رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه هنوز یک درخت در جزیره آشوراده جابه جا نشده اعلام کرد: فعلا هیچ خبری از راه اندازی مجتمع گردشگری در آشوراده نیست .
کد خبر: ۴۴۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹ 07 June 2015
به گزارش تابناک یزد، معصومه ابتکار در نشست خبری در پاسخ به خبرنگاران گفت: تاکنون هیچ گونه پروانه صید و شکار برای چهارپایان چه برای خارجی ها و چه برای افراد داخلی صادر نشده است و در سال گذشته سیاست سازمان محیط زیست ممنوعیت هر گونه پروانه شکار چهارپا به جز حیواناتی که آسیب رسان هستند بود، اما در سال جاری هنوز سیاست شکار صید را اعلام نکرده ایم، با این حال به احتمال زیاد به جز صید پرندگان در برخی نواحی که جنبه معیشتی دارد مشروط بر آنکه جوامع محلی به حفاظت از آن منطقه کمک کنند، سیاست سازمان محیط زیست در زمینه شکار و صید همانند سال گذشته خواهد بود.

وی تاکید کرد: در زمینه صید پرندگان نیز با شرایط مذکور تنها پروانه های محدودی صادر می شود. به عنوان مثال فریدون کنار جزو مناطقی است که سال گذشته هم برای صید پرنده در آن پروانه صادر شد، اما متاسفانه از سالهای قبل رویه ایجاد دامگاه‌ها در آنجا وجود دارد که با مقررات سازمان محیط زیست مغایرت دارد.

ابتکار یادآور شد: از سال گذشته اقداماتی از سوی سازمان محیط زیست برای مقابله و برخورد با این اقدام آغاز شده و با اینکه سالها برخوردی با دامگاه های غیر مجاز از سوی ماموران صورت نمی گرفت، اما امیدواریم با کمک خود مردم بتوانیم جلوی این تخلفات را بگیریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت برای تخریب سد گتوند برنامه ای دارد، اظهار داشت: کارگروه خاصی با مسئولیت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشکیل شده و مشغول بررسی موضوع است؛ چرا که از نظر سازمان محیط زیست، آبگیری این سد به صلاح نیست و اگر قرار باشد هر گونه دخل و تصرفی صورت بگیرد، باید تاییدیه سازمان محیط زیست دریافت شده باشد و در حال حاضر تخریب این سد نیز موکول به تایید نهایی و ارزیابی کامل زیست محیطی شده است.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: ارزیابی زیست محیطی پروژه های عمرانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هر جا خلاف این قانون اتفاق بیفتد، می توانیم به مراجع قضایی مراجعه کرده و فعالیت آن پروژه را متوقف کنیم.

ابتکار یادآور شد: مجوز احداث سد گتوند شرایطی داشت که رعایت نشد، لذا علیرغم اینکه مجوز احداث آن صادر شده بود، بعدها با آن مخالفت شد، اما با وجود مخالفت ها، آبگیری این سد انجام شد.

وی با بیان اینکه در ۲۰ ماه گذشته مسیر دشواری را برای تغییر نگرش جدی در ارکان مختلف دولت نسبت به مباحث زیست محیطی طی کرده ایم، اظهار داشت: فردا میزبان رئیس جمهور در دومین مراسم جامعه محیط زیست خواهیم بود.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، در دولت یازدهم ۴ لایحه مهم زیست محیطی به تصویب رسیده است که لایحه های هوای پاک، تالاب ها، حفاظت از خاک و ارزیابی زیست محیطی را می توان نام برد. همچنین دولت برنامه ملی برای مقابله با آلودگی هوا، گرد و غبار و مدیریت پسماند داشته که به تصویب رسیده و تامین اعتبار شده است.

ابتکار تصریح کرد: همچنین در دولت یازدهم برای اولین بار برای تالاب های هامون، پریشان و بختگان ردیف اعتباری خاص در گرفته شده و حقابه هورالعظیم تامین شده است.  همچنین رئیس جمهور در سفر استانی خود بر حقابه زاینده رود و گاوخونی تاکید می کند که این اتفاقات در حکمرانی و سیاست زیست محیطی بسیار مهم است و نشان می دهد که دولت یازدهم به محیط زیست به عنوان موضوعی فانتزی و بحرانی نگاه نمی کند، بلکه رویکردی تخصصی، علمی و برنامه ای نسبت به آن دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اجرایی کردن قوانین و مقررات در حوزه محیط زیست در کشور را بسیار پراهمیت توصیف کرد و افزود: در دولت یازدهم در جای جای سخنان رئیس جمهور، سفرهای استانی و فعالیت های او بر ملاحظات زیست محیطی تاکید شده و در بسیاری از دستگاهها، سیاست های زیست محیطی جا افتاده است که می توان استفاده از بنزین یورو۴ و یا توقف شماره گذاری ۵ خودروی غیراستاندارد در سال گذشته را به عنوان مثال در نظر گرفت.

ابتکار یادآور شد: همچنین بر اساس تصمیم سازمان مدیریت و برنامه ریزی، هیچ طرحی اعتبار نمی گیرد، مگر آنکه به حفاظت محیط زیست توجه کرده باشد. همچنین در شورای عالی حفاظت محیط زیست تاکنون ۲ جلسه برگزار شده و امیدواریم به زودی جلسه سوم با حضور رئیس جمهور برگزار شود.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه با توجه به خشکسالی های کشور، آیا سازمان محیط زیست با شیرین کردن آب دریا موافق است، اظهار داشت: در ایران موارد معدودی از آب شیرین‌کن‌ها را داریم که یک مورد آن در چابهار است و چند مورد هم در حاشیه خلیج فارس فعال هستند.

به گفته وی، آب شیرین‌کن‌ها برای محیط زیست هزینه دارند به طوری که در حال حاضر، خلیج فارس یک و نیم برابر نسبت به ۲۰ سال گذشته شورتر شده است. با این حال پس از ارزیابی های زیست محیطی و تایید سازمان، مخالفتی با آب‌شیرین‌کن ها نداریم.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: راه حل مسئله خشکسالی استفاده از آب شیرین کن ها نیست، بلکه مقاوم سازی جامعه است، یعنی همان طور که اقتصاد مقاومتی داریم باید کشاورزی هم مقاومتی شود. همچنین یاد بگیریم که چگونه آب را مدیریت و ذخیره کنیم. در حقیقت باید یاد بگیریم که به آب به عنوان کالایی باارزش تر از نفت بنگریم.

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مجتمع گردشگری آشوراده اظهار داشت: هیچ خبر قطعی در این زمینه وجود ندارد، چرا که هیچ برنامه و تقاضایی در این زمینه نه روی کاغذ و نه به صورت عملی ارائه نشده و هیچ اتفاقی رخ نداده است.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست همان طور که قبلا اعلام کرده گردشگری در آشوراده نیازمند مقدمات حقوقی است و تا زمانی که این مقدمات فراهم نشود، نمی توان منتظر روی دادن اتفاقی در آشوراده بود.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از میانکاله را در دولت قبل تصرف کرده بودند، اظهار داشت: ای کاش یک هزارم حساسیتی که روی آشوراده وجود دارد در آن زمان روی میانکاله وجود داشت، چرا که درست در وسط پناهگاه حیات وحش میانکاله ویلا سازی شده بود که خوشبختانه با همکاری دادگستری مازندران، طی ۲۰ ماه گذشته هزاران هکتاری که در میانکاله زمین خواری شده بود، پس گرفته شد.

ابتکار یادآور شد: از ۴۰ سال قبل تغییرات کاربری و ساخت و سازهایی در آشوراده انجام شده، اما در حال حاضر حتی یک درخت در این جزیره جابه جا نشده و چیزی واگذار نشده است و بر اساس تفاهم نامه موجود تنها در صورت فراهم شدن شرایط، برخی فعالیت های منطبق بر سیاست ها در چارچوب گردشگری طبیعی اجرا می شوند.

به گفته وی، این اتفاق نه فقط در آشوراده که در دیگر مناطقی که ظرفیت گردشگری طبیعی دارند بدون تخریب رخ می دهد که این کار موجب ارتقای مشارکت محلی می شود، چرا که تجربه نشان داده است بلااستفاده نگه داشتن مناطق طبیعی موجب تخریب، تغییر کاربری و شکار غیرمجاز می شود.

رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد: سال گذشته از نظر وضعیت هوا نسبت به سال قبل از آن شرایط بهتری داشتیم و بر اساس آمار حدود ۴۴ روز هوای پایتخت سالم و پاک بود و شرایط اضطرار و هشدار نداشتیم.

به گفته ابتکار در سال جاری نیز تاکنون ۱۲ روز پاک در تهران و حداکثر ۱۲ روز ناسالم داشته ایم که علت ناسالمی هوا در این روزها گرد و غبار بوده است.

وی تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که مشکل آلودگی خودرو و سوخت حل شده، بلکه همچنان از خطوط تولید خودرو و تولید بنزین بازرسی به عمل می آید و برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، برنامه هایی وجود دارد و از توسعه حمل و نقل عمومی در این شهرها حمایت می شود.

ابتکار یادآور شد: دولت در زمینه مهار پدیده ریزگردها نیز مصوبات خوبی داشته که برخی از اعتبارات آن تامین شده و پیگیر اجرای این مصوبات هستیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگل ها، سازمان محیط زیست و سازمان مدیریت بحران اقداماتی را در خصوص مهار ریزگردها در حال پیگیری و اجرا دارند، اظهار داشت: اما متاسفانه اجرای طرح های مربوط به گرد و غبار با همکاری کشور عراق فعلا متوقف شده و با اینکه این کشور اعلام آمادگی برای همکاری در این زمینه را کرده است، اما به دلیل شرایط امنیتی بد عراق، به نظر نمی رسد فعلا موفق به اجرای این توافق ها شویم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه مقاوم سازی شهرها در مقابل طوفان های گرد و غبار ضروری است، اظهار داشت: آموزش هایی از طریق وزارت بهداشت و شهرداری ها در این زمینه به مردم داده خواهد شد و شهرداری تهران مصوبه ای در این خصوص داشته است.

به گفته وی، در این راستا لازم است که فضاهای عمومی، فیلترهای کافی برای تصفیه هوا داشته باشند، همچنین استفاده از پنجره های دوجداره در منازل و آموزش ها و هشدارهای لازم به مردم برای مقاوم سازی در مقابل گرد و غبار ضروری است.

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود از تولید روزانه حدود ۸۰ پسماند بیمارستانی در تهران خبر داد و افزود: سازمان محیط زیست تفاهم نامه خوبی در این زمینه با وزارت بهداشت داشته و قصد دارد به یک راهکار فنی در زمینه امحای ضایعات بیمارستانی برسد.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، زباله سوزهای مجهز به فناوری های نوین می توانند در این زمینه کمک کنند، همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی و همکاری شهرداری ها و وزارت کشور در این خصوص می تواند بسیار مفید و کلیدی باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار