کد خبر: ۱۷۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴ 28 January 2016
زنی میانسال کودکی را در آغوش گرفته است و به مدرسه ای  که فرزند بزرگش  در آن درس میخواند آمده است تا وضعیت تحصیلی فرزندش را جویا شود.در مسیر بازگشت به خانه مختصر خریدی می کند و تازه یادش میفتد کپسول ،گاز ندارد!!!خسته است.از صبح در صف کوپن نفت بوده  و بعداز ظهر هم باید دختر کوچکش را نشان چشم پزشک بدهد .
کمی نگران است هم نگران نهار امروز و هم تمام شدن موجودی این ماهش...
او یک زن است زنی که مانند بسیاری از زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار به امان خدا رها شده است.زنی که هیچ گونه اجازه تجربه مدیریت خارج از خانه را نداشته و  اکنون مدیر آلونکی کوچک شده است.آلونکی که چند سالی می شود بدون همسرش در حال  اداره آن است.همسرش اعدام شده است.روزی برای نان دراوردن خانه را ترک کرد و روزی هم خبر مرگش را آوردند!
زنان سرپرست خانوار در استان سیستان و بلوچستان بسیار فراوانند.اکثر این بانوان تحت نظر کمیته امداد روزگار میگذارند اما آسیبهای اجتماعی فراوانی را دیده اند و در معرض آن هستند.
ﭘﺮﺟﻤﻌﯿﺖﺗﺮﯾﻦ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺯﻧﺎﻥ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺭ،ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺳﯿﺴﺘﺎﻥ ﻭ �'ﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ �'ﺎ 16.6 ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺳﺖ.این جمعیت همچنین کم ترین درآمد را هم در میان زنان سرپرست خانوار کل کشور داراست.
خانواده نهادی بسیار حیاتی و مهم در جامعه است و جمعیت نگران کننده زنان سرپرست خانواری که هیچ گونه حامی ندارند و زندگیشان دستخوش چالشهای فراوانی شده است ،نهاد خانواده را بشدت آسیب پذیر می کند.چرا که خود این زنان به دلایل فراوانی در جامعه به حاشیه رانده شده اند و هیچ متولی برای کمک و همراهی ندارند و اکنون سرپرست تعدادی جوان هستند که قرار است جزیی از این اجتماع باشند!با بی توجهی به زنان سرپرست خانواد در واقع نسلی  دستخوش چالش ها و آسیبها می شود.
تا زمانی که نهادی خاص متولی این قشر آسیب پذیر نباشد نمیتوان امید به گشایش مشکلاتشان داشت.این مشکل بسیار حادتر می شود وقتی بدانیم بسیاری از زنان سرپرست خانوار استان سیستان و بلوچستان هیچ شناسنامه ای برای خودو فرزندان خود ندارند!آنها معمولا قربانی بی توجهی همسران مفقود یا مرحوم  خود شده اند و یا پدران خودکه هیچ اقدامی برای گرفتن شناسنامه یا ثبت ازدواج،  نکرده اند.(خود این موضوع مقوله ای بسیار مفصلی است که فرصت تفضیلش را به  یادداشتهای بعدی موکول میکنیم)
جمعیت زنان سرپرست خانواده استان سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه دولت در بخش توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و آموزش آنهاست.همچنین سازمانهای مردم نهاد و تشکلهای مدنی میتوانند نقش مهمی را در آموزش و توانمند سازی این بانوان ایفا کنند.
این زنان به پاس سختی های زیادی که می کشند،به پاس مادربودنشان و هم پدر بودنشان و به پاس زحمتی که برای کیان خانواده می کشند نیازمند کمک،همراهی از سوی یکایک ما هستند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار