رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان:

کردستان فاقد آزادراه و در رتبه‌های پائین شاخص‌های زیرساختی کشور است

گروه استان‌ها - رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان با حضور وزیر راه و شهرسازی گفت: کردستان هنوز فاقد آزادراه است و در شاخص‌های برخورداری از زیرساخت‌های حمل‌ونقل، از جمله راه‌های روستایی و بزرگراهی، در رتبه‌های پایانی کشور قرار دارد.
کد خبر: ۱۲۱۰۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱ 13 November 2025

کردستان فاقد آزادراه و در رتبه‌های پایین شاخص‌های زیرساختی کشور است

به گزارش خبرنگار تابناک از استان کردستان، در ادامه سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کردستان، جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بعدازظهر امروز با حضور وزیر، استاندار، معاونان، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان مردم استان برگزار شد.

در این نشست، اکبر محمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان گزارشی از وضعیت شاخص‌های توسعه‌ای، جمعیتی و زیرساختی استان ارائه کرد و با اشاره به وضعیت نامطلوب کردستان در حوزه حمل‌ونقل گفت: استان کردستان با وجود ۲۱۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و موقعیت راهبردی در غرب کشور، هنوز از داشتن آزادراه بی‌بهره است و از نظر تراکم بزرگراه‌ها، با میانگین ۱۱/۵ کیلومتر به ازای هر هزار کیلومتر مربع، در رتبه ۲۳ کشور قرار دارد.

وی افزود: در شاخص برخورداری از راه‌های روستایی آسفالته نیز، استان کردستان با ۷۳ درصد، ۱۲ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است و در رتبه ۲۶ کشور قرار دارد. برای رسیدن به شاخص میانگین ملی، باید بیش از ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی جدید احداث و آسفالت شود که اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه‌های شاخص راه‌سازی استان اشاره کرد و گفت: کریدور شمال‌غرب به جنوب‌غرب کشور که ۱۲۵ کیلومتر آن در محدوده استان کردستان قرار دارد، مهم‌ترین پروژه زیرساختی استان است. برای تکمیل این مسیر حدود ۱۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. همچنین پروژه بزرگراه سنندج ـ باشماخ با طول بیش از ۱۳۵ کیلومتر، تاکنون ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل آن ۴۲۰۰ میلیارد تومان دیگر لازم است.

وی با بیان اینکه پروژه احداث باند دوم محورهای صاحب ـ بانه و بیجار ـ دیواندره نیز از طرح‌های مهم استان است، اظهار کرد: پروژه باند دوم صاحب ـ بانه به طول ۵۵ کیلومتر، با ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست و تکمیل آن نیازمند بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار است. همچنین باند دوم محور بیجار ـ دیواندره نیز با ۳۹ درصد پیشرفت در حال انجام است که برای اتمام آن حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در ادامه گفت: کردستان با وجود موقعیت ژئواستراتژیک در مسیر ارتباطی با اقلیم کردستان عراق، هنوز از یک شبکه حمل‌ونقل منسجم و کارآمد بی‌بهره است. ناپیوستگی راه‌های اصلی و ضعف در طراحی محورهای ترانزیتی، از چالش‌های اساسی استان به شمار می‌رود.

محمدی همچنین به وضعیت راه‌های روستایی و نگهداری راه‌های موجود اشاره کرد و افزود: در حال حاضر طول کل راه‌های استان حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است و برای نگهداری سالانه این شبکه، حداقل ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. ارزش فعلی راه‌های استان بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده و هزینه مورد نیاز برای نگهداری مناسب آن‌ها بین پنج تا ده هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات بخش مسکن و زمین در استان گفت: به دلیل محدودیت عرضه زمین و توپوگرافی خاص کردستان، بافت‌های ناکارآمد شهری در برخی شهرها بین ۴۵ تا ۵۰ درصد مساحت را شامل می‌شود که این مسئله در کنار توسعه غیررسمی و ضعف ناوگان حمل‌ونقل عمومی، چالش‌های جدی برای توسعه پایدار ایجاد کرده است.

محمدی در پایان با قدردانی از حمایت‌های وزارت راه و شهرسازی و استاندار کردستان، تصریح کرد: با وجود همه محدودیت‌ها، استان در دولت چهاردهم شاهد تحرک جدی در حوزه زیرساخت‌هاست و انتظار می‌رود با ادامه حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه کشور، روند توسعه در بخش حمل‌ونقل، مسکن و بازآفرینی شهری شتاب بیشتری بگیرد.

انتهای پیام/

آخرین اخبار