با تلاش دادسرای بجنورد در مورد پرونده آبیاری زمین با خون صورت گرفت
فرزندان پیر زنی که در بهار سال 93 هنگام یک نزاع دسته جمعی بر سر آب کشاورزی به قتل رسید قاتل را پیش از رسیدن به چوبه دار بخشیدند.
کد خبر: ۲۵۷۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲ 10 July 2016
به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روزنامه خراسان شمالی ، فرزندان پیر زنی که در بهار سال 93 هنگام یک نزاع دسته جمعی بر سر آب کشاورزی به قتل رسید قاتل را پیش از رسیدن به چوبه دار بخشیدند.
همه چیز از یک اختلاف کوچک آغاز شد و هیچ یک از طرفین انتظار وقوع یک قتل را نداشتند. در پی جر و بحث بر سر آبیاری زمین کشاورزی یکی از طرفین درگیری به سراغ برادرانش می رود و در حالی که این درگیری کوچک می توانست با وساطت بزرگ ترها و بدون هیچ گونه خسارت جانی و مالی به پایان برسد اما اطرافیان رفته رفته بر شعله های این آتش دمیدند و نزاع دسته جمعی میان 2 خانواده رخ داد. هنگام نزاع، مادر یکی از طرفین درگیری زمانی که می خواست دست مردی را که می خواست پسرش را کتک بزند بگیرد او پیر زن 70 ساله را هل داد و  به شدت به زمین خورد. 
با جاری شدن خون از سر پیر زن نزاع پایان یافت و فرزندانش او را به بیمارستان منتقل کردند اما دیگر دیر شده بود و پیر زن  جانش را از دست داد و بدین شکل پرونده قتل تشکیل شد. متهمان خیلی زود دستگیر شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند. 
کشاورزی که دستش به خون آلوده شد
متهم اصلی در بازجویی کارآگاهان پلیس گفت:  هیچ وقت فکر نمی کردم به این راحتی دستم به خون یک انسان آلوده شود. 
با تکمیل پرونده در پلیس آگاهی مانه و سملقان روند قانونی برای تشکیل دادگاه انجام شد. 4   فرزند پیر زن شکایت خود را مبنی بر قتل مادرشان و همچنین ضرب و شتم خود تنظیم کردند و در مقابل، خانواده طرف دیگر درگیری نیز شکایت خود را مبنی بر ایراد ضرب و جرح عمدی و فحاشی تنظیم کردند. با پایان بررسی ها و روند قانونی و تشکیل دادگاه متهم به قتل، دیگر افراد درگیر شکایات و دفاعیات خود را مطرح کردند و در نهایت قاضی پرونده با توجه به محتویات پرونده، شکایت اولیای دم و نظر پزشکی قانونی، متهم را به لحاظ قتل عمد محکوم  و حکم قصاص نفس را صادر کرد. همچنین دیگر متهمان این پرونده به دلیل فحاشی و ضرب و جرح به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی، 2 سال حبس و پرداخت دیه آسیب دیدگان محکوم شدند. 
با تأیید این حکم در دادگاه کیفری استان خانواده مقتول در دادسرای مرکز استان حاضر شدند و تقاضای اجرای حکم و قصاص نفس قاتل مادرشان را کردند. 
با تنظیم درخواست فرزندان مقتول دادستان بجنورد و قاضی اجرای احکام تلاش های خود را برای سازش طرفین آغاز کردند تا مردی که بر سر کنترل نکردن خشم خود منجر به قتل شده بود پای چوبه دار نرود و خانواده اش بی سرپرست نشود.
 بخشش 
 بالاخره پس از گذشت نزدیک به 2 سال تلاش ها برای صلح و سازش این پرونده و بخشش قاتل نتیجه داد و فرزندان مقتول به بخشش قاتل راضی شدند تا او تنها به لحاظ جنبه عمومی جرم متحمل حبس شود. دادستان عمومی و انقلاب بجنورد با بیان این که اسلام، دین قانون و در عین حال دین رحمت است، گفت:  قرآن کریم در مسئله قصاص با آن‌که آن‌ را حق مسلم افراد می‌داند، اما در عین حال عفو و بخشش را برتر از آن اعلام می کند. «مسلم محمد یاران» افزود: براساس تعالیم دین اسلام، اگرچه حکم اولی درباره قتل عمد قصاص قاتل است، اما اگر اولیای مقتول از قصاص قاتل بگذرند و به گرفتن خون بها(دیه) رضایت بدهند، کار خوبی انجام داده‏ اند و در چنین حالتی که قاتل از جانب برادر دینی خود که همان ولی دم است مورد عفو قرار گرفت و حتی مقداری از خون بها را هم بر او بخشید، لازم است که در این صورت اولیای مقتول به نیکی رفتار کنند و قاتل هم باید خون بها را به راحتی بپردازد.
تخفیفی از جانب خدا
 وی خاطرنشان کرد: این یک نوع تخفیف و رحمت از جانب خداست که به اولیای مقتول آزادی می‏ دهد که یا قصاص کنند و یا خون بها بگیرند؛ چون گاهی گرفتن خون بها بیشتر به سود اولیای مقتول است و نیز رحمتی بر طرف مقابل است که در برابر پرداخت دیه از کشته شدن نجات یابد. 
وی تصریح کرد: قصاص و اعدام به شرط آن‌که از ابتدا تا انتهای آن بر مدار عدالت انجام شود قطعاً یکی از عوامل مؤثر در پیشگیری از جرم و جنایت است و حکم قصاص از ابتدای تشریع آن، از سوی اسلام برای جلوگیری از انتقام جویی ها بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار