هرچند زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی غیرنفتی است، اما به‌علت نداشتن بازار داخلی امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و کمپانی‌های خارجی در ایران وجود ندارد.
کد خبر: ۶۴۸۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰ 22 July 2015
به گزارش تابناک یزد،نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با اعلام این خبر گفت: هرچند روند صعودی قیمت زعفران نسبت به یک ماه اخیر با افزایش عرضه و اتمام ثبت سفارش و تعهد صادرکنندگان ثبات یافته است، اما پرواز قیمت زعفران باعث رکود بازار این محصول شده است.

غلامرضا میری افزود: با وجود آنکه قیمت زعفران طی ۱۰ روز گذشته ثابت مانده و افزایش قیمتی گزارش نشده است، اما پرواز قیمت زعفران و قرار گرفتن این محصول در سطح شش میلیون و ۶۰۰ تا شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، باعث شده خریداران خارجی در بازار صادراتی به ثبت سفارش رغبتی نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همواره پس از افزایش قیمت‌ها با وجود حاکم شدن ثبات در بازار، برگشت به قیمت‌های اولیه به سختی صورت می‌گیرد، این در حالی است که قیمت‌های حبابی و کاذب باید به شکل متعارف خود افزایش پیدا کنند تا بازار صادراتی از دست نرود.

میری ادامه داد: شاید طی یکی دو سال آینده هم بتوان با کاهش عرضه و شکل سنتی قیمت‌گذاری در بازارهای مشهد قیمت زعفران را پرواز داد، اما با چنین بازار بی‌ثبات و حباب نامتعارف قیمتی، بدون شک رقبای ایران در صدور زعفران که مهم‌ترین آنها افغانستان است، زمینه فعالیت پیدا خواهند کرد و با دامپینگ، بازار زعفران را از آن خود می‌کنند.
کشاورزنیوز

کشاورزنیوز

توافقات هسته‌ای، اثر قابل توجهی در تجارت زعفران ندارد

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: نتیجه مذاکرات و توافقات هسته‌ای هرچند می‌تواند بازگشت پول و مبادلات پولی تجار ایرانی را تسهیل کند، اما اثر قابل توجهی در تجارت زعفران ندارد.

وی یادآور شد: اگر کمپانی مک‌دونالد برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی می‌کند، باید علت آن را در افزایش سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی و اقبال شدید مردم ایران به غذاهای فست‌فود دانست؛ چرا که این کمپانی از گرایش بازار داخلی ایران آگاه است و با علم به ذائقه مصرف‌کنندگان ایرانی چنین پیشنهادی را مطرح می‌کند، در حالی که سرانه مصرف زعفران در دنیا بسیار پایین است.

میری تأکید کرد: هرچند تعدادی از تجار یونانی و اسپانیایی برای صادرات زعفران برنامه‌ریزی‌هایی به‌عمل آورده‌اند، اما این ادویه برای بسیاری از کشورهای اروپایی ناآشناست، لذا پیشنهاد سرمایه‌گذاری در ایران برای بسته‌بندی و صادرات زعفران بدون جهت‌گیری تجار ایرانی به شرکت‌های بزرگ بسته‌بندی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد.

زعفران بی‌متولی است

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران اظهار داشت: هرچند زعفران به‌عنوان یکی از اقلامی که بالاترین ارزش افزوده در سبد صادراتی کشور را دارا است، شمرده می‌شود، اما بی‌ثباتی بازار و آشفتگی قیمت که طی ماه‌های اخیر به‌وجود آمد و بدون دخالت هیچ دستگاهی متوقف شد، نشان داد زعفران بی‌متولی است.

وی همچنین گفت: زعفران دوشادوش پسته در سبد صادراتی ایران جایگاه اختصاصی دارد، اما به‌رغم آشفتگی که متوجه بازار این محصول شد، هیچ‌کدام از وزارتخانه‌ها اقدامی برای ثبات بازار آن نکردند و این نشان می‌دهد کمترین توجهی به مهم‌ترین اقلام صادراتی محصولات کشاورزی وجود ندارد.

میری در ادامه افزود: شرایط سه ماه گذشته برای بازار زعفران، زمینه را برای تأسیس صندوق زعفران فراهم کرد و باید ابزار لازم برای کنترل این محصول تدوین شود، چرا که چنین اتفاقاتی که تنها بازی زرگری بین تعدادی از بنکداران زعفران بوده که ممکن است سال‌های آینده دوباره تکرار شود. با این وجود، دولت نشان داد تمایلی برای کنترل بازار زعفران ندارد.

تجارت نیاز به برنامه‌ریزی دارد

وی خاطرنشان کرد: پس از حاصل شدن توافقات هسته‌ای و بهبود فضای کسب و کار و تجارت، انتظار می‌رود از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته‌های حمایتی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی تدوین شود.

میری تصریح کرد: باز شدن فضای تجارت پیش از آنکه برنامه‌ریزی جهت‌دار و هدایت‌شده‌ای ایجاد شود، باعث ورود عده‌ای تجار ناآشنا یا سرمایه‌گذارانی می‌شود که به‌علت درک نادرست از بازار، شرایط اقتصادی کشور را در بازارهای بین‌المللی با خدشه روبه‌رو می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار