خلا وجود مدارس قرآنی آن هم در شهر یزد با مردمی مقید و متدین به قدری محسوس است که تنها دبستان قرآنی شهر یزد برای انتخاب ورودی های خود مجبور به گزینش از بین متقاضیان کوچک خود می شود.
کد خبر: ۳۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸ 21 May 2015
 به گزارش تابناک یزد به نقل از عصر فرهنگ،عشق، ارادت و علاقه قلبی مردمان دارالعباده و دارالعلم یزد به اسلام و قرآن کتمان شدنی نیست. ولی شاید بسیاری از مردم متدین یزد حتی از  وجود دبستانی قرآنی در شهر خود بی خبر باشند. دبستانی که «تحصیل، تهذیب و ورزش» را سرلوحه کار خود قرار داه است. دبستانی که آغاز فعالیتش در یزد می تواند نویدبخش تحولی در نظام آموزشی کشور باشد.
«دبستان پسرانه قرآنی بهادری» واقع در بلوار دهه فجر امسال دومین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشت. آغاز ثبت نام این دبستان بهانه ای بود تا سر صحبت را با مدیر دلسوز و جوان این مدرسه یعنی «حسین خانی» باز کنیم.
چه شد که آموزش تخصصی قرآن کریم در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفت و باعث ایجاد مدارس قرآنی شد؟
می دانیم که بخش اعظمی از وقت کودکان ما را حضور در مدرسه و یا انجام فعالیت های درسی در منزل پر می کند. در حالت عادی دانش آموزانی که به قرآن علاقه مند باشند تنها در خارج از مدرسه و آن هم در ساعاتی محدود می توانند به علایق خود بپردازند. چنین شیوه ای زیبنده یک کشور اسلامی نیست.

از مدرسه بهادری بگوئید.

اینجا مدرسه تخصصی است که دانش آموزانی قرآنی تربیت می کند. دانش آموزانی که در مدرسه هم می توانند از فعالیت های متنوع قرآنی بهره ببرند.
امسال سال دومی است که «مدرسه بهادری» فعالیت می کند. بعد از افت و خیزها و مشکلاتی که در سال نخست تاسیس پشت سرگذاشتیم بحمدالله امسال برنامه ها منسجم تر اجرا شد.

  یک مدرس قرآنی چه تفاوتی با سایر مدارس دارد؟

مدارس عادی در طول هفته 25 ساعت برنامه درسی دارند. در مدارس قرآنی علاوه بر این 25 ساعت 5 ساعت هم فعالیت های قرآنی انجام می شود. در این 5 ساعت 4 آیتم ویژه گنجانده می شود.

2 ساعت در هفته به رشته حفظ قرآن اختصاص می باید، 2 ساعت مختص قرائت، تجوید و همخوانی آیات نور است و نهایتاً 1 ساعت هم به ترجمه و مفاهیم آیات روح بخش قرآن اختصاص می باید.

 

  مراعات حال مخاطبان جوانتان را می کنید؟

بله در تمامی این آموزش ها سن و شرایط دانش آموزان را در نظر می گیریم. برای مثال در رشته حفظ مربی متخصص ما ضمن رعایت شیوه های نوین آموزشی سن مخاطبین خود را در نظر می گیرد. در برنامه تجوید هم به همین صورت عمل می کنیم، پایه های پائین تنها همخوانی دارند، پایه های بالاتر علاوه بر قرائت با بخشی از نکات تجویدی آشنا می شوند.

در رشته مفاهیم با آموزش آهسته و پیوسته و تدریس کتاب خاص این رشته، دانش آموزان بعد از طی 5 سال قادر به درک معنی و مفهوم نیمی از آیات قرآن خواهند بود.

به همین ترتیب دانش آموزان بعد از طی دوره ابتدایی تبدیل به حافظان 3 جز قرآن و سوره های منتخب آن می شوند. البته این حداقل ها است کما اینکه در حال حاضر دانش آموز مقطع اول ما به علت علاقه اکنون حافظ بیش از 4 جز از قرآن کریم است.

البته همانطور که قبلاً هم اشاره کردم در تمامی آموزش ها به این نکته توجه داریم که مبادا دانش آموزان با رفتار مربیان و یا دشواری درس ها از قرآن گریزان شوند.

  برنامه ویژه ای هم برای کودکان دارید؟

روایت داستان های قرآنی هم یکی از بخش های جذاب و پرطرفدار کار ماست. همانطور که می دانید آموزش از طریق روایت و حکایت و تعریف داستان شیوه و سنت خود قرآن است. خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر اسلام(ص) می فرماید:« نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ» چرا که تمامی اقشار جامعه با هر سنی می توانند مخاطب داستان باشند.

در مدرسه قرآنی دانش آموزان در کنار هر سوره ای که حفظ می کنند پیام قرآنی سوره را در قالب داستان از مربی خود می شنوند. مثلا پیام سوره ناس وسوسه های شیطانی است که داستانی با همین موضوع تهیه و برای بچه ها اجرا می شود. البته در انتخاب داستان ها هم حساسیت ویژه ای داریم. برای این کار از مشورت های کارشناس مذهبی مدرسه، حجت الاسلام سیدجمال نجم الهدی استفاده می کنیم.

بچه ها بعد از شنیدن داستان موظفند داستان را در منزل بازگو کنند و با همکاری اعضای خانواده رونوشتی از متن داستان تهیه کنند با این کار هم توانایی شنیداری و نوشتاری دانش آموزان تقویت می شود و هم شاهد تاثیر بر خانواده ها  خواهیم بود. در بازخوردهایی که از خانواده ها گرفته ایم متوجه شدیم داستان ها برای خانواده ها هم حاوی نکات ارزشمندی بوده است. در برخوردی که با والدین بچه ها داشتیم اعلام کرده اند که مطالب بسیاری از کودکان قرآنی خود آموخته اند.

  علاقه مندان چطور می توانند در مجموعه قرآنی شما حضور پیدا کنند؟

ثبت نام مدرسه قرآنی از 15 اردیبهشت آغاز می شود و تا 15 خرداد هم ادامه دارد. هزینه ثبت نام هم که شهریه کلاس های فوق برنامه، کتاب های درسی، بیمه حوادث، اردوی پایان سال و بازدیدها را شامل می شود چیزی در حدود 350 هزار تومان است. البته از این میزان شهریه مقداری هم صرف خرید محصولات فرهنگی نظیر لوازم التحریر ایرانی- اسلامی می شود.

  در مدرسه بهادری به مدد آئین نامه مدارس قرآنی محدودیت مکانی وجود ندارد یعنی دانش آموزان علاقه مند از تمام نواحی و مناطق شهر یزد می توانند ثبت نام کنند. ولی از آنجا که هر ساله متقاضیان بسیاری به ما مراجعه می کنند مجبور به اعمال دو محدودیت شده ایم. محدودیت نخست انجام مصاحبه ای از دانش آموزان ورودی است که در این مصاحبه گرایش خانواده ها، استعداد دانش آموزان و علاقه آنها در نظر گرفته می شود.

  محدودیت دوم، پایه تحصیلی دانش آموزان پذیرش شده است. عمده پذیرش ما از پایه اول ابتدایی است. دانش آموزان دیگر یعنی میان پایه ها را تنها در صورتی قبول می کنیم که پیش از این فعالیت قرآنی ویژه ای گذرانده باشند.

  و اما نکته آخر؟

این طور نیست که فقط فعالیت های قرآنی مورد توجه ما باشد، بلکه طبق فرمان رهبر انقلاب به «تحصیل،تذهیب و ورزش» هم توجه ویژه ای داریم. در مباحث آموزشی هم مدرسه بهادری وضعیت خوبی نسبت به سایر مدارس استان دارد.

حتی در فعالیت های ورزشی هم  کلاس ها به صورت تخصصی برگزار می شود. برای مثال در مقطع تحصیلی سوم و چهارم ابتدایی کلاس های آموزش شنا برگزار کردیم و گواهینامه هم صادر کردیم.

انشاالله سال آینده در سایه عنایات قرآن ناطق، در کنار تمام فعالیت های گذشته کارهای جدیدی سامان می دهیم. در زمینه کلاس های ورزشی کلاس ژیمناستیک را در دستور کار قرار داده ایم. کلاس های هنری سفال، معرق، خوشنویسی و خطاطی را هم بر اساس پایه تحصیلی و علاقه هر فرد  در نظر داریم که در صورت مساعدت مسئولین حتماً راه اندازی می شود.




اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
خ میرجلیای
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
سلام علیکم
ضمن خسته نباشیدبه شمامدیردلسوزوگرامی
یکی ازآرزوهام اینه که بتونم پسرم روتومدرسه قرآنی ثبت نام کنم
خداقوت
در پناه امام زمان سلامت وپایدارباشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار