد سید جمال امری فرهنگی و در خور است، اما به این فکر شده که استان همدان برای گسترش بنیاد سید جمال و دیگر بنیادها چقدر ظرفیت دارد؟

بنیاد سید جمال و دیگر بنیادها که راه اندازی شدند بجز بنیاد بوعلی کدام یک کاری در خور و شایسته انجام داده‌اند؟

بنیاد همدان شناسی که در روز گشایش آن دکتر پرویز اذکایی با انتقاد به مجموعه شهرداری و مدیران فرهنگی از آنها خواست که کتاب‌های اذکایی را بخوانند و نشر دهند و بنیاد همدان شناسی پیشکش!

از بنیاد همدان شناسی جز یک نام و تابلوی کوچکی در فرهنگسرای الوند آیا اثر دیگری وجود دارد؟ چرا به تذکرات و هشدارهای بزرگانی چون استاد اذکایی درباره این مقولات توجه نمی‌شود؟

آقای استاندار نکند شما در پایان راه می‌خواهید با ژست‌های رسانه‌ای بنیادی دیگر در همدان را راه اندازی و با استفاده از تریبون رسانه‌های استان چند صباحی در بوق و کرنا کنید که بنیاد ایجاد کردید و بعد خبری نباشد؟

برای ایجاد یک بنیاد علمی و فرهنگی نیازمند یکسری ساختارها هستیم که به نظر می‌رسد در همدان زیرساخت‌های علمی و دانشگاهی برای راه اندازی بنیادی با نام بزرگ سید جمال وجود ندارد.

چقدر در دانشگاه‌های استان درباره سید جمال تحقیق شده و مقاله به رشته تحریر درآمده؟

چند نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های استان در حوزه سید جمال به صورت حرفه‌ای تحقیق کرده‌اند؟

همدانی‌ها یک روز در چاله برگزاری همایش می‌افتند و روزی دیگر در چاله ایجاد بنیاد!

جناب نیکبخت بهتر نیست به جای ژست‌های رسانه‌ای به فکر چاره باشید و قبل از اینکه از راه اندازی و تقویت یک بنیاد سخن برانید کمی تأمل کنید که آیا در همدان برای راه اندازی بنیاد به چه چیزهایی نیاز است؟

همه از اینکه بزرگان و مشاهیر همدان مورد احترام واقع شوند خشنود می‌شوند و هیچ کس درباره ایجاد فضاهای فرهنگی و علمی برای معرفی و شناسایی بهتر مشاهیر استان تنگ نظری ندارد، اما از کارهای سطحی و فرمایشی که حاصلی جز انتشار چند خبر در رسانه‌ها عایدی دیگری برای استان ندارد بهتر است پرهیز شود.

بنیادها و مراکز فرهنگی که در گذشته در همدان شکل گرفته را بهتر است دریابید تا با کمبود بودجه و حذف ردیف بودجه به عرصه تعطیلی کشیده نشوند و نیازی نیست در این شهر بنیادی دیگر بدون داشتن ردیف بودجه راه اندازی کنید و بعد هم کاسه چه کنم دست بگیرید و از این وزارتخانه به سازمانی دیگر برای فراهم ساختن بودجه‌ای اندک برای پرداخت حقوق کارکنان آن بنیاد باشید.

اگر بنیاد سید جمال به صورتی دقیق با حساب و کتاب و ایجاد زیرساخت‌های لازم با بهره‌مندی از اساتید درجه یک دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه سطح کشور از یک سو و استفاده از افرادی دلسوز از طرفی دیگر با تخصیص اعتبارات ملی و استانی به شکل ردیف بودجه بود راه اندازی نشود به مانند بنیاد همدان شناسی گوشه گیرخواهد شد.

از ایجاد مجموعه‌ای که دو ماه دیگر گرفتار کمبود اعتبارات و پروسه بروکراسی اداری می‌شود بهتر است پرهیز شود چراکه هدر دادن سرمایه، انرژی و حوصله همدان است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار