گزارش تابناک از مشکلات واحد‌های تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد/ گره کور تولید

گروه استان ها ـ به نظر می رسد در حالی که واحد‌های تولیدی و صنعتی استان طی چند سال اخیر با تلاش های خوب صورت گرفته به چرخه تولید بازگشته اند اما بسیاری از این طرح ها در مسیر توسعه کارگاه و ایجاد اشتغال به یک مانع بسیار بزرگ یعنی منابع مالی برخورد می کنند که لازم است فکری برای آن کنند.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲ 25 September 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، در این استان عمده فعالیت‌های اقتصادی وابسته به منابع مالی دولتی و تسهیلات بانکی است چرا که محرومیت تاریخی در کنار عدم رشد و توسعه متوازن با دیگر مناطق کشور عملا مانع جذابیت کهگیلویه و بویراحمد برای سرمایه گذاری شده است.
هر چند تشکیل کارگروه‌های حوزه معاونت اقتصادی از جمله کارگروه رفع موانع تولید یا کارگروه اقتصاد مقاومتی و دیگر کارگروه‌ها با هدف رفع مشکلات و احیا یا به حداکثر رساندن ظرفیت تولید تشکیل می‌شود، اما عمده مصوبات این کارگروه‌ها لی نتیجه می‌ماند و در بخشی هم تسهیلات اعطایی از مسیر غیرکارشناسی و مبتنی بر ارتباطات واگذار می‌شود که در واقع نوعی انحراف در استفاده مناسب از تسهیلات در مسیر تعریف شده است.


عارضه یابی واحد‌های تولید
طی یک سال گذشته کلنیک سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه فتح استان به عنوان یکی از بازو‌های حوزه اقتصادی فعالیت خود را با پایش و عارضه یابی واحد‌های تولیدی شدت بخشیده و در این مسیر با بررسی میدانی، مشکلات واحد‌های تولیدی را احصا و در برخی موارد مشاوره و بعضا هم برقراری ارتباط با حوزه‌های ایجاد کننده مشکل، تلاش می‌کند واحد‌های مذکور را با حداکثر ظرفیت وارد مدار کند.

 
ده سال رکود مطلق!
کارخانه آب معدنی در اطراف شهر یاسوج اکنون و پس از ده سال بدون حتی یک ساعت فعالیت اقتصادی از یک سال پیش شروع به فعالیت کرده است.
نیکنام مدیر عامل این کارخانه آب معدنی به تابناک گفت: پس از رکود مطلق ده ساله از یک سال پیش با همکاری‌هایی که صورت گرفت، شروع به فعالیت کرده، اما فقط با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.
وی ادامه داد: این کارخانه اکنون با ۱۰ نفر فعالیت می‌کند که در ساعت ۶ هزار و پانصد بطری آب معدنی حاصل تولید آن است.
این فعال اقتصادی توضیح می‌دهد که به راحتی و با تزریق تسهیلات بانکی می‌تواند اولا یک خط تولید در کنار خط تولید فعلی شروع کند و ثانیا می‌تواند در کنار خط تولید آب معدنی، خط تولید مواد اولیه تولید بطری‌های پلاستیکی را هم راه اندازی کند که این دو خط تولید باعث ایجاد تعداد زیادی فرصت شغلی مستقیم در کنار ایجاد فرصت‌های متعدد شغلی غیرمستقیم شود.
کفایی مدیرعمال دیگر واحد تولیدی است که بر روی کاشی و سرامیک، اقداماتی انجام می‌دهد و ضمن ارائه محصولاتی مشتری پسند، تعدادی شغل پایدار هم ایجاد کرده است.
کفایی یک طرح توسعه‌ای برای کارگاه خود نوشته، اما علیرغم انجام همه اقدامات لازم، اکنون و پس از بیش از ۱۰ ماه معرفی به بانک برای اخذ تسهیلات، هنوز نتوانسته این منابع را دریافت کند!


تلاش برای احیا و رونق تولید
مدیر سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تلاش‌ها برای رفع مشکلات واحد‌های تولیدی به تابناک گفت: قبل از ورود مسئولین ذی ربط به موضوع از طریق کلنیک بسیج مهندسین صنعت و معدن پایش کیدانی و عارضه یابی صورت می‌گیرد.
سرهنگ پاسدار اصالت افزود: پس از عارضه یابی، جلساتی با حوزه‌های مختلفی از جمله قرارگاه محرومیت زدایی بسیج سازندگی استان، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام و دیگر حوزه‌هایی که منابعی برای حوزه تولید در اختیار دارند، برگزار و ضمن معرفی این واحد‌ها تلاش می‌کنیم که نسبت به همکاری و استفاده از منابع و تسهیلات موجود تسهیل گری شود.
مدیر کلنیک بسیج مهندسین صنعت و معدن استان هم در حاشیه بازدید میدانی از چند واحد تولیدی استان به تابناک گفت: در این بازدید مسئول قرارگاه بسیج سازندگی حضور داشت که تلاش شد با حضور میدانی و پس از عارضه یابی، مسیر استفاده از تسهیلات این قرارگاه برای واحد‌های متقاضی و دارای شرایط تسهیل شود.
احسان باقری افزود: عمده واحد‌های تولیدی نیازمند تزریق منابع مالی خصوصا تسهیلات بانکی هستند که متاسفانه در این زمینه بسیاری از واحد‌های مورد پایش اذعان دارند که علی رغم معرفی از طرف کارگروه‌های اقتصادی دولت، اما ماه‌ها پشت درب بانک می‌مانند و مشخص نمی‌شود که سرانجام معرفی نامه ما بهبانک به کجا ختم می‌شود!
باقری ادامه داد: منابع مالی حوزه‌هایی مانند بسیج سازندگی و یا دیگر منابع از این دست، محدود و بین ۱ تا حداکثر ۴ میلیارد تومان است که حداکثر می‌تواند به عنوان شروع فرایند توسعه یک واحد تولیدی باشد ضمن اینکه منابع این حوزه‌ها دارای شرایط خاصی برای ارائه به متقاضیان است. این در حالی است که در پایش‌های صورت گرفته حداقل منابع مورد نیاز بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
سرهنگ پسنده جانشین بسیج سازندگی استان هم در حاشیه بازدید از طرح اقتصادی و صنعتی حومه شهر یاسوج به تابناک گفت: تلاش ما این است که منابع در اختیار بسیج سازندگی مطابق با شرایط اعلام شده در اختیار واحد‌های متقاضی برای ایجاد اشتغال پایدار قرار گیرد.
وی افزود: بسیاری از واحد‌های مورد

بازدید به دلیل دستورالعمل‌های دست و پاگیر اداری نمی‌توانند از منابع بانکی، به موقع و در مسیر توسعه و افزایش اشتغال واحد خود استفاده کنند.


منابع و اعتبارات دولتی محدود است
مدیر کل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم در گفتگو با تابناک در خصوص مشکلات مالی واحد‌های تولیدی اطهار داشت: منابع مالی واحد‌های تولیدی یا از سرمایه‌های شخصی یا منابع و اعتبارات دولتی و با از منابع داخلی بانک‌ها تامین می‌شود.
ضامن فر افزود: حوزه اقتصادی دولت عمده مدیریت را بر منابع و اعتبارات دولتی دارد که در این زمینه اعتبارات تخصیص داده شده را بر اساس دستورالعمل و مصوبات کارگروه‌های اقتصادی به متقاضیان می‌دهد، اما، چون هم این منابع محدود هستند و هم متقاضیان زیاد، معمولا تامین منابع مورد نیاز برای واحد‌های تولیدی با مشکلاتی مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: مجموع اعتبارات تخصیص یافته سال ۱۴۰۱ که به ما ابلاغ شد ۱ هزار و ۱۶ میلیارد تومان بود این در حالی است که ما طرح‌های داریم که به تنهایی ۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند بنابراین تامین اعتبارات از منابع دولتی همواره با محدودیت مواجه است.
ضامن فر ادامه داد: در بحث منابع داخلی بانک‌ها هم ما افراد متقاضی واجد شرایط را پس از بحث و بررسی در کارگروه‌های مرتبط به بانک‌ها معرفی می‌کنیم، اما اعطای تسهیلات منابع داخلی بانک‌ها منطبق با دستورالعمل‌ها و شرایط بانک است و ما تا حدودی که قانون مشخص می‌کند در این فرایند تأثیرگذار هستیم.
مدیر کل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری کهگیلویه و بویراحمد البته به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد و گفت: استان ما یک استان کمتر توسعه یافته است و به تبع آن منابع داخلی بانک‌های استان هم نسبت به دیگر استان‌ها محدود است لذا این مشکل تامین منابع مالی برای واحد‌های تولیدی و صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد همواره وجود داشته است.
ضامن فرد در پایان گفت: تلاش‌ها و رایزنی‌های زیادی از از طرف حوزه معاونت اقتصادی استانداری برای استفاده از منابع داخلی بانک‌ها در سطح ملی صورت می‌گیرد و هر چند همکاری‌هایی هم می‌شود، اما در مجموع برای برخی از واحد‌ها تامین مالی به سختی صورت می‌گیرد.

نکته پایانی 

به نظر می رسد در حالی که واحد‌های تولیدی و صنعتی استان طی چند سال اخیر با تلاش های خوب صورت گرفته به چرخه تولید بازگشته اند اما بسیاری از این طرح ها در مسیر توسعه کارگاه و ایجاد اشتغال به یک مانع بسیار بزرگ یعنی منابع مالی برخورد می کنند که لازم است فکری برای آن کنند.

انتهای پیام/ ن

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار